Hlavní obsah

Odborníci na autonomní řízení navštívili Ferrari. Odjeli s nepořízenou

Foto: Ferrari

Svůj nezájem o autonomní technologie vyjádřil výkonný ředitel Ferrari Benedetto Vigna velmi osobitým a nonšalantním způsobem – jak se sluší na správného Itala

Dočká se někdy svět něčeho jako „autonomní Ferrari“? Hádáme, že ne, protože zatímco se nároky na bezpečnost neustále zvyšují, auta jako Ferrari zůstávají o zážitcích a o propojení vozu s řidičem. Tento názor by s námi patrně sdílel i šéf Ferrari, který se s prezentací autonomních technologií u nich v Maranellu vypořádal po svém…

Článek

Automobilový průmysl prožívá momentálně celou řadu změn. V poslední době se velmi rozšiřuje zejména elektrifikace – ať už částečná nebo úplná. Co však může být dalším určujícím faktorem v budoucnosti automobilového průmyslu, je autonomní řízení. To se v blízké době může týkat i automobilky Ferrari – byť asi jen částečně…

Nebojte, plně autonomní Ferrari nebudou

Foto: Ferrari

Výkonný ředitel Ferrari, Benedetto Vigna, tvrdí, že se v dohledné době nemusíme „obávat“ plně autonomních vozů z Maranella. S prezentací autonomních technologií se vypořádal po svém a s grácií, jak to umí snad jen Italové

Autonomní řízení se dělí na několik kategorií, přičemž v těch nižších vozidlo pomáhá pouze udržovat řidiči směr, případně za něj umí v nouzové situaci zabrzdit – to jsou vymoženosti, které ostatně známe i ze současných aut. U 4. stupně autonomie sice auto zvládá jízdu samo, člověk však může kdykoliv převzít kontrolu – v hypotetickém 5. stupni autonomie už tu možnost nemá.

A právě poslední jmenovaný, tedy ten nejvyšší stupeň autonomie, je něco, s čím v budoucnu rozhodně nemáme počítat u automobilky Ferrari. Její výkonný ředitel, Benedetto Vigna, má totiž v tomhle jasno.

Ferrari si poradilo po svém

Foto: Jiří Čermák

Benedetto Vigna ubezpečuje fanoušky vzpínajícího se koně, že se v dohledné době nemusejí bát plně autonomního vozu Ferrari. Lidský faktor je pro italskou automobilku zcela klíčovou záležitostí

„Specialisté na umělou inteligenci u nás byli prezentovat své vynálezy,“ prohlásil Vigna na konferenci, která se pořádala přímo v Maranellu. „Po prezentaci jsem každému z nich pak nabídnul jízdu ve voze Ferrari s našimi testovacími jezdci. Když vystoupili, přišli za mnou a řekli: ‚Dobře, Benedetto, vyhrál jste. Naše prezentace je tu zbytečná. ‘“

Testovací trať Fiorano, která se nachází v bezprostřední blízkosti továrny v Maranellu, slouží především pro výzkum a vývoj prototypů, ze kterých se potom stávají silniční vozy Ferrari. V tomto případě však okruh sloužil ke zcela jasné demonstraci, že vozy se vzpínajícím se koněm ve znaku a autonomní jízda opravdu nejdou k sobě.

Lidský faktor je naprosto zásadní

Shodou okolností se toto téma nedávno řešilo také na americkém televizním kanálu Bloomberg. „Buďme upřímní – žádný zákazník nebude ochoten zaplatit za to, aby za něj zážitek z jízdy převzal počítač,“ sdělil Vigna moderátorovi. „Role člověka, který se tu nachází doslova v centru veškerého dění, je pro nás naprosto zásadní.“

Neznamená to však, že vozy Ferrari v budoucnu nemohou disponovat alespoň nějakou formou autonomie. S rozvojem technologií a také s pozvolným přechodem k elektromobilitě k tomu může dojít – jak ovšem potvrzují Vignova slova, s největší pravděpodobností to nikdy nebude vyšší než čtvrtý stupeň.

„Zásadním nedostatkem čipů jsme netrpěli“

Vigna novinářům odpovídal také na dotazy ohledně omezených dodávek čipů, které na nějakou dobu ochromily automobilový průmysl. „V tomto směru jsme netrpěli nikterak zásadním nedostatkem,“ řekl.

„Je to zejména z těchto dvou důvodů. Zaprvé – naše logistické oddělení odvedlo skvělou práci. A zadruhé sehrál svou roli i fakt, že nám vyšli vstříc naši partneři a dodavatelé,“ uzavřel Vigna. Je však nabíledni, že svou roli sehrála i exkluzivita vozů Ferrari, kterých se vyrobí jen několik tisíc ročně.

Načítám