Článek
V době, kdy už by pomalu měla končit výroba současné třetí generace Cayenne, se Porsche rozhodlo pro další modernizaci místo přípravy nástupce – ten už totiž bude čistě elektrický. A od jeho představení nás ještě dělí pár let, tak si pojďme užít současný Cayenne, který je stejný, ale přece jen lepší.
Exteriér
Na první pohled jsou patrné ostřeji řezané linky, zejména v oblasti přední masky. Přední světla mají nižší siluetu a například kapota je prakticky úplně nová. Nechybí nová optika předních i zadních světel, Cayenne si navíc od nynějška bude už ve standardu svítit na cestu pomocí LED světel s technologií Matrix. Zadní svítilny jako takové jsou nyní tenčí ve stylu současné 911 (992).
Nabídka barev se rozšířila o tři nové odstíny – světle modrou metalízu Algarve, případně tmavší, rovněž metalický odstín modré Montego a poslední novinkou ve vzorníku je světle šedá barva s přídomkem Arctic. Ve standardu Cayenne jezdí na 20palcových litých kolech, větší 21palcová, či dokonce 22palcová kola jsou pak volitelná.
Interiér
Z nedávné minulosti víme, že v interiéru modernizovaného modelu Cayenne se odehrálo překvapivě mnoho změn, možná i více než venku. Zpoza tříramenného sportovního volantu prosvítá digitální přístrojová kaplička o úhlopříčce 12,6 palce, která zobrazuje základní jízdní informace nebo právě aktivní jízdní asistenty.
Vedle se nachází centrální displej infotainmentu o úhlopříčce 12,3 palce, který ovládá běžné multimediální záležitosti, jako je spárování s mobilem, nastavení parametrů hudby, klimatizace nebo vytápění.
Pod ním se nachází dok pro bezdrátové dobíjení mobilu a naopak zmizel volič automatické převodovky – ten je mnohem subtilnější a uvolnil místo prostoru na středovém tunelu. Nově bychom ho tedy našli na palubní desce mezi volantem a středovým displejem.
Další výraznou novinkou je nový příplatkový displej nacházející se přímo před spolujezdcem. Jeho úhlopříčka je 10,9 palce a promítá údaje z navigace, ta se však jeho prostřednictvím dá i ovládat. Kromě zobrazení pokynů navigace umí promítat pořady na streamovacích platformách. Aby se zamezilo rozptýlení řidiče, umí systém vytěsnit obraz z jeho zorného pole.
Motorizace
Na své si přišly mimo jiné i motory. Výchozí Cayenne pohání 3,0l přeplňovaný V6 o výkonu 354 koní (260 kW), mezigeneračně si tedy polepší o nějakých 13 koní. Další variantou je potom Cayenne E-Hybrid, který si díky výkonnějšímu elektromotoru o výkonu 174 koní polepšil na výsledných 470 koní neboli 346 kW, oproti předchůdci to znamená rozdíl cca 10 koní. Větší baterie s kapacitou 25,9 kWh (nabíjet ji můžete výkonem 11 kW) pak zajišťuje delší dojezd až 90 km.
Značně si polepšil Cayenne S – ten se místo šestiválce nově pyšní 4,0l V8 twin-turbo o výkonu 475 koní (349 kW). Výrobce udává, že jak ve standardní verzi, tak i ve verzi Coupé zrychlí z klidu na stovku už 4,7 sekundy a pokračuje až na 273 km/h díky příplatkovému paketu Sport Chrono.
Vrcholem nabídky je Cayenne Turbo GT. Ten je k mání pouze ve verzi Coupé a jeho 4,0l osmiválec v tomto případě dává výkon impozantních 660 koní (485 kW), což mezigeneračně znamená nárůst o nějakých 20 koní. Výrobce udává sprint na stovku za 3,1 sekundy a maximální rychlost až 305 km/h.
Adaptivní podvozek (PASM) mají všechny verze již ve standardu, lze si však připlatit za vzduchový podvozek, který byl překalibrován pro větší rozdíly mezi jednotlivými režimy Normal, Sport a Sport Plus. Vrcholná verze Cayenne Turbo GT má vzduchový podvozek již v základu.
Kromě sofistikovaného vzduchového podvozku se verze Turbo GT může pochlubit už v základu také titanovým sportovním výfukem, karbon-keramickými brzdami nebo aktivním řízením zadní nápravy, které v nízkých rychlostech podporuje agilitu, v těch vyšších pro změnu prospívá stabilitě.
V Německu výrobce uvedl modernizovaný Cayenne s cenovkou od 89 097 eur (cca 2 050 000 Kč) včetně DPH za výchozí motorizaci. Je však potřeba si ještě malou chvíli počkat, až ceny upřesní české zastoupení značky.