Článek
Sébastien Loeb je fenomenální závodní veterán, který se vlastně odmítá stát veteránem. Ještě dnes stále odmítá slevit ze svého děsivého tempa a ani na minutu tento starý mazák neváhá zatopit mladým „zobákům“. Chcete se cítit jako on na Dakaru? Není problém – stačí si připravit 44 milionů korun a tento speciál Prodrive může být váš.
Když pomineme jen těžko uvěřitelný fakt, že auto ,jako je tohle, lze vůbec schválit k silničnímu provozu, je ještě úžasnější jiný údaj – výkon. Vzhledem k tomu, že silniční verze vozu Prodrive BRX Hunter T1+ nemusí splňovat žádné regulace, má o 50 procent vyšší výkon (!) než onen závodní speciál.
Tato „silniční“ verze má znatelně shovívavější nastavení, takže například zdvih zavěšení byl prodloužen o plných 50 procent oproti tomu v závodní verzi – teoreticky by mohlo jít o vynikající přibližovadlo na české silnice. Tedy až na tu cenu.
Tento konkrétní kus, který vidíme na fotografiích, je první silniční Prodrive BRX Hunter a jeho novopečeným majitelem se má stát jistý Salman bin Hamad Al Khalifa, bahrajnský princ a premiér. Ať už bude vůz používat k jízdám do supermarketu, vábení evropských zlatokopek nebo prohánění se po pouštních dunách, zcela určitě se bude bavit – 3,6l dvakrát přeplňovaný V6 tu dává výkon plných 600 koní!
Přemýšlíte, o který agregát by mohlo jít? Hned vám osvěžíme paměť – jde o podobný motor, jako najdeme třeba ve Fordu F-150 Raptor nebo v supersportu Ford GT. Je to podle vás nesmysl? Máte trochu pravdu, tento konkrétní motor je uzpůsoben pro jiné zacházení a nemá s nimi příliš společných dílů, ovšem základ, respektive blok motoru, je stejný.
Jelikož jde prakticky o závodní speciál, jen z (ne)pochopitelného důvodu uzpůsobený pro silnice, je základem vozu tentýž prostorový trubkový rám, doplněný o pomocný rám z karbonu. Motor jako takový je potom uložen takzvaně vpředu-uprostřed, tedy až za osou předních kol. Poháněny jsou pak pochopitelně obě nápravy.
Byť jde o silniční derivát, tak Prodrive BRX jezdí na 17palcových kovaných discích obutých do terénních pneumatik s vysokým profilem o průměru 37 palců – není teda třeba se bát o odření ráfků při parkování, byť tu pro všechny případy je ještě parkovací kamera. Ve standardu! I tak tyto „nástrahy reálného světa“ nebudou žádný med, neboť vůz má na šířku 2,3 metru.
Individualizace? No, zákazníci si mohou vybrat z rozsáhlé škály luxusních prvků, jako je například hasicí přístroj, 500litrová nádrž nebo dokonce zavazadlový prostor – ovšem na úkor objemu nádrže. Na rozdíl od ryze strohého interiéru závodní verze tu však máte alespoň skutečnou palubní desku s digitálním dotykovým displejem.
Takže ano, za 1,5 milionu liber neboli 44 milionů korun při aktuálním kurzu dostanete opravdový terénní závoďák pro silnice – motor, diferenciály a většina zavěšení jsou prakticky shodné se závodní verzí. Za ty peníze dostanete nejen moře zážitků, ale také notnou dávku exkluzivity – silničních verzí vozu Prodrive BRX Hunter T1+ nevznikne více než dvacet kusů.