Hlavní obsah

Oblíbený Renault Scénic se vrací: Tentokrát už ne jako MPV, změní se na elektrický crossover

Foto: Renault

Původní Scénic v roce 1996 prakticky definoval třídu kompaktních MPV, nastávající generace však zásadním způsobem vybočí z rodové linie.

Automobilový průmysl se neuvěřitelným způsobem vyvíjí a hlavně mění, čemuž se musí přizpůsobit i jeden z předních zástupců kompaktních MPV, Renault Scénic. Nová generace, jejíž uvedení se plánuje na příští rok, přinese celou řadu změn – revoluce se dočká nejen karoserie modelu, ale i pohonné ústrojí.

Článek

Renault mění zažité pořádky, když vrací známá jména do hry, ale v poněkud jiné podobě. Po modelu Espace, který se z MPV proměnil na SUV, přichází řada na Scénic, z nějž se nově stane crossover. Možná z toho nejste nadšení, ale je třeba se pravdě podívat do očí – klasická MPV už prostě netáhnou, zatímco crossovery a SUV se prodávají ve velkém.

Neméně zásadní revoluce se pak odehraje pod kapotou. Nový Scénic totiž bude již pouze elektrický, takže půjde proti Volkswagenu ID.4 a Hyundai Ioniq 5. Scénic E-Tech tedy bude technicky z větší části vycházet ze současného Méganu E-Tech, potažmo spřízněného Nissanu Ariya.

Když MPV ještě frčela

Kompaktní MPV Renault Scénic se představilo světu v roce 1996 a rok nato si vysloužilo titul Evropské auto roku. Motory poháněly převážně přední nápravu s výjimkou verze RX4 ve stylu SUV vyráběné v letech 2000-2003, čímž byl Scénic do určité míry nadčasový. Druhá generace (2003-2009) o něco narostla, třetí generace (2009-2015) se nabízela i v 7místné verzi Grand Scénic. Čtvrtá generace přidala k praktičnosti více stylu, to ji však před útokem SUV a crossoverů neuchránilo, proto byla v roce 2022 v tichosti uspána.

Foto: Renault

Původní Scénic se objevil v roce 1996 a ve své době byl opravdovým hitem.

Rozměry nového modelu Scénic jsou pochopitelně zatím tajemstvím. Můžeme však vycházet z konceptu Scénic Vision z roku 2022 – ten měřil na délku 4 490 mm, produkční verze by se tedy měla pohybovat někde v těchto mírách a bude tak o poznání větší než Mégane. Větší bude i rozměr a díky vyšší linii střechy nabídne více místa pro cestující, zejména pak na zadních sedadlech.

Pohon ani technické specifikace nového Scéniku zatím zveřejněny nebyly. Ale protože vím, že bude jezdit na platformě CMF-EV umožňující instalaci jednoho nebo dvou elektromotorů, tak by Scénic měl být v nabídce určitě s pohonem předních a možná i všech čtyř kol.

Mégane E-Tech s pohonem předních kol disponuje výkonem 218 koní (160 kW) a baterií o kapacitě 60 kWh umožňující dojezd přes 400 km, což by mohla klidně být základní specifikace i pro Scénic. Platforma však umožňuje instalaci dvou elektromotorů s kombinovaným výkonem 394 koní (290 kW) zásobovaných energií z baterie o kapacitě 90 kWh pro dojezd blížící se 700 km.

Bližší podrobnosti se dozvíme již na začátku září při oficiálním představení na autosalonu v Mnichově.

Načítám