Článek
Formule 1 roste jako sport i jako značka. S tím jdou ruku v ruce peníze a vliv – společnosti, promotéři, ale i výrobci aut tento vývoj bedlivě sledují a vědí, že se toho dá velmi dobře využít. Evidentně to vědí i lidé od Audi, a tak spekulace z nedávné doby jsou definitivně u konce – německá automobilka se přidá do F1 už v roce 2026.
Proč od roku 2026?
To je vlastně velmi prosté – právě od tohoto roku projde Formule 1 další změnou pravidel. Nové motory, nová konstrukce hybridního ústrojí a nová syntetická paliva slibují nové začátky pro všechny týmy.
Rok 2026 se tedy pro nové zájemce o účast v šampionátu v podstatě nabízí – v řadě ohledů se totiž bude začínat od píky. „Motorsport je nedílnou součástí naší DNA,“ prohlásil předseda představenstva Audi, Markus Duesmann. „Formule 1 je jednak globální ikona a jednak pomyslná laboratoř pro vývoj technologií. Kombinace výkonu a soutěživosti nás motivuje, zároveň vidíme potenciál v převedení inovací do našeho odvětví průmyslu.
Vyplatí se jim to?
Rozhodně! Tedy skoro… Vtip je v tom, že Formule 1 není jen sport – je to také velký byznys. Společnosti a promotéři platí nemalé peníze za to, aby byli spojováni s majestátem značky F1. A v neposlední řadě jde taky o velmi účinnou prezentaci. Nejlepším příkladem je Ferrari – Pohár konstruktérů vyhráli naposledy v roce 2008, ale značce to vadit nemusí, protože finančně prosperuje a v současnosti jde o jednu z nejsilnějších automobilových značek.
Ferrari z dob (možná už trochu zašlé) slávy těží dodnes – produkty, v tomto případě auta, se mnohem lépe prodávají, protože zákazníci zkrátka na „odvozeno z F1“ velmi dobře slyší. Důkazem, že vstupní investice do F1 se vyplatit nemusí, je třeba britský Aston Martin. Na straně Audi je však výhoda letitých zkušeností, odbornost a přirozeně velmi slušný kapitál.
Rozvoj technologií
Jak už se zmínil předseda představenstva Duesmann, technologie získané při vývoji v F1 pak stačí upravit pro využití v civilních autech, což (potenciálně) znamená úspory.
Zásadní je také změna pravidel diktující větší podíl elektrifikace od roku 2026 (cca 50 % výkonu hybridního pohonného ústrojí bude pocházet z elektromotorů) a také bezpodmínečný přechod na syntetická paliva, což je jeden z kroků seriálu F1 k uhlíkové neutralitě, které chce docílit do roku 2030.
Image, marketing a sledovanost
O peníze jde až v první řadě. Tento výrok bývá připisován druhému českému prezidentovi, ve světě Formule 1 to každopádně platí do puntíku. F1 v následujících letech čeká ohromný nárůst sledovanosti zejména v USA a Číně, dle posledních prognóz se má dokonce stát největší marketingovou platformou pro prémiová vozidla.
Potvrzuje to i výkonný ředitelspolečnosti Volkswagen Group, pod kterou Audi patří, Herbert Diess. „Nemůžete vstoupit do Formule 1, dokud se neotevře technologické okno, což znamená, že abyste se tam dostali, musíte změnit pravidla tak, aby všichni měli stejné podmínky,“ vyjádřil se. „To, co se chystá, je ideální příležitost. Formule E byla jen přípravkou. Pokud chcete dělat motorsport na té nejvyšší úrovni, musíte dělat F1. Bez debat.“