Hlavní obsah

Pět očekávaných aut roku 2024 pro normální lidi: Tyto modely stále nabídnou spalovací motory, některé za super peníze

Foto: Jiří Čermák

V posledních letech dramaticky rostou nároky na bezpečnost nových vozů, pod drobnohledem jsou i emise spalovacích motorů. Tím vším se logicky zvyšuje pořizovací cena a sehnat „normální“ auto je tak čím dál obtížnější. Přesto jsme našli pět novinek pro příští rok, jejichž koupě vaši domácnost nezruinuje, a navíc mají potenciál dlouhodobého bezúdržbového fungování.

Článek

V Evropě snad nenajdeme automobilku, která by už nějakým způsobem nenastínila svou elektrickou budoucnost. Z elektrifikovaných pohonů pramení celá řada výhod, z logických důvodů je ale pořízení sofistikovanější techniky finančně náročnější než běžné spalovací motory. Ani na ty se ale ještě nějaký čas zcela nezanevře. Našli jsme pět novinek pro rok 2024, kterým pracovně říkáme „auta pro normální lidi“. Tedy taková, jež stále spoléhají na spalování benzinu a nestojí jako venkovský domek se zahradou.

Dacia Duster

Třetí generace oblíbeného rumunského SUV se inspiruje konceptem Bigster, který Dacia představila před dvěma lety. Nový Duster má zůstat věrný filozofii cenově dostupného nezmaru, jenž se nezalekne ani náročnějšího terénu. K inovacím ale dojde – design má být odvážnější a robustnější, technika v útrobách zase díky nové platformě CMF-B (Jogger a spol.) značně modernější.

Zákazník má mít stále na výběr mezi manuální a automatickou převodovkou, s největší pravděpodobností „přežije“ i pohon všech kol. Motorová paleta však projde slušným zemětřesením. S naftou se nepočítá, základ má představovat tříválcová dvanáctistovka na benzin se 48V mild-hybridní výpomocí. Chybět by neměl ani pohon na LPG. Výhledově nabídku Dusteru rozšíří sedmimístné provedení zvané Bigster a hybrid E-Tech, nejspíše ten novější s osmnáctistovkou.

Foto: Kolesa.ru

Takhle by mohl vypadat nový Duster podle nezávislého grafika. Nám by se docela líbil, jak vám?

Citroën C3

Zcela nová „cé-trojka“ si v nové generaci zachová proporce malého hatchbacku, údajně ale zabrouzdá i do stylu crossoveru. Pořád chce zůstat hlavně cenově dostupným autem, dokonce se hovořilo o shodném technickém základu s indickým sourozencem. Nakonec ale vedení uznalo, že potřeby a nároky Evropanů jsou trochu jiné, a nová C3 tak dostane dospělejší architekturu v podobě platformy CMP.

To mimo jiné umožní zástavbu čistě elektrického pohonu po vzoru Peugeotu 208 či Opelu Corsa. Všedního českého motoristu ale potěší hlavně fakt, že zachovány zůstanou i spalovací motory. Takřka jisté je nasazení tříválcové dvanáctistovky PureTech v několika výkonnostních verzích, naopak s dieselem se nepočítá. Zatímco výrobu spalovacích kousků obstará závod ve slovenské Trnavě, elektromobily se mají stavět v srbské továrně původně patřící Fiatu. Design by pak mohl být inspirovaný radikálním konceptem Oli včetně jeho nákladově úsporných řešení. Současný Citroën C3 je tu s námi již od roku 2016, na novou generaci je tedy nejvyšší čas.

Foto: LARSONdesign

Neotřelá vize nového Citroënu C3 inspirovaná konceptem Oli. Bude nová generace opravdu takto extravagantní?

MG ZS

Britská značka MG nakopnutá čínskými vlastníky vstoupila na náš trh ve velkém stylu. Nejdostupnějším vozem je crossover ZS, který s motorem 1.5 DVVT/78 kW boduje akční cenovkou 414 940 Kč. A právě ten se má příští rok představit v nové generaci přinášející zásadní změny po stránce designu, ale dost možná i techniky.

