Článek
Na Pařížském autosalonu se každoročně ukazují ty nejžhavější novinky podzimních měsíců. Na právě probíhajícím letošním ročníku prestižní výstavy je jednou z nejvýznamnějších novinek i vůbec první elektrické SUV amerického Jeepu, v dnešních dnech oficiálně vstupujícího do nové elektrické éry. Ve světle reflektorů se tam ukazuje nový Jeep Avenger, jakým značka zkusí oslovit zájemce o kompaktní SUV v evropských zemích.
Automobilka vyrábějící drsné off-roady se silnou komunitou nadšenců i vojenskou minulostí v současnosti připravuje novou generaci plně elektrických vozidel 4×e pro Severní Ameriku i Evropu. Prvním z nich je nový Avenger, který se v Paříži představuje s charakteristickým designem značky i ikonickou patentovanou maskou, osmáctipalcovými koly, ochrannými plasty i volitelnou elegantnější kontrastní černou střechou.
Základem moderního interiéru je architektura spojující digitální přístrojový štít, s úhlopříčkou 7" nebo 10,25", s volně stojící 10,25" dotykovou obrazovkou nejnovějšího infotainmentu Uconnect s konektivitou mobilních služeb Apple CarPlay (bezdrátově) a Android Auto. Obě služby však nejsou k dispozici v Česku. Pro zjednodušení každodenního života za volantem pak je Jeep Avenger vybaven i automatickou klimatizací, automatickými světlomety, 360stupňovými parkovacími senzory i zpětnou kamerou.
Koncept Jeepu Avenger 4×4 láká na elektrickou čtyřkolku
Americký Jeep při příležitosti oficiálního uvedení nového Avengeru na letošním autosalonu v Paříži odhaluje i koncept s pohonem všech kol. Standardní produkční verzi s pohonem předních kol rozšiřuje dalším elektromotorem pro zadní nápravu. Automobilka bohužel neuvádí detailnější specifikaci, ale oficiální údaje slibují kombinovanou elektrickou sílu o 300 koních a 500 Nm. Jeep navíc slibuje i vylepšené nájezdové úhly.
Novinka rozšiřující modelovou řadu Jeepu navíc umí autonomní jízdu úrovně 2. Vděčí za to pokročilým funkcím, jakými jsou asistence jízdy v kolonách, sledování mrtvých úhlů, adaptivní tempomat, asistence jízdy v pruzích nebo aktivní parkovací asistent. Automobilka současně nezapomíná na praktičnost a zavazadlový prostor se základním objemem 380 litrů doplňuje úložnými prostory v kabině s celkovou kapacitou 34 litrů.
Ve městě slibuje dojezd až 550 kilometrů
Nový Jeep Avenger zakládá na nejmodernější modulární elektrické platformě eCMP globálního koncernu Stellantis a je sourozencem elektromobilů Peugeot e-2008, DS 3 E-Tense a Opel Mokka-e. Novinka se současně stává novým základním modelem značky a s celkovou délkou 4,08 metru je o 16 centimetrů kratší než dosavadní nejmenší Jeep Renegade.
Jeep Avenger s 400voltovou elektrickou architekturou je vybaven jedním elektromotorem o 156 koních (115 kW) a 260 Nm, pohánějícím výhradně přední kola a čerpajícím elektrickou energii z lithium-iontového akumulátoru o kapacitě 54 kWh. Automobilka uvádí, že v kombinovaném jízdním režimu ujede až 400 kilometrů na jedno nabití. Čistě ve městě s ekonomickým řidičským stylem pak slibuje maximální dojezd až 550 kilometrů.
Nejrychlejšího nabíjení elektrický Jeep dosahuje připojením k „rychlonabíječce“, kdy architektura vozu umožňuje maximální nabíjecí výkon 100 kW. V nejčastějším provozním režimu s nabíjením z 20 na 80 procent načerpá potřebnou elektrickou energii za 24 minut a dost šťávy pro nouzový dojezd 30 kilometrů získá za pouhé tři minuty. Připojením k domácímu 11 kW wallboxu se pak plně nabije za 5,5 hodiny.
I když se nový Jeep Avenger tváří jako čistě elektrický model, na vybraných evropských trzích se bude prodávat i s tradičním spalovacím motorem. Jeep oficiálně uvádí, že v Itálii a ve Španělsku jej bude prodávat i s dosud nepotvrzenou přeplňovanou benzinovou jednotkou. Z dostupných motorizací koncernu Stellantis by jím mohl být motor 1,2 PureTech.
Zcela nový základní Jeep Avenger se bude vyrábět u našich sousedů v polské továrně ve městě Tychy. Evropští prodejci značky už začínají uzavírat první objednávky a exkluzivní zahajovací variantu Launch Edition nabízejí zákazníkům až do 30. listopadu letošního roku. V Česku však předběžná rezervace není dostupná, přičemž první vozy dorazí k prodejcům začátkem příštího roku.