Hlavní obsah

Ostrý jako balík žiletek: Cupra stvořila brutální koncept elektrického sporťáku. A chce ho vyrábět!

Foto: Cupra
Aktualizováno

V rámci mnichovského autosalonu představila mladá automobilka Cupra vizi svého budoucího modelu. Pokud čekáte další tuctové SUV, nemůžete se mýlit více.

Článek

Koncept DarkRebel od značky Cupra nevidíme úplně poprvé, ukázal se již při slavnostní premiéře Tavascanu. Jenže pouze jako sexy shluk jedniček a nul, protože šlo o digitální koncept. Nyní jsme si ho mohli prohlédnout i naživo a je stejně šokující jako v počítači.

„Cupra DarkRebel je maximální možnou provokací po stránce designu a má jediný cíl: dokázat, že elektromobily budoucnosti mohu být sexy, sportovní a vzbuzovat emoce,“ nechal se při premiéře studie slyšet Wayne Griffiths, generální ředitel značky Cupra.

Foto: Cupra

Koncept DarkRebel je jedno z těch aut, které se nepotřebuje líbit všem. Jeho agresivní design má především šokovat.

DarkRebel je svým pojetím elektrický dvoumístný sporťák v netradičním karosářském provedení shooting brake. Designéři vyzdvihují specifickou barvu, unikátní světelnou techniku či pozornost věnovanou udržitelným materiálům.

DarkRebel je 4,5 metru dlouhý a pouze 1,3 metru vysoký. Dveře se otevírají nahoru do výšky přes dva metry a z bočního profilu tvoří třetinu vozu, zatímco zbylé dvě náleží svalnaté karoserii. Ostré tvary karoserie vypadají, jako kdyby nebyly kreslené od ruky skicovací tužkou, ale řezány podle pravítka žiletkou. Skrz bezpočet průduchů jsou pak vidět přímo komponenty zavěšení (aerodynamicky tvarované jako na monopostech Formule E). Propracovaná světelná technika vpředu i vzadu je pak samostatnou písničkou. Kdo si vizi na mnichovském výstavišti prohlédl naživo, ten si musel myslet, že snad kouká na auto z futuristické počítačové hry.

Foto: Cupra

Minimalistickému interiéru dominuje volant s výrazným emblémem značky.

To samé platí při pohledu do kabiny. Cupra zredukovala fyzická tlačítka na nutné minimum, po celé přístrojové desce se táhne obrazovka doplněná digitálním přístrojovým štítem. Volantu pár tlačítek zůstává, za zmínku ale stojí především jeho neotřelý tvar, stejně jako pomyslná páteř vedoucí mezi oběma cestujícími.

Cupra se pochlubila i nespočtem udržitelných materiálů, třeba interiér je z devadesáti procent tvořen biologicky rozložitelným bambusem. Na palubě se pak máte těšit nejen na nespočet jízdních zážitků, ale také propojení s virtuálním gamifikovaným světem. Co přesně to znamená a kterak chce španělská značka spojit skutečný a virtuální svět v praxi, na to si musíme ještě nějaký čas počkat. Ale… dočkáme se!

Slyšíte správně, Cupra chce koncept DarkRebel dále rozvíjet a v brzké budoucnosti jej poslat do sériové produkce. Pravděpodobně si cestu na výrobní linky nenajdou všechny její dnešní vychytávky, ale už jen fakt, že chce postavit neotřelý dvoumístný shooting brake, je nám velmi sympatický.

Foto: Cupra

Cupra Raval je stylovější variantou dostupného elektromobilu VW ID.2. Svou variantu (jistě podstatně skromnější) chystá i česká automobilka Škoda.

Vedle DarkRebelu si veřejnou výstavní premiéru odbyl i menší elektromobil Raval, španělská stylovější verze chystaného VW ID.2. Čtyřmetrový městský kompakt by měl ujet až 450 km na jedno nabití a mohl by se chlubit výkonem až 225 koní. Klíčová bude cena a VW pro svůj model slibuje částku kolem 600 000 korun. Na trh však dorazí v roce 2025 a do té doby se může ještě mnohé změnit.

Načítám