Hlavní obsah

Peugeoty budou mít křídla: Speciál pro Le Mans projde přes zimu rozsáhlými aerodynamickými úpravami

Foto: Peugeot Sport

Třetí místo ze šestihodinovky v Monze a prchavé momenty dočasného vedení ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans – to jsou zatím nejlepší výsledky za necelé dvě sezony závodění týmu Peugeot Sport s bezkřídlým hybridním hypersportem 9X8. Něco se tedy musí změnit!

Článek

Závodní tým Peugeot je v Le Mans jako doma. V nejslavnějším vytrvaláku na světě vybojoval již tři celková vítězství (1992 a 1993 se speciálem 905 Evo 1 Bis, 2009 s dieselovou plackou 908 HDi FAP) a jeho líté boje s Audi v letech 2007 až 2011 (kde měli Francouzi o něco méně štěstí) patřily k tomu nejlepšímu, co moderní čtyřiadvacetihodinovka v Le Mans zažila. Proto byla velká sláva, když se Peugeot rozhodl do seriálu vytrvalostních závodů v roce 2022 vrátit.

Ale zatím nejde o příliš slavný návrat, jak dokazují spíše podprůměrné výsledky. Jasně, závodní tým vznikal kompletně znovu na zelené louce (přece jen se na okruhy vrací po desetileté pauze a hned do nejvyšší ligy), takže stále sbírají zkušenosti a data (letošní Monza byla právě prvním závodem, kde už měli telemetrická data z předchozího ročníku a mohli své vozy přesně naladit), jenže největší problém je někde jinde – v autě.

Foto: Peugeot Sport

„Bezkřídlý“ koncept byl pro závodní prostředí velice neobvyklý. A brzy se ukázalo, proč touto cestou nikdo jiný nešel…

Hybridní speciál 9X8 vzbudil pozornost hned při svém představení. Nejen proto, že je fakt krásný, ale hlavně proto, že mu zcela chybělo zadní křídlo, tedy zásadní aerodynamický prvek generující pro závodní auta naprosto nezbytný přítlak. Ten inženýři Peugeotu generují ve spodní části vozu upravenou podlahou, takže při testech ve větrném tunelu zjistili, že zadní křídlo vůbec nepotřebují (což přineslo řadu praktických výhod). Jenže se přepočítali…

Foto: Peugeot Sport

Závoďák bez velkého křídla funguje jen na papíře, jak se ukázalo.

Co funguje v laboratorním prostředí, nemusí fungovat na opravdové trati - a tohle je přesně ten případ. Pro vysoký přítlak by totiž asfalt musel být hladký jako zrcadlo a podlaha auta by k němu musela být doslova přisátá. Jenže povrch i těch nejhladších tratí je mírně zvlněný a jsou na něm různé hrboly (nemluvě o americkém Sebringu, který je uskákaný jako kdysi bývala betonová D1 před Brnem), s nimiž musí pracovat zavěšení – a aby auto „nedrhlo břichem o zem“ (což zase kazí mechanický grip), musí být vyšší světlá výška a tím se ztrácí aerodynamický efekt podlahy.

Inženýři Peugeotu (stejně jako třeba aktuálně tým Mercedes-AMG F1) se prostě vydali špatným směrem a nyní přiznávají své pochybení – hypersport 9X8 totiž chtějí přes zimní přestávku výrazně přepracovat a dát mu konečně křídlo, což by mělo většinu problémů s nedostatkem rychlosti vyřešit. FIA má poměrně striktní omezení možností úprav, ale v tomto případě větší rozsah vylepšení Peugeotu povolí, aby zvýšili konkurenci a o zklamaný francouzský tým nepřišli.

Foto: Peugeot Sport

Loni na apríla si z okřídlené 9X8 dělal tým Peugeot Sport ještě legraci, brzy se ale stane realitou. Kdo se směje teď?

Z toho plyne, že se v příští sezoně můžeme těšit na ještě větší bitvy o vítězství v závodech. Zatím se mezi sebou nejvíc rve Toyota s Ferrari, ale Porsche s Cadillacem jim dýchají na záda a další dravci si už brousí zuby. Letošní sezona WEC končí 4. listopadu osmihodinovkou v Bahrajnu, točité a hladké moderní trati, kde by se Peugeotu mohlo dařit (loni skončili čtvrtí), každopádně v příští sezoně je snad zastihneme v ještě lepší formě.

Pokud vám ale ladné tvary Peugeotu 9X8 budou chybět, můžete si ho pořídit alespoň jako model LEGO, který vám bude navždy připomínat, jak krásný bez křídla byl.

Načítám