Článek
Označit Dartz Freze Froggy Beachstar za sportovní je možná trochu odvážné, ne-li nepřesné. Ale tento žluťásek, který technicky přímo vychází ze sourozence Dartz Freze Nikrob, je takovou odvážnější nebo více „funky“ verzí, chcete-li.
Nejzásadnějším rozdílem oproti „nejlevnějšímu elektromobilu v EU“ je přirozeně absence střechy, protože verze Froggy Beachstar je technicky vzato roadster. Lidé z firmy Dartz se dokonce rozhodli v zájmu „sportovnosti“ vyjmout zadní nouzová sedadla a prostor, který po nich zůstal, je teď zakrytý „hrbem“, který (opravdu sportovní) roadstery mívají.
Podobný počin je od firmy, která staví ta dost možná nejluxusnější obrněná auta na světě, dost nezvyklý – na druhou stranu tato elektrická vozítka pomohou snížit průměrné emise automobilky, což patrně bude jeden z hlavních motivů pro jejich výrobu.
Pod kapotou Dartzu Freze Froggy se tedy pochopitelně neukrývá žádný velkoobjemový benzinový motor, který by palivo doslova hltal, ale skromný elektrický motůrek o výkonu 30 koní, který umožňuje maximální rychlost až dechberoucích 99 km/h.
Hongguang a Freze disponují dojezdem okolo 170 kilometrů. Dartz Freze ve verzi Froggy Beachstar však není pouze pro parádu a svou upravenou konstrukci využívá pro dobro věci – díky absenci zadních sedadel totiž výrobce mohl do auta umístit další baterie. Naneštěstí pro nás neuvádí, o kolik se dojezd malého městského vozítka zlepšil.
Základní cena typu Freze začíná na částce 9 999 eur (aktuálně cca 240 tisíc korun), čímž by mělo jít o nejlevnější elektromobil na území Evropské unie. Překonává tak třeba i elektrickou Dacii Spring, která však vyšší cenu vyvažuje větší dávkou praktičnosti.
Zajímavé však je, že i přes dostupnost tohoto elektromobilu Dartz nezapomíná na své zásady a nabízí také luxusní verzi příznačně nazvanou Luxury, která začíná na částce 14 999 eur (360 tisíc korun). Cenu nové „roadster“ verze Froggy Beachstar bychom tedy měli očekávat někde v tomto teritoriu.
Dartz Freze není kupodivu zdaleka první elektromobil, který na lotyšské půdě spatřil světlo světa. Zakladatel automobilky Dartz je totiž pravnukem akcionáře firmy Russo-Balt, která působila zejména na konci devatenáctého a začátkem dvacátého století.
Tato firma v lotyšské Rize, na stejném místě, kde se dnes vyrábí vozy Dartz, vyráběla automobily a nákladní vozy pro příslušníky carského impéria, generály či závodníky (například pro účast na Rallye Monte Carlo v roce 1912)..
Ptáte se na spojitost s dnešními vozy Dartz? To je prosté – zaprvé už tato původní firma z přelomu 19. a 20. století vyráběla obrněné vozy, které měly chránit významné politické činitele své doby. Ba co víc – firma Russo-Balt dokonce vyráběla také jedny z vůbec prvních elektromobilů, které nesly označení „Frese“.