Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Pokud jste už na letošní ročník F1 zanevřeli s tím, že přece zase vyhraje ten Verstappen, dost možná byste si to ve zbytku sezony měli rozmyslet. Forma Red Bullu z počátku roku je fuč, konkurence se velmi rychle dotáhla a v obou šampionátech by to ještě mohlo být hodně těsné. Jeden netradiční příběh se však při Velké ceně Itálie nepsal na čele startovního pole, ale v jeho hloubi. Hlavním „hrdinou“ je jistý Kevin Magnussen.
Dánský závodník už roky není žádným svatouškem a za svou kariéru si připsal několik více či méně závažných nehod. Poslední kolize s Pierrem Gaslym na italské Monze se mu však stala osudnou. Jezdci totiž kromě bodů mistrovských sbírají i body trestné. Ty se udělují právě za způsobení nehod nebo jiné porušení pravidel. Neodečítají se na konci sezony, ale až po 12 měsících a můžete jich posbírat nanejvýš 12. Pokud se tak stane, máte zákaz startu v dalším závodě. To se ale ještě nikdy v historii nestalo.
Až doteď. Magnussen jako první pilot od zavedení trestných bodů (od sezony 2014) jich opravdu posbíral dvanáct a po vzoru českého registru se „vybodoval“. Za čtrnáct dnů v Ázerbájdžánu tak nesmí startovat. Čekali byste, že jeho tým Haas bude soptit? Kdepak, vlastně se mu to celkem hodí do karet.
Už teď totiž víme, že Magnussen na konci sezony tým (a nejspíš i celou F1) opustí a nahradí ho mladičký talent Oliver Bearman. Ten letos zaskakoval za Carlose Sainze u Ferrari a bez jakékoliv přípravy předvedl parádní jízdu završenou sedmým místem. V Haasu si tak alespoň osahá prostředí, ve kterém se bude pohybovat celý příští rok.
Zákaz startu v závodě formule 1 padl naposledy v roce 2012, kdy jej za způsobení hromadné havárie v úvodním kole obdržel Romain Grosjean. Tehdy ale systém trestných bodů ve formuli 1 ještě neexistoval, tudíž historické tabulky přepisuje právě Kevin Magnussen.
Italská euforie a titul, který snad nikdo nechce
Na italské Monze se o víkendu psaly i další zajímavé příběhy. Bravurní strategické rozhodnutí s jednou zastávkou v boxech vyšvihlo Charlese Leclerca na Ferrari do čela závodu a navzdory starším pneumatikám si vedení překvapivě udržel. Po pěti letech tak opět rozradostnil domácí publikum, jež zcela jistě slaví ještě teď. Bravo!
Cesta za triumfem přitom měla být procházkou růžovou zahradou pro McLaren, který má v posledních týdnech nejrychlejší auto. Oranžové monoposty startovaly z první řady, přičemž hlavním vyzyvatelem Maxe Verstappena má být letos Lando Norris startující v Monze z pole position. O první příčku však přišel hned v prvním kole na úkor kolegy Oscara Piastriho.
McLaren však stále hraje džentlmenskou hru a po fiasku v Maďarsku nechce do soubojů svých jezdců promlouvat. A na Monze se nakonec nevyplatilo ani strategické rozhodnutí se dvěma zastávkami. Piastri tak dojel druhý, Norris až třetí. Prohození jejich pozic v závěru závodu by se přitom vyloženě nabízelo. Piastri by tak alespoň zčásti oplatil svůj maďarský dluh (tam ho jeho kolega s nevolí nakonec pustil na první místo), hlavně by ale Norris nestáhl Verstappenův náskok o osm, ale rovnou jedenáct mistrovských bodů. Skoro jako by McLaren o jezdecký titul ani nestál…
Verstappen totiž svůj Red Bull (který během víkendu označil za monstrum) dovezl až na šestém místě a nelze předpokládat, že by se forma úřadujících šampionů měla v nejbližší době zlepšit. Pokud si ale někdo v McLarenu nedupne, titul mezi jezdci jim v závěru ročníku může protéct mezi prsty. Naopak v týmech mají oranžoví slušně našlápnuto, aby se do čela vyhoupli už za čtrnáct dní v Baku. Připravte si popcorn, tohle bude ještě hodně zajímavá sezona!