Článek
První elektrický Rolls-Royce Spectre už za sebou má většinu zkušebního cyklu. Aktuálně probíhá testování odolnosti v extrémních vedrech v jižní Africe. Pozornost se však věnuje i zdánlivě nepodstatným faktorům, které by u jiných automobilek asi nestály za řeč – a skvěle to dokazuje, s jakou pedantskou pozorností k detailu Rolls-Royce svá auta vyrábí.
K těmto faktorům patří například „detailní analýza celosvětového rozptylu slunečního světla za účelem zachování kvality barev“. Jde o dokonalé naladění osvětlení palubní desky, přístrojového panelu, ambientního osvětlení, ale i projektorů loga automobilky umístěných ve spodní části dveří.
Účelem je, aby osvětlení bylo jak jinak než dokonalé, a to jak za temné noci na skotském venkově, tak i během poledního slunce v Johannesburgu. Zásadnímu testování podléhá i audiosystém se 17 reproduktory – zaměstnanci poslouchali speciálně vybraný seznam skladeb pokrývající širokou škálu různých žánrů, aby se docílilo maximální kvality zvuku.
Testování v extrémních podmínkách právě vrcholí – testovací vozy už absolvovaly mrazy za Polárním kruhem, kde teploty dosahují až -40 stupňů Celsia a nyní dokončují testování ve vedrech jižní Afriky, kde teploty pro změnu dosahují až 50 °C.
Mimo jiné se zkoumá i kvalita těsnění z hlediska aeroakustiky pro maximální komfort na palubě. Opravdový komfort však u Rolls-Royce začíná už při samotném nastupování – inženýři nastavili přesně danou rychlost automatického zavírání dveří tak, aby tento proces vytvořil tu správnou míru „pozitivního hluku“, jak tvrdí automobilka.
Velký oříšek byla však rekuperace elektrického pohonu. Inženýři z Goodwoodu strávili celých 1 500 hodin nastavováním míry a odezvy regenerativního brzdění, které bývá poměrně nezvyklé pro ty, kteří mají s elektromobilem tu čest poprvé. Cílem tedy byl kompromis, díky kterému by jízda působila povědomým dojmem.
Základem typu Spectre je platforma zvaná Architecture of Luxury, v jejíž útrobách se ukrývá prozatím blíže nespecifikovaný systém produkující výkon 585 koní a umožňující dojezd až 520 km. Automobilka uvádí, že vývoj je dokončen zhruba z 80 %.
Pozoruhodný je i fakt, že z plánovaných 2 500 000 testovacích kilometrů už testovací vozy najezdily po celém světě 2 000 000 km – tedy cca 50krát okolo rovníku. Celkově je testovací program koncipován tak, aby simuloval 400 (!) let běžného užívání. První vozy mají dorazit k zákazníkům už koncem tohoto roku.