Hlavní obsah

Perfektně připravený na městskou džungli: Volvo EX30 posouvá úroveň bezpečnosti

Foto: Volvo

Rodina elektromobilů Volvo se již brzy rozroste o nového člena, model EX30. Už z označení plyne, že půjde o crossover menší než XC40. Jeho zaměření tedy bude primárně městské a tomu bude vše podřízeno.

Článek

Městská džungle má svá pravidla a také nebezpečí. Není proto divu, že se Volvo své první městské auto rozhodlo navrhnout trochu jinak. Tedy nejde ani tak o to, že se jedná o kompaktní crossover (takových je dnes bezpočet) nebo že má elektrický pohon (to bude čím dál běžnější, protože ve městě elektromobilita prostě funguje), jde spíše o další specifika, jako je třeba bezpečnost.

Švédská automobilka se považuje za lídra v této oblasti a ani u malého auta nechce ve svých nárocích polevit, proto EX30 přichází s několika zlepšováky:

  • Automatické brzdění v křižovatkách – Systém nouzového brzdění je doplněný o funkci zabraňující srážkám s protijedoucími auty, která vám nečekaně překříží jízdní dráhu. Když vás tedy někdo v protisměru přehlédne nebo si bude věřit, že to před vámi ještě stihne projet, EX30 ho dokáže detekovat a začít brzdit, čímž může srážce zabránit, nebo alespoň zmenšit její následky.
  • Upozornění při otevírání dveří – EX30 i po zastavení monitoruje prostor kolem vozidla, a pokud by hrozilo, že vystoupíte někomu pod kola, bude vás vizuálně a akusticky varovat. Tento systém může také zabránit ohrožení kolemjedoucích cyklistů, tento typ nehody představuje asi pětinu všech havárií, v nichž figurují cyklisté – a mnoho z těchto případů končí vážným zraněním, nebo dokonce smrtí.
Foto: Volvo

Jako rodič určitě nechcete, aby vaše děti neopatrně vyskočily někomu pod kola – EX30 tomu dokáže zabránit.

  • Sledování nepozornosti řidiče – V městském prostředí se najde spousta rušivých elementů, které dokážou odpoutat vaše oči od vozovky před vámi. EX30 sleduje pohyby řidičových očí a obličeje (s frekvencí 13× za sekundu) a také jeho pohyby volantem, takže dokáže spolehlivě poznat, kdy se přestáváte věnovat řízení, ať už z důvodu nepozornosti, nebo únavy, a na tuto skutečnost vás upozorní.
  • Vzdálený airbag – EX30 je vybavený novým typem airbagu integrovaným do sedadla řidiče, který má při bočním nárazu lépe chránit jeho hlavu a hrudník.
Foto: Volvo

EX30 se může pochlubit podobnou grafikou světel jako větší EX90.

  • Pevnější konstrukce – Kompaktnější rozměry také znamenají menší deformační zóny, což švédští konstruktéři kompenzují tužší konstrukcí využívající ve větší míře vysokopevnostní ocel – což platí také pro sloupky střechy a střechu samotnou, jakožto i bezpečnostní klec trakční baterie.
  • Vedle těchto prvků bude Volvo EX30 pochopitelně vybaveno všemi běžnými asistenčními systémy, které se starají o bezpečnost posádky a usnadňují řízení.

„Dlouhou dobu jsme se soustředili na bezpečnost v městském prostředí, kde automobily sdílejí prostor s chodci a cyklisty,“ uvedla Åsa Haglund, ředitelka centra bezpečnosti. „Prostřednictvím modelu Volvo EX30 posouváme bezpečnost ve městě na vyšší úroveň, přičemž jsme vytvořili malé SUV, které se stane vaším dokonalým společníkem pro pohodlné proplouvání moderními hektickými městy, kde bude současně dbát na bezpečnost ostatních.“

Všechny další informace, co se týče výbavy, pohonu a další techniky, jsou zatím přísným tajemstvím, budeme si na ně muset počkat až do oficiálního odhalení 7. června.

Volvo si však neuhlídalo vše a z patentového úřadu už stihly uniknout rendery nového modelu, takže už tušíme, jak bude produkční EX30 vypadat. A vypadá vážně dobře (jako zmenšená EX90), takže už se můžeme začít těšit!

Načítám