Článek
Francouzský Peugeot má v plánu se stát nejpozději v roce 2030 plně elektrickou značkou. To přirozeně neproběhne jen tak ze dne na den, a tak vozový park z Dieppe prochází elektrifikací postupně – díky tomu již od roku 2023 bude každičký Peugeot nabízet přinejmenším jednu částečně či plně elektrifikovanou verzi.
5008 dostává klasický hybrid, 3008 bude i do zásuvky
K posledním modelům, které se ještě nedočkaly alespoň částečné elektrifikace, patřily typy 3008 a 5008. Při té příležitosti Peugeot uvedl nové hybridní pohonné ústrojí, které si postupně najde svoji cestu i do dalších modelů.
Více o značce Peugeot:
Základem je 1,2l přeplňovaný tříválec o výkonu 136 koní, který spolupracuje s takzvanou „elektrifikovanou dvouspojkovou převodovkou“ a 48V bateriovou soustavou. Dle Peugeotu s tímto druhem pohonu umí jeho modely snížit svoji spotřebu paliva až o 15 %. I přes fakt, že jde o samodobíjecí hybrid, navíc umí v koloně ujet 1 kilometr čistě na elektřinu.
Verze se samodobíjecím hybridem mají v reálu plnit jakousi dostupnější alternativu k složitějšímu, a tedy dražšímu plug-in hybridu. Má se za to, že samodobíjecí hybridy v Dieppe postupně nahradí jak čistě spalovací verzi benzinového motoru PureTech, tak jeho naftového sourozence BlueHDi, který by pro změnu měl z nabídky zmizet kompletně.
Možnost plné elektrifikace pro typ 408
Při uvedení typ 408 nastoupil s výhradně plug-in hybridními motorizacemi, Peugeot však přiznává, že tento sympatický kříženec fastbacku a SUV se již brzy dočká také čistě elektrické verze e-408, a přidá se tak ke svým soukmenovcům e-208, e-308 a e-308 SW a v neposlední řadě velkoprostorovému modelu e-Rifter.
Francouzský výrobce si samozřejmě nechává konkrétní specifikace pro sebe, očekává se však, že jeho pohon bude vycházet z výše zmíněného typu e-308, kde elektromotor dává výkon 156 koní a 260 Nm – je však možné, že e-408 nabídne verzi s hned dvěma elektromotory, a tedy i vyšším výkonem.
Nezapomnělo se ani na vodík
Podobně jako ostatní dodávky koncernu Stellantis, jmenovitě třeba nový Opel Vivaro, se i Peugeot Expert dočkal vodíkové verze. Celým názvem Peugeot e-Expert Hydrogen umí dotankovat své vodíkové zásobníky za pouhé tři minuty (o čemž si běžný elektromobil může nechat jen zdát), přitom nabízí slušný normovaný dojezd 400 km.
O pohon se ve skutečnosti stará velmi povědomý elektromotor o výkonu 136 koní a 260 Nm, který známe z ostatních Peugeotů, v tomto případě však bere „šťávu“ právě z palivových článků. Ve svém nákladovém prostoru o objemu 6,1 metru krychlového by měl být schopen utáhnout až jednu tunu nákladu.
Jak si elektrifikované Peugeoty vedly v našich testech?
Nejen to, s výhledem na plně elektrickou budoucnost do roku 2030 Peugeot představil na autosalonu v Paříži také skútr Streetzone ve své elektrické verzi. Peugeot e-Streetzone se chlubí pro městské účely plně dostačujícím dojezdem 112 kilometrů.
Premiéry se dočkalo také elektrokolo s velmi prozaickým názvem e-Bike. Plánovaný 100% podíl prodejů elektrických vozidel se totiž netýká jen osobních a užitkových aut či SUV, ale i jednostopých vozidel.