Hlavní obsah

Oslavy v Affalterbachu pokračují: Vzácný okruhový Mercedes-AMG GT Track Series nabídne obří výkon!

Foto: Mercedes-AMG

Na oslavu pětapadesátého výročí vzniku dvorního úpravce automobilky Mercedes-Benz se představuje další jedinečný kousek – čistě okruhová verze Mercedesu-AMG GT s cenovkou 369 tisíc eur. Bez daně…

Mercedesy s přídomkem AMG patří už více než půlstoletí k tomu nejvytříbenějšímu náčiní z Affalterbachu – konkrétně je to padesát pět let, abychom byli přesní, a tak oslavy probíhají ve velkém stylu. Nejvíce z nich přirozeně těží zákazníci – jedním z těchto výročních „darů“ je i speciální limitovaná edice jejich sporťáku Mercedes-AMG GT.

Článek

Tento výběhový speciál nese jméno Mercedes-AMG GT Track Series. Silnějších a rychlejších verzí typu AMG GT jsme v průběhu let spatřili hned několik, ale tahle patrně bude tou naprosto vrcholnou. Divize AMG byla založena 1. června 1967, již brzy to tedy bude rovných padesát pět let – je tedy velmi příhodné, že tato speciální edice sporťáku AMG GT vznikne v počtu… jo, uhodli jste – 55 kusů.

Foto: Mercedes-AMG

Závodní aerodynamika, nastavitelný podvozek, žádná kůže, žádná klimatizace – tohle auto na silnici nepotkáte

Jak napovídá název, speciální verze Track Series Mercedesu-AMG GT bude vyhrazena pro okruhy – a to výhradně. Tento šedý ďábel se v mnohém podobá závodnímu Mercedes-AMG GT3, ovšem s tím rozdílem, že nemusí plnit žádná pravidla automobilové federace FIA – do určité míry tedy jde o závodní typ GT3 dotažený do extrému.

To znamená, že výkon je dechberoucí – v tomto případě jde o osvědčený 4,0l dvakrát přeplňovaný osmiválec, který dává výkon plných 735 koní a 850 Nm točivého momentu. Jinými slovy, tento okruhový střelec je vlastně ještě o trochu výkonnější než bestiální Mercedes-AMG GT Black Series, který dává 730 koní a 800 Nm.

Zdvihový objem jaderného reaktoru pod kapotou kupodivu zůstal zachován, a tak se upravovalo jinde. Podobně jako u silničního dvojčete tu je sportovní sání, výkonné chlazení nebo nerezový výfukový systém – ten však v tomto případě může „zpívat z plných plic“, neboť jej neomezují silniční hlukové limity. Oproti silničnímu vozu s přídomkem Black Series tu jsou navíc ještě závodní vstřikovače.

Foto: Mercedes-AMG

Závodní volant skoro jako v monopostu, místo středové konzoly tunel z holého karbonu a jen jedna karbonová sedačka – v Affalterbachu to myslí vážně! Ale nebojte, sedadlo spolujezdce si můžete nechat za příplatek namontovat…

Kromě toho, že je okruhová verze Track Series (byť nepatrně) výkonnější, je velmi jednoduchá, někdo by možná řekl až spartánská. Tak například uvnitř je tu místo čalouněné středové konzoly prostě středový tunel z holého karbonu, na jehož povrchu jsou přepínače zapalování, ABS nebo kontroly trakce – prostě jako v závodním autě. Na luxusní „nesmysly“, jako je třeba klimatizace, rovnou zapomeňte.

Mimo to jsou tu také jiná sedadla, respektive jedno sedadlo – místo sportovních anatomických jsou tu poctivé závodní skořepiny z karbonu. Volant se až podezřele podobá tomu, který používají jezdci Formule 1, a pod ním jsou karbonová pádla pro řazení – zde se však neřadí sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou jako v silničním voze, ale je tu klasická sekvence od firmy Hewland s jednou spojkou, neboť je podstatně lehčí.

Foto: Mercedes-AMG

Zadní křídlo vytváří ohromný přítlak na zadní poháněné nápravě. Aby bylo auto aerodynamicky vyvážené, jsou v předních blatnících ještě otvory pro uvolnění vysokotlakého vzduchu od rotujících kol

Ano, nám normálním lidem se to může zdát směšné – stejně jako karbonové blatníky, přední kapota, víko kufru (který tu prakticky není), případně zadní nárazník. Ale věřte, že tyto rozdíly na okruhu mají svůj smysl – Mercedes-AMG GT Track Series váží 1 400 kg, což je oproti silničnímu Black Series úspora více než 180 kilo!

Není tedy divu, že tu je ta sekvenční převodovka, která by v reálném světě byla naprosto nemyslitelná. Nebo nastavitelný podvozek Bilstein, kde si lze regulovat tlumení komprese a odskoku, případně i světlou výšku vozu.

Okruhová verze se liší i aerodynamikou. V přední kapotě je velký výdech, díky kterému horký vzduch opouští motorový prostor. Splitter předního nárazníku je speciálně tvarován přímo pro typ GT Track Series. V předních blatnících jsou otvory, které pomáhají uvolňovat z podběhů vzduch vysokým tlakem, což zvyšuje přítlak. Boky auta jsou tvarovány tak, aby směřovaly vzduchu k zadním brzdám pro lepší chlazení. O pořádnou porci přítlaku se potom stará nastavitelné zadní křídlo.

Mercedes-AMG GT Track Series je tedy víc než jen předraženou hračkou pro nadšence. Jde o výkladní skříň technologií z doby, kdy Mercedes-AMG slavil 55 let od založení. Každý z pětapadesáti kusů má speciální lak „Manufaktur Hightech Silver Magno“, aby se vůz na okruzích pěkně vyjímal.

Nedělejme si však iluze, že všechny budou brázdit světové závodní tratě – některé exempláře najdou své místo v garáži pod plachtou – bohužel. Inu, při omezené sérii pouhých 55 kusů a cenovce 369 tisíc eur, tedy 9 milionů Kč bez daně, by pro sběratele mohlo jít o lákavou investici.

Načítám