Článek
Peugeot akceleruje plány na elektrifikace svého modelového portfolia – ostatně stejně jako konkurence. Jeho strategie pojmenovaná E-Lion potvrzuje, že značka vstupuje do nové životní kapitoly velmi rázně a rozhodně – v horizontu pouhých dvou let máme čekat pětici nových čistě elektrických modelů, zatímco se spalovací modely dočkají částečné elektrifikace v podobě nového mild-hybridního systému.
Začněme tedy tím, s čím se reálně na silnicích setkáme nejdříve – elektrifikací stávajících modelů. Benzinové motory PureTech o výkonu 100 nebo 136 koní (74, resp. 100 kW) se ještě letos mají dočkat nových verzí posílených elektromotorem, který poskytne vítanou injekci necelých 29 koní (zhruba 21 kW).
Elektromotor bude brát energii z 48V hybridního systému, oba agregáty budou pohánět kola za pomoci automatické šestistupňové převodovky s dvojitou spojkou, která si prý s kombinovaným typem pohonu rozumí lépe než konvenční automat.
Elektromotor nejenže má asistovat tomu spalovacímu, ale dokonce se mluví o tom, že nově optimalizované vozy od Peugeotu díky němu budou schopné jezdit až 50 % času s vypnutým spalovacím motorem, což se příznivě projeví na emisích, a tedy i na spotřebě paliva, která má být v průměru o 15 % nižší. Nové MHEV jednotky se objeví v modelech 208, 2008, 308, 3008, 5008 a 408.
Kromě částečně elektrifikovaných modelů Paříž počítá i s těmi plně elektrifikovanými – a ty na sebe nenechají dlouho čekat. Už do roku 2025 se mají v nabídce vozového parku Peugeotu objevit plně elektrické modely E-308, E-308 SW, E-408, E-3008 a E-5008.
Modely E-308 a E-308 SW jsme si už představili, takže jistě dobře víte, že se můžete těšit na zbrusu nový elektromotor o výkonu 156 koní (115 kW) a baterii o kapacitě 54 kWh. Normovaný dojezd dle metodiky WLTP má u těchto modelů činit 400 km, do prodeje se mají dostat ještě před koncem letošního roku.
Již brzy se má představit nová generace crossoveru 3008 a s ním i jeho elektrická verze E-3008. Jeho základem už bude nová architektura koncernu Stellantis zvaná STLA Medium, takže nabídne nejen větší baterii umožňující dojezd až 700km, ale také hned tři elektrické motorizace včetně jedné dvoumotorové, tedy s pohonem všech čtyř kol.
Koho by zajímalo uvedení většího sourozence, typu 5008, resp. E-5008, tak zde automobilka uvádí, že přijde „nedlouho poté“, tedy v dohledné době. Záhadou však prozatím zůstává uvedení elektrické verze Peugeotu 408.
Počínaje letošním rokem začne Peugeot elektrifikovat každičký model z nabídky, takže by každá modelová řada francouzské automobilky měla nabízet (alespoň) jednu plně elektrickou verzi, a to nejpozději do roku 2025. V roce 2030 mají být všechny Peugeoty pouze elektrické.
Nadějné vyhlídky pro ojetiny
V Peugeotu však přemýšlejí i v dlouhodobém horizontu. Proto už v Paříži existují plány na obnovu a recyklaci klíčových komponentů nadcházejících modelů, což by mohlo oproti současnému trendu značně prodloužit životnost vyrobených vozů – mluví se o 20 až 25 letech, zatímco u současných aut se spalovacím motorem je to kolem 15 let.
Tohle plánované „omlazení“ se netýká jen mechanických komponentů či exteriéru ale i udržování interiérů vozidel. Kromě aktualizovaného softwaru by tak mohly ojeté vozy dostat nový volant, čalounění či panely palubní desky z nové nabídky, případně doplnění funkcí jako ambientní osvětlení a podobně. Peugeot tuto vizi přirovnává k pravidelným aktualizacím našich mobilních telefonů.
„Představte si, že by ojetá auta, tak jak je známe dnes, byla minulostí,“ říká vrchní designér značky, Matthias Hossann. „Jen svěží a modernizované vozidlo, které si můžete průběžně aktualizovat nebo upravit podle svého gusta, a to kdykoliv chcete. Vůz tedy jakožto produkt zůstane současný i v průběhu let a bude lépe držet svoji hodnotu.“
Standardní funkční období modelu je dnes cca 8–10 let. Jenže se zrychlujícím pokrokem najednou na běžnou modernizaci, kterou známe pod pojmem facelift a která se provádí zhruba v polovině životního cyklu modelu, čekáme zoufale dlouho. Mluví se tedy o tom, že k těmto takzvaným faceliftům by docházelo mnohem častěji, vyšší frekvence by se dočkaly i softwarové aktualizace palubních systémů.
Na jednu stranu je to vlastně pochopitelné. Pro designéry, konstruktéry a vlastně i samotné automobilky je snazší (čtěte méně nákladné) průběžně upravovat a zušlechťovat stávající produkt, než každých ani ne deset let začínat s čistým listem papíru. Co si o tom myslíte vy?