Článek
Škoda Kamiq WRC? No, tak trochu. Vzhledem k současnému názvosloví škodováckých SUV zakončených písmenem Q a vzhledem k odkazu připomínajícímu aktivity koncernu Volkswagen na africkém kontinentu však jméno Afriq smysl dává. Na konceptu pracuje 25 žáků Středního odborného učiliště Škoda Auto společně s odborníky ze Škoda Motorsport.
Se vznikem Škody Afriq se však nese také určitá symbolika – automobilka totiž v současnosti přebírá aktivity koncernu Volkswagen na území severní Afriky. Afriq je tedy jakousi vlaštovkou zvěstující novou éru. Žáci učiliště se podílejí na téměř kompletním vzniku vozu, a to od prvních tahů tužkou až po ručně vyráběné modely.
Už teď se ví, že konečný „model“, který bude z plechu a bude mít volant i pedály, bude mít na délku 4,36 metru, na šířku 1,79 metru a rozvor bude činit 2,65 metru. Jde o skvělý způsob, jak popustit uzdu tvořivým studentům školy, kde jejich kreativitě udává směr odbornost a zkušenosti ostřílených mazáků z oblasti designu, technického vývoje a výroby a poprvé v historii i z divize Škoda Motorsport.
„Je skvělé vidět, kolik nadšení a kreativity vložili naši žáci do tohoto projektu,“ pochvaluje si spolupráci vedoucí týmu Zdeněk Stanke. „Ve spolupráci s mistry odborného výcviku, kteří naše studenty provází s vysokým osobním nasazením a pečlivě s nimi pracují na všech detailech, realizují účastníci projektu každý rok nápady, které překvapí i odborníky. Žáci vždy dokáží dát svému vysněnému vozu jedinečný charakter.“
Škoda řídí aktivity koncernu VW v severní Africe
Do určité míry Škoda Afriq symbolizuje růst české automobilky – podobně jako v Indii nebo v Rusku, bude totiž mít i pro oblast severní Afriky na starosti veškeré akce koncernu VW právě Škoda. Mezi konkrétní země patří Alžírsko, Egypt, Maroko nebo Tunisko.
Projekt je součástí firemní strategie zvané „Next level – Škoda Strategy 2030“, kde pomyslnými pilíři hodnot jsou slova Expand, Engage a Explore. Jinými slovy – cílem Škodovky je stát se do roku 2030 vedoucím evropským výrobcem automobilů v Indii, Rusku a teď i v severní Africe.
Zkušenosti značky Škoda na Rally Dakar
V roce 2018, kdy se konal 40. ročník pouštní rally, se účastnil závodu i vůz Škoda, konkrétně model Kodiaq – byť ne tedy jako soutěžící, ale coby doprovodné vozidlo týmu Barth Racing. A to bez úprav, ve zcela sériovém provedení.
Vůz takto zvládl cestu dlouhou téměř 10 000 kilometrů přes Peru, Bolívii a Argentinu, kde občas nadmořská výška činila až 4 500 metrů – a v takových výškách už má mnohdy co dělat i lidský organismus. V roce 2021 se v kategorie Classic zúčastnila dokonce i Škoda 130 LR, bývalý tovární vůz z 80. let – auto tehdy urazilo těžko uvěřitelných 7 600 km po území Saúdské Arábie.
Žáci Středního odborného učiliště Škoda Auto každoročně už od roku 2014 plánují, vyvíjejí a následně i staví nějaký „koncepční vůz“. Projekt „žákovského vozu“ je v Česku velmi ojedinělý a pro mladé talenty jde o skvělou průpravu do budoucna. Mnohdy až zamrzí, že se vůz nedostane do sériové výroby.
Žáci zároveň dostávají cenné zkušenosti, jako je všeobecný přehled, práce v týmu a v neposlední řadě se učí poznat průběh designového projektu od začátku do konce – včetně následné prezentace vedení automobilky. Žákovský vůz je podstatným projektem Škoda Academy a dnes už prakticky neodmyslitelně patří ke škole, která byla založena v Mladé Boleslavi roku 1927.