Článek
Minimálně ne u značky Rivian, která chce být konkurencí Tesly a působí primárně na trzích ve Spojených státech. Značka produkuje i pick-up R1T, s nímž jeho majitel před časem přehlédl sloup v podzemním parkovišti a v malé rychlosti do něj najel.
Výsledek? Prasklé světlo, promáčknutý plech a plast v zadním nárazníku. Škoda nevypadala nikterak dramaticky. Ale jen do chvíle, než majiteli přišel účet z autorizovaného servisu.
Motorista pochopitelně nelenil a své rozhořčení dal bryskně najevo na sociálních sítích. Zatímco pojišťovna vyčíslila škodu na 1 400 dolarů (asi 35 000 Kč), Rivian po majiteli žádá 185 000 Kč! Tedy sumu, za kterou už můžete pořídit i lecjakou solidní ojetinu.
Můžete namítat, že kdo chce mít opičku, musí mít na banány… a je to pravda. Jenže Rivian R1T není vyloženě superluxusní zboží, vždyť ceník zámořského pick-upu startuje na v přepočtu 1,7 milionu. To jsou cenové hladiny, do kterých se dnes může vyšplhat třeba i plně vybavená Škoda Enyaq.
Není to přitom poprvé, co si Rivian za opravu auta v autorizovaném servisu řekl takovou raketu. V květnu 2023 někdo trefil pick-up zezadu, poškození nebylo o moc vyšší než na obrázku výše. A cena opravy? V přepočtu milion korun! O rok později bylo R1T účastníkem další kolize, poškození bylo ještě větší, z nějakého důvodu tu ale oprava byla vyčíslena „jen“ na 520 000 Kč. A z nekonzistentnosti cen nejsou majitelé (současní ani potenciální) zrovna dvakrát nadšeni.
V souvislosti s elektromobily se často zmiňuje, že svou vyšší pořizovací cenovku obhájí servisem, protože je méně nákladný než u tradičních spalovacích aut. U pravidelné údržby určitě, v případě nehod je to ale jiné. Studie americké organizace Mitchell totiž zjistila, že opravy elektromobilů po nehodách v USA jsou zpravidla o dvacet procent dražší než u spalováků. V průměru zaplatí majitel elektroauta (respektive pojišťovna) po nehodě asi 140 tisíc korun.