Hlavní obsah

Obytňák do nepohody: zvládne náročný terén, nabízí pohodlné zázemí a část výtěžku jde na nosorožce

Foto: Krug Expedition

Terénní obytná stavba Project Rhino of Firmy Krug Expedition umožňuje cestovat napříč různými druhy krajiny v naprostém pohodlí

Obytné vozy jsou tu s námi už pěkných pár let a někteří jejich výrobci mají tradici, která trvá už celá desetiletí. Přesto jejich největší boom probíhá v posledních zhruba pěti letech. Není tedy divu, že rozmach zažívají v posledních letech také „obytňáky“ vhodné především do terénu.

Článek

Obytné vozy mají mnoho podob. Levné či luxusní, prosté či honosné – prakticky každý pak lze sehnat také v terénní variantě. Tyto druhy obytných vozů ocení zejména dobrodruzi, vyznavači adrenalinových sportů, ale také záchranáři nebo ochránci přírody. Podobným účelům umí posloužit například Project Rhino od společnosti Krug Expedition.

Foto: Krug Expedition

Project Rhino od firmy Krug Expedition je navržen do nepohody, na palubě se však posádka může cítit jako doma – kromě standardního vybavení jako dřez, vařič nebo koupelna si lze připlatit například za pračku se sušičkou

Obytňák Project Rhino je založen na Mercedesu Atego 1023 A a v základu nabízí prakticky vše, co je pro přežití a cestování v terénu důležité – terénní pneumatiky, konstrukci okolo kabiny řidiče, která plní jak ochrannou, tak nakládací funkci a skříň o rozměrech 4,3 × 2,2 metru. Ta pak v tomto případě neslouží pro přepravu zvířat nebo potravin a dalšího nákladu, ale ukrývá v sobě obydlí pro posádku.

A jde o příjemnější obydlí, než se na první pohled může zdát – manželská postel, šatní skříň nebo koupelna nechybí. Hned vedle postele se nachází příjemné posezení se skládacím jídelním stolem, dalším praktickým prvkem je vinylová podlaha, která usnadňuje celkovou údržbu. Koupelna se potom nachází mezi obytným prostorem a kabinou řidiče.

I když je Project Rhino orientován zejména na dobrodružné cestování, nemusí to nutně znamenat, že si jeho posádka nemůže vychutnat ranní kávu – je tu i kompaktní kuchyňka s dřezem a plotnovým vařičem. Obytný vůz Rhino nemá problém ani s elektronikou, takže nabízí spoustu nabíjecích portů, klimatizaci nebo dokonce internetový wi-fi router pro přístup k modernímu světu i daleko od civilizace. Věřte nebo ne, ale k volitelné výbavě patří dokonce i pračka se sušičkou nebo satelitní televize.

Foto: Krug Expedition

Vedle posezení se skládacím stolem je malá kuchyňka s vařičem a dřezem, pod kuchyňskou linkou je pak nespočet úložných prostor. Za dveřmi malá koupelna a za ní potom kabina řidiče

O pohon a vlastně i zásobu elektrické energie se stará tentýž motor, jaký Mercedes Atego běžně pohání – 5,1l naftový čtyřválec o výkonu 231 koní s velmi užitečným točivým momentem 900 newtonmetrů. Motor plní emisní normu Euro 6D a řadit lze šestistupňovým manuálem nebo osmistupňovým automatem, stálý pohon všech kol je pak v tomto případě samozřejmostí.

Aby se vůz nezastavil i před náročným terénem, má hned tři uzávěrky diferenciálu. Terénním schopnostem nepochybně pomáhá také rozvor o délce 3,26 metru nebo nastavitelný účinek ABS, které lze v případě potřeby kompletně vypnout.

Z komfortních prvků tu najdeme pomocníky jako tempomat, volitelnou výbavou je potom parkovací kamera nebo přídavné skládací sedadlo pro dalšího pasažéra. Jak sedadlo řidiče, tak i sedadlo spolujezdce pak mají vzduchové odpružení, bederní opěrky a vyhřívání.

Důležitá je i odolnost, takže přední světla mají ochranné rámy, střechu potom chrání výše zmíněná konstrukce. Jsou tu dvě varianty pro přístup do obytné kabiny – buďto bočními dveřmi, nebo přímo z kabiny řidiče, takže při nepřízni počasí není zapotřebí chodit z vozu ven. Ideální!

Firma Krug Expedition nabízí své terénní a expediční stavby nákladních vozů jak k prodeji, tak k pronájmu. Přitom uvádí, že část z každého výtěžku putuje na dobrou věc – v tomto případě do kasičky Nkombe Rhino, což je organizace z Jihoafrické republiky, která se zabývá ochranou zejména nosorožců, ale i dalších ohrožených druhů. Což je pochopitelně i ten hlavní důvod, proč tato stavba nese název Project Rhino.

Společnost Krug Expedition sídlí v Rakousku a funguje už od roku 2011, kdy postavila svůj úplně první expediční nákladní vůz. Již v prvních letech existence si vysloužila významné postavení na trhu. Dnes firma provádí přestavby různých nákladních vozů pro různé typy institucí. Ceny hotových staveb, jako je například typ Rhino, začínají na částce 300 tisíc eur, tedy 7,3 milionu Kč.

Načítám