Článek
O firmě Niesmann + Bischoff už jste dost možná slyšeli. Společnost sídlící v německé obci Polch necelé dvě hodiny od Frankfurtu nad Mohanem sice patří k těm menším výrobcům, rozhodně však patří při nejmenším u nás v Evropě ke špičce.
Právě v odvětví luxusních obytňáků mnoho výrobců spatřilo potenciál, s mírou komfortu však přirozeně roste cena – lidé z Polchu jsou však lišáci a přišli na způsob, jak alespoň mírně stlačit pořizovací cenu. Příslovečné jádro pudla se ukrývá kupodivu pod karoserií zbrusu nového obytňáku Arto.
Model Arto totiž vychází z poměrně dostupné, leč osvědčené dodávky Fiat Ducato s předním pohonem. A to oproti dražšímu modelu Flair, jehož základ tvoří Iveco Daily s pohonem zadních kol. Cenovka je tedy o kus rozumnější, není to však na úkor komfortu.
Obytný vůz Arto lze pořídit ve dvou základních variantách – 77 E a 85 E, přičemž označení odkazuje na jejich délku. První, 7,7 m dlouhá verze, má provozní hmotnost 3,9 tuny, druhá jmenovaná váží 4,5 tuny, hmotnost přívěsu je 1,6, respektive 1,7 tuny. O pohon se stará poctivý 2,2l turbodiesel. Větší zmíněná varianta má oproti té menší jednu nápravu navíc.
Kromě rozdílu ve hnané nápravě, který většina spotřebitelů jen stěží pozná, jsou hlavní rozdíly oproti modelu Flair rozměry – Arto má na výšku 2,95 metru a 2,32 m na šířku, model Flair je tedy s výškou 3,3 metru a šířkou 2,39 metru o kus větší.
Dalším a možná dokonce nejpatrnějším rozdílem jsou dveře – oproti modelu Flair, který má přední dveře pro řidiče a druhé zadní pro nastupování cestujících, najdeme u modelu Arto pouze jedny jediné uprostřed.
Co se však může jevit na první pohled jako nevýhoda, může ukrývat nečekané bonusy – samotná firma na svých stránkách udává, že někteří zákazníci tuto variantu právě dokonce preferují. Důvodem je lepší izolace a účinnější fungování systému, který obstarává topení a klimatizaci.
V interiéru lze vybírat mezi několika z již předvolených designů, není však problém si naspecifikovat svůj vlastní design. Většina pevných panelů je tvořena polymery vyztuženými skelným vláknem.
Tyto takzvané vláknové kompozity mají velkou výhodu v tom, že jsou pevné a zároveň lehké, přitom jsou však praktické díky snadnému udržování.
„Paluba“ začíná kabinou s posezením pro čtyři cestující včetně řidiče, hned za ní je jídelní stůl s lavicí po obou stranách, mezi kabinou a jídelnou se nachází ve stropě ukotvené sklápěcí postel o rozměrech 1,91 na 1,32 metru.
Následuje plně vybavená kuchyně s dvouplotnovým vařičem, dřezem s pracovní plochou, ledničkou a chladicím boxem na víno. Vzadu za kuchyní se nachází vyvýšená manželská postel o rozměrech 1,96 na 1,96 metru, pod kterou jsou chytře umístěné odkládací prostory. Málem bychom zapomněli – mezi koupelnou a zadní ložnicí se ještě nachází krásně zřízená toaleta.
Jelikož je tu spousta užitečného vybavení už v základu, příplatkových položek tu příliš nenajdeme. Je tu možnost pořídit si do ložnice větší postel o rozměrech 2 na 2 metry, zvolit exkluzivní čalounění interiéru nebo obložení z dubového dřeva. Z čistě praktických důvodů lze zvolit malou garáž umístěnou v zádi, ve které je možné uskladnit kola nebo skútr.
V neposlední řadě si lze připlatit za výkonnější variantu 2,2l turbodieselu (180 oproti základním 140 koním). Ceny vozu začínají na částce 104 200 eur (aktuálně 2,51 milionu Kč) za verzi 77 E, větší varianta 85 E začíná na částce 112 860 eur (cca 2,72 milionu Kč).