Hlavní obsah

Novým modelem od výrobce obrněných SUV je elektromobil bez střechy. V Dartz mu říkají„Žabák“

Foto: Dartz

Firma Dartz vyrábí ve spolupráci s čínským výrobcem Wuling a britskou karosárnou Nikrob jeden z nejlevnějších elektromobilů na světě, model Freze. Nedávno představili jeho novou verzi s karoserií roadster, kterou vidíme na obrázku

Už i lotyšský výrobce luxusních obrněných SUV narazil na vlnu elektrifikace. Před časem začal společně s čínskou firmou Wuling vyrábět jeden z nejlevnějších elektromobilů na světě. Wuling Hongguang a jeho lotyšská mutace jménem Dartz Freze Nikrob asi díru do světa neudělají, ale využití patrně najdou. Teď přichází „sportovní“ verze…

Článek

Označit Dartz Freze Froggy Beachstar za sportovní je možná trochu odvážné, ne-li nepřesné. Ale tento žluťásek, který technicky přímo vychází ze sourozence Dartz Freze Nikrob, je takovou odvážnější nebo více „funky“ verzí, chcete-li.

Foto: Dartz

Roadster s roztomilým názvem Froggy má kupodivu oproti standardní verzi jednu výhodu – místo zadních sedadel je kryt, pod kterým se ukrývají přídavné baterie pro zlepšení dojezdu

Nejzásadnějším rozdílem oproti „nejlevnějšímu elektromobilu v EU“ je přirozeně absence střechy, protože verze Froggy Beachstar je technicky vzato roadster. Lidé z firmy Dartz se dokonce rozhodli v zájmu „sportovnosti“ vyjmout zadní nouzová sedadla a prostor, který po nich zůstal, je teď zakrytý „hrbem“, který (opravdu sportovní) roadstery mívají.

Podobný počin je od firmy, která staví ta dost možná nejluxusnější obrněná auta na světě, dost nezvyklý – na druhou stranu tato elektrická vozítka pomohou snížit průměrné emise automobilky, což patrně bude jeden z hlavních motivů pro jejich výrobu.

Pod kapotou Dartzu Freze Froggy se tedy pochopitelně neukrývá žádný velkoobjemový benzinový motor, který by palivo doslova hltal, ale skromný elektrický motůrek o výkonu 30 koní, který umožňuje maximální rychlost až dechberoucích 99 km/h.

Foto: Dartz

Roadster Froggy Beachstar vychází z městského přibližovadla Dartz Freze Nikrob (na obrázku). Ten má potom původ u čínské firmy Wuling, která vyrábí vůz Hongguang Mini EV

Hongguang a Freze disponují dojezdem okolo 170 kilometrů. Dartz Freze ve verzi Froggy Beachstar však není pouze pro parádu a svou upravenou konstrukci využívá pro dobro věci – díky absenci zadních sedadel totiž výrobce mohl do auta umístit další baterie. Naneštěstí pro nás neuvádí, o kolik se dojezd malého městského vozítka zlepšil.

Základní cena typu Freze začíná na částce 9 999 eur (aktuálně cca 240 tisíc korun), čímž by mělo jít o nejlevnější elektromobil na území Evropské unie. Překonává tak třeba i elektrickou Dacii Spring, která však vyšší cenu vyvažuje větší dávkou praktičnosti.

Foto: Dartz

Typu Freze se poměrně daří, hlavními odběrateli jsou firmy poskytující tzv. car-sharingové služby, tedy sdílenou mobilitu – verze bez střechy patrně bude o něco více „exkluzivní“. A to má přijít ještě verze targa a dunová bugina!

Zajímavé však je, že i přes dostupnost tohoto elektromobilu Dartz nezapomíná na své zásady a nabízí také luxusní verzi příznačně nazvanou Luxury, která začíná na částce 14 999 eur (360 tisíc korun). Cenu nové „roadster“ verze Froggy Beachstar bychom tedy měli očekávat někde v tomto teritoriu.

Dartz Freze není kupodivu zdaleka první elektromobil, který na lotyšské půdě spatřil světlo světa. Zakladatel automobilky Dartz je totiž pravnukem akcionáře firmy Russo-Balt, která působila zejména na konci devatenáctého a začátkem dvacátého století.

Tato firma v lotyšské Rize, na stejném místě, kde se dnes vyrábí vozy Dartz, vyráběla automobily a nákladní vozy pro příslušníky carského impéria, generály či závodníky (například pro účast na Rallye Monte Carlo v roce 1912)..

Ptáte se na spojitost s dnešními vozy Dartz? To je prosté – zaprvé už tato původní firma z přelomu 19. a 20. století vyráběla obrněné vozy, které měly chránit významné politické činitele své doby. Ba co víc – firma Russo-Balt dokonce vyráběla také jedny z vůbec prvních elektromobilů, které nesly označení „Frese“.

Načítám