Nové MG ZS je jediným modelem v našem výběru, u kterého si na oficiální potvrzení spalovacích motorů musíme počkat. Dnes se vedle zmíněné patnáctistovky nabízí i výkonnější přeplňovaný tříválec (82 kW), který dává na výběr mezi šestistupňovou manuální a automatickou převodovkou. Pokud by tyto motorizace za rozumný peníz zůstaly zachovány i pro nástupce, úspěch u zákazníků by byl zaručen. Stále častěji se ale hovoří o pohonu elektrickém, který by si mohl propůjčit základ od MG4. Vždyť už za čtyři roky chce automobilka v Evropě prodávat výhradně elektromobily.

Foto: Tomáš Kopečný

MG ZS je dnes jedno z nejdostupnějších SUV na českém trhu.

Suzuki Swift

Swift je oblíbeným městským prckem, který na rozdíl od drtivé většiny konkurentů nezanevřel na pohon všech kol. Dnes se jeho standardní verze nabízí s dvanáctistovkou DualJet, s úvodní výbavou Comfort stojí 373 900 Kč. Čtyřkolka je dostupná ve vyšší výbavě Premium a přijde na minimálně 445 900 Kč.

Specifikem současného „sviště“ je nazlobený Sport s hybridní čtrnáctistovkou o výkonu 95 kW, která spolupracuje s šestistupňovým manuálem a stojí 581 900 Kč. A máme dobrou zprávu, i ten se prý dočká nové generace! Její příjezd je plánován ve druhém čtvrtletí příštího roku, veškeré podrobnosti si ale japonská automobilka pečlivě střeží. Její poměr cena/výkon je však roky vyhlášený, a tak o něj nemáme obavu ani u chystané novinky.

Foto: Martin Jánský

Swift Sport chce za volantem pořád hlavně bavit. Jeho poslední vydání spoléhá na mild-hybridní čtrnáctistovku.

Volkswagen Tiguan

To u blížící se třetí generace Volkswagenu Tiguan jsme s očekáváním nízké cenovky opatrnější. Vždyť i dosluhující SUV startuje s patnáctistovkou TSI o výkonu 110 kW na částce 877 900 Kč. Tiguan je ale oblíbenou stálicí českého trhu (letos pořád druhý nejžádanější volkswagen!), a tak mu úspěch věštíme i v generaci nové. Ta se představí už za pár dnů a na našich cestách se objeví právě v roce 2024.

Paleta spalovacích motorů tu zůstane pestrá. Základní benzinovou patnáctistovku nejspíš doplní zážehové i vznětové dvoulitry, pokračovat by měla i ostrá 320koňová verze Tiguan R. Naopak se zcela rozloučíme s manuálními převodovkami a rovněž sedmimístnou variantou Allspace, již však krátce poté nahradí nový model Tayron posazený pod Touaregem.

Foto: Volkswagen

Nová generace Tiguanu už se představila na oficiálních fotkách, pořád ale zahalena v maskovací fólii.

Taková je pětice aut, na která se příští rok těšíme paradoxně díky tomu, že jsou (a snad i zůstanou) všední. Ale nebojte, automobilových novinek bude v roce 2024 násobně víc – Škodu Octavia a VW Golf čekají facelifty, Mercedes představí elektrické „géčko“, Fiat Pandu na baterky, Cupra modely Tavascan a Terramar, Audi zase novou vlajkovou loď A8. Pokud tedy při výběru nového vozu nehledíte primárně na cenu, bude z čeho vybírat!

Na které z výše zmíněných aut se příští rok těšíte nejvíce?
Dacia Duster
47 %
Citroën C3
5,5 %
MG ZS
14 %
Suzuki Swift
11,8 %
Volkswagen Tiguan
21,7 %
Celkem hlasovalo 8563 čtenářů.
Načítám