Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Mercedes-Benz a Vatikán spolupracují na dodávkách vozů skoro sto let, posledních 45 let používají papežové ke svým veřejným vystoupením speciálně upravené vozy třídy G. Na tom se nic nemění ani do budoucna, jen s tím rozdílem, že poprvé v historii bude „géčko“ elektrické.
Specialitka má pouze jeden pár dveří (takovou verzi v sérii nekoupíte), je otevřená a její čtyřkolka tvořená čtyřmi elektromotory uzpůsobena jízdě v nízkých rychlostech, právě tak se papamobil pohybuje nejčastěji.
Vůz je zhotoven v bílé barvě s bílým interiérem a červeným koberečkem. Sedadlo umístěné uprostřed je výškově nastavitelné a otočné, aby mohl papež zdravit své příznivce ze všech možných stran.
Hrozí-li špatné počasí, je „géčku“ nasazena pevná střecha. Vzadu za papežem jsou pak ještě dvě místa k sezení pro doprovod či ochranku. Dle metodiky WLTP poskytne vůz dojezd 434 až 473 kilometrů na jedno nabití. Ale vzhledem k tomu, jak bude tento kousek používán, zvládne určitě mnohem víc.
Papež nejspíše neocení ani jeho terénní ambice. Elektrická třída G je přitom mimořádně schopná, v některých parametrech dokonce lepší než spalovací verze. Brodivost třeba dosahuje až 850 mm, o 150 milimetrů více než klasika.
Působivé jsou však i ostatní parametry – výkon 587 koní, točivý moment 1 163 newtonmetrů a baterie s kapacitou 116 kWh, která se z 10 na 80 % dobije za zhruba půl hodinky. Specialitka už byla do Vatikánu dodána a její první služba ji určitě čeká co nevidět.