Hlavní obsah

Papamobilem byl polský náklaďák, luxusní off-road i škodovka. Připomeňte si historii slavného auta, které změnil až atentát

Foto: Mercedes-Benz

Historie automobilů pro papeže je možná košatější, než byste si mysleli. První vůz byl Vatikánu věnován už roku 1930, od té doby se ve funkci vystřídala řada papežů, ale i zajímavých aut.

Článek

Veřejná vystoupení papežů „v pohybu“ jsou dnes nedílnou součástí při jejich návštěvách jednotlivých států. A bylo tomu tak ještě před prvními papamobily. Svého času se hlava katolické církve přepravovala na tzv. sedia gestatoria, tedy přenosném trůnu neseném dvanácti muži. Až v roce 1930 se o slovo přihlásil první automobil věnovaný značkou Mercedes-Benz. A partnerství německé automobilky s Vatikánem trvá dodnes.

Dárek od Mercedesu

Prvním automobilem ve vozovém parku Vatikánu byl luxusní model Nürburg 460 papeže Pia XI. To bylo samo o sobě reprezentativní vozidlo, pro potřeby papeže však prošlo celou řadou úprav. Dostalo sedadla čalouněná jemnou kůží nebo obložení z leštěného ořechu. Hlavně ale auto disponovalo trůnním prostorem, tedy zvýšeným sedadlem, které zdůrazňovalo postavení papeže.

Další vývoj byl hodně pozvolný, a to především kvůli dozvukům druhé světové války. Papež Pius XII. omezil veřejná vystoupení, a když už se někde objevil, využil všední limuzíny, převážně od značky Mercedes-Benz.

Foto: museivaticani.va

Původní darovaný Nürburg 460 je dnes součástí vatikánského muzea, kde patří mezi nejcennější exponáty vůbec.

Nová éra papamobilu se začala psát až s příchodem papeže Pavla VI. Šlo o první hlavu katolické církve cestující mimo Evropu, a tak mu byl při návštěvě USA v roce 1965 darován například upravený Lincoln Continental. Tím se nastartoval trend otevřených papamobilů, to aby byl papež ještě blíže věřícím.

Roku 1970 na Pavla VI. zaútočil nožem jeden z přihlížejících. Papež přežil, prvně se ale ve velkém začala řešit bezpečnost veřejných vystoupení a především otevřených papamobilů. Papež si ale trval na svém a dál prosazoval otevřené vozy.

Foto: Archiv

Ano, i tímto papež jezdil - speciálně upravený Star 660 M2.

Všechno změnil atentát

S nástupem dalšího papeže Jana Pavla II. začal být papamobil celospolečenským tématem. Papež překvapil třeba využitím nákladního vozu Star 660 M2 od polské firmy DSC Star při návštěvě své domoviny v roce 1979. Ten dodnes patří mezi největší automobilové kuriozity.

Potom tu byl další darovaný mercedes, tentokrát model 230 G s otevřenou zadní částí a  poprvé plexisklovou nástavbou. Ta papeže chránila před povětrnostními vlivy, ale pořád umožňovala přímý kontakt s přihlížejícími. Během roku 1981 používal Jan Pavel II. otevřený Fiat Campagnola bez dalších forem bezpečnostních úprav. A to vůbec naposledy…

Foto: museivaticani.va

Nepříliš robustní fiat, který papež používal až do atentátu v roce 1981.

Dne 13. května 1981 totiž na Svatopetrském náměstí ve Vatikánu došlo k atentátu na Jana Pavla II., při němž mu turecký útočník prostřelil břicho a levé rameno. Papež zkolaboval a přežil jen zázrakem, kulka totiž jen těsně minula páteř a aortu. Kdyby mířila jen o pár milimetrů vedle, zranění by bylo smrtelné. Papež podstoupil pětihodinovou operaci, ztratil celkem tři litry krve a několikrát musel být resuscitován.

Papež tureckému střelci nejenže odpustil, ale dokonce se s ním později ve vězení setkal a roku 2000 se přimlouval za jeho omilostnění (původně byl odsouzen na doživotí). Musel se však vrátit do Turecka, kde si odpykal další trest za předchozí zločiny, propuštěn na svobodu byl roku 2006.

Dacia i lambo

Po dramatické situaci bylo jasné, že papamobil musí být jednoznačně bezpečnější. Hned od roku 1982 tak Vatikán začal používat vozy s neprůstřelnou prosklenou kabinou a zesílenou konstrukcí. Skla s tloušťkou až tři centimetry měla odolat střelbě z ručních zbraní a první takový kousek připravil pro papeže – jak jinak – Mercedes-Benz.

Dodavatelem papamobilů zůstává německá značka dodnes. Současný papež František si však na luxus příliš nepotrpí, a tak preferuje všednější auta. Vidět už jsme jej mohli v upraveném Jeepu Wrangler, Fiatu 500L, ale třeba i Dacii Duster. Roku 2017 mu Lamborghini dokonce věnovalo supersportovní Huracán v typické bílo-zlaté kombinaci. Papež jej však nikdy nepoužil, namísto toho jej poslal do celosvětové loterie a získaných 18 milionů věnoval charitě. Mimochodem, vyhrál ho Čech!

Foto: omaze.com

Lambo papeže Františka, které ale prakticky nepoužíval.

Česká stopa

Své místo v pestrém výběru vozů pro papeže má i mladoboleslavská Škodovka. V roce 2021 totiž hlava katolické církve dostala k dispozici elektrický Enyaq a SUV Karoq. Vozy využívané při jeho návštěvě Slovenska prošly bezpečnostními úpravami, nešlo ale o tradiční papamobily s prosklenými nástavbami.

Papež František je dobře známý svým zájmem o životní prostředí, a tak nepřekvapí, že jeho současné upravené „géčko“ od Mercedesu je výhradně elektrické. Navíc je uzpůsobeno jízdám v nízkých rychlostech, zároveň je sedadlo papeže umístěné uprostřed výškově nastavitelné a otočné, aby František mohl své příznivce zdravit ze všech stran. Do roku 2030 pak chce, aby byl elektrický jeho kompletní vozový park.

Načítám