Hlavní obsah

Odboráři si vydupali rekordní zvýšení platů, stávky v továrnách amerických automobilek tak končí

Foto: General Motors

Stávka ochromila hned několik továren automobilek General Motors, Ford a Stellantis. GM dospělo k dohodě s odboráři jako poslední.

Americká automobilka General Motors (GM) dosáhla s odborovým svazem zaměstnanců v automobilovém průmyslu UAW předběžné dohody o mzdách. S odvoláním na zúčastněné strany o tom dnes informovala agentura Reuters.

Článek

Dohoda fakticky ukončí první souběžnou stávku ve třech detroitských automobilkách. GM z nich byla poslední, která dohodu ještě neměla dokončenou. Protest se táhl šest týdnů. Zaměstnanci dosáhli rekordního zvýšení mezd. Pracovníci GM ukončí stávku a vrátí se do práce, jakmile bude nová smlouva ratifikována, uvedl odborový svaz v prohlášení.

V posledních dnech svaz UAW dojednal dohody s automobilkami Ford Motor a Stellantis, a to s rekordním zvýšením mezd a benefitů. Podle odborářů tyto dohody znamenají významné vítězství pro dělníky v automobilovém průmyslu po letech stagnace mezd a bolestivých ústupků, které musely odbory učinit po finanční krizi v roce 2008.

Svaz UAW získal od GM přibližně stejný balíček zvýšení mezd, na kterém se odbory dohodly s ostatními dvěma automobilkami. V případě dlouhodobých zkušených pracovníků to znamená zvýšení mzdy o 33 procent.

Odborový svaz minulý měsíc poprvé ve své 88leté historii zahájil souběžné stávky za vyšší mzdy ve třech největších automobilkách ve Spojených státech - Ford, General Motors a Stellantis. Stávky začaly ve třech montážních závodech, po jednom z každé automobilky, a postupně se rozšiřovaly. Nakonec se ke stávce připojilo téměř 50 000 ze 150 000 členů odborů a automobilky za více než 40 dnů stávek přišly o miliardy dolarů.

To odborovému svazu zajistilo velmi silnou pozici pro tvrdé vyjednávání s vedením automobilek, které – z pohledu UAW – přineslo své ovoce. Jenže toto vítězství může být z dlouhodobého hlediska prohrou. Někteří analytici totiž uvedli, že dohody znevýhodní trojici detroitských automobilek ve srovnání s výrobcem elektromobilů Tesla a zahraničními značkami, jako je Toyota Motor, které nemají odbory.

Na vyjednávání s odbory se připravuje i mladoboleslavská automobilka Škoda, a přestože stávka v jejích závodech patrně nehrozí, bude jednání asi také velmi tvrdé. Jakkoliv je vedení automobilky obvykle vstřícné požadavkům odborových zástupců svých zaměstnanců, letos s ohledem na složitou ekonomickou situaci pro samotného výrobce, ale i pro jeho zaměstnance zřejmě nebude lehké dosáhnout uspokojivé dohody.

Načítám