Článek
Ještě před pár týdny, když jsem mluvil s lidmi z Porsche, to bylo jen takové opatrné našlapování okolo. „Možná, uvidíme, řeší se to, dvě varianty…“ Ale teď už není o čem. „Příští sportovní vozy Porsche 718, tedy modely Boxster a Cayman, budou plně elektrické,“ řekl generální ředitel Porsche Oliver Blume v rozhovoru pro britský Top Gear. Definitivně tak potvrdil to, o čem si štěbetali vrabci na střeše.
Koncept závodního vozu Mission R totiž byla hodně zajímavá věc. Vůz s proporcemi Caymanu – postavený z kompozitu vyztuženého biovlákny (NFRP) a z karbonu, s 900voltovou technologií, dvěma elektromotory a výkonem až 1 080 koní – na sebe strhnul zaslouženou pozornost, ale znalci okamžitě vztyčili prst a upozorňovali na to, že Porsche většinou podobné koncepty nestaví jen tak a že tohle by mohlo mít svůj důvod. A nepletli se.
Oliver Blume neřekl, kdy se čistě elektrické kompaktní sportovní porsche objeví, jen zmínil: „Do poloviny dekády chceme nabídnout náš sportovní vůz 718 s motorem uprostřed výhradně v čistě elektrické podobě.“ Podle zákulisních informací by to měl být rok 2025, ale jestli to bude jen premiéra, nebo už uvedení do prodeje, to ještě nevíme.
Každopádně pro Porsche to bude třetí čistě elektrický model po Taycanu a připravovaném Macanu EV. Jen Taycanů se prodalo více než 40 tisíc kusů. Pokud se teď křižujete, pak nejspíš proto, že jste s Taycanem nikdy nejeli. Na rozdíl od těch městských krabiček se tohle auto chová jako čistokrevné moderní Porsche. Nemusí se vám to líbit, ale je to tak. Způsob, jakým likviduje zatáčky, je famózní, nechá se úžasně řídit volantem i plynem. Na druhou stranu, pořád má při plném výkonu jen omezený dojezd. A já upřímně doufám, že elektrická 718 bude stejně přesvědčivá.
Blume pro Top Gear dodal: „Bude to kompaktní sportovní vůz. A všechny naše elektromobily budou vždy stoprocentní Porsche, než aby byly orientovány pouze na konkurenci mezi elektromobily. Když jsme vyvíjeli Taycan, byla naším měřítkem devětsetjedenáctka.“ A je jasné, že elektrická 718 bude postavená tak, aby snesla srovnání se stávající benzinovou verzí.
Jsme hodně zvědaví, jaké to auto bude v reálu. Mission R zrychlí na stovku za 2,5 s a má maximální rychlost 300 km/h. Běžný výkon je 680 koní, elektromotor pohánějící zadní kola je pak silnější než ten na přední nápravě, pro kvalifikační kola je ale k dispozici plný výkon 1 080 koní. V plném zatížení by mělo auto vydržet třicet minut jízdy, jinak to bude o kus víc, Porsche však přesný čas nezveřejnilo. Tvrdí jen, že baterie s kapacitou 82 kWh má olejové chlazení a že díky nabíjení DC by se baterie vozu měla nabít z 5 na 80 procent kapacity za pouhou čtvrthodinu.
Sériová 718 bude muset mít výrazně větší dojezd než jen třicet minut v plném nasazení, takže uvidíme, co to udělá s jeho výkonem. Je taky otázkou, jestli bude mít dva motory nebo jestli vznikne i jen jednomotorová verze se slabší baterií. To se teprve ukáže. Nicméně ze zákulisí víme, že pravděpodobně budou k mání modely s pohonem zadních i všech kol, což by této spekulaci tak trochu nahrávalo.
Každopádně to ale potvrzuje to, co jsme několikrát zmiňovali, ať už oficiálně, či mezi řádky. To, že nová generace modelů 718 bude na baterky, je důvodem, proč dostal zelenou ultimativní model Cayman GT4, a že se dočkáme i modelu Spyder se stejnou technikou.