Článek
Cílem uzavření rampy ze Strakonické je podle Hřiba s Peterkou zjednodušit dopravu na mostě tím, že ubude jeden z možných příjezdů na něj. Zároveň se tak sníží počet aut přímo na mostě. Barrandovský most tvoří dva mosty, a to jižní, po kterém jedou auta ve směru ze Smíchova do Braníku, a severní, po němž jezdí v opačném směru. Část soumostí ve směru ze Smíchova do Braníku opravili silničáři loni a předloni. Most z roku 1983 denně přejede na 140 000 aut, což z něj dělá nejvytíženější most v Česku.
„Oprava významně zasáhne do dopravy v Praze, to si nebudeme lhát, přestože to je velice dobře připravené. Nejkritičtější fáze je úvodní, těch prvních pár dnů, než si to řidiči takzvaně najedou,“ řekl Hřib. Řidiče zároveň vyzval k ohleduplnosti, a pokud nemusí, aby se mostu vyhnuli.
Po rampě ze Strakonické přijíždí denně v průměru 13 000 aut, zatímco z Barrandova na 22 000 vozidel. V případě, že by na most najížděla auta ze Strakonické, Smíchova i z Barrandova a zároveň bude snížen počet jízdních pruhů na mostě, vozy se na něj podle TSK nevejdou.
„V modelech jsme se zaměřili na porovnání variant a výsledky vyšly jednoznačně pro uzavření rampy ze Strakonické, kdy jsme schopni těch 13 000 vozidel obsloužit po vratné rampě na Lihovar a objízdných trasách po Pražském okruhu,“ řekl Peterka.
Zavření rampy podle něj zároveň přispěje k vyšší bezpečnosti na mostě. Auta ze Strakonické se totiž nebudou muset připojovat na začátku mostu spolu s vozy ze Smíchova a Barrandova, ale zapojí se do proudu automobilů ze severu již u Lihovaru.
Na samotném mostě budou řidiči stejně jako v předchozích fázích oprav jezdit v každém směru ve třech namísto čtyř pruhů. Ve směru z Jižní spojky tak auta v levém pruhu přejedou do protisměru. Uzavřen bude v letošní první fázi také jeden pruh v takzvané myší díře, kterou řidiči jezdí směrem na Barrandov a Strakonice.
Úplný a přesný scénář změny značení zatím TSK nemá, nicméně podle náměstka ředitele Jiřího Hájka se tak stane v noci, a problémy na mostě by tak neměly nastat. TSK původně počítala s tím, že opravy skončí až příští rok, minulý týden ale oznámila, že sloučila zbylé práce naplánované pro roky 2024 a 2025 do jednoho roku. Přechod z původní třetí do čtvrté fáze oprav je plánován na začátek června.
Po dobu oprav budou pro případ nehody na obou koncích mostu připravena odtahová auta. K dispozici bude kvůli případným změnám počasí rovněž jeden sypač. TSK již vypracovala změny systému semaforu v kritických místech v okolí opravy a v případě MHD pak bude posílena tramvajová linka číslo 21. Změny čekají také autobusy číslo 125 a 170.