Článek
Ty scény znáte: sedíte v autě v pomalu se šinoucí koloně dalších vozů, autobusů a náklaďáků, chcete se co nejrychleji dostat do zaměstnání a šílíte z toho, jaké zpoždění nabíráte – stejně jako všichni okolo vás. Jsou dny, kdy je dopravní špička v našem hlavním městě skoro celodenní a ve vás se probouzí myšlenka, že metrem už byste mohli být dávno v cíli…
Všichni rádi vzpomínáme na prázdné silnice v době covidu. Jenže současně nás všechny překvapilo, jak rychle se hustý provoz vrátil do našeho okolí a zdánlivě je ještě intenzivnější než dřív. A ano, podle statistik někde provoz opravdu ještě zhoustl.
V této souvislosti je zajímavý nejnovější výzkum americké organizace INRIX. Ten totiž ukázal, že evropské městské aglomerace čelí vyšší dopravní zátěži než před globální pandemií.
Celkem 42 % evropských měst po jejím skončení bojuje s větším návalem dopravních prostředků, v Americe to je „jen“ 39 % městských oblastí.
Vyhněte se Londýnu
A jaké město na světě je nejucpanější? Teď zřejmě přemýšlíte o asijských metropolích nebo šílenými kolonami proslulé kalifornské Los Angeles, ale vítěz zatím nejaktuálnějšího loňského průzkumu je mnohem blíž. Nejucpanějším městem na světě v roce 2022 je totiž Londýn! Ten obhájil prvenství z roku 2021, přičemž Britové průměrně ztratili v kolonách až 156 hodin života a bojovali s pětiprocentním meziročním nárůstem intenzity dopravy. A Evropa se v první desítce objevuje ještě jednou. Na třetím místě se totiž umístila Paříž s celkem 138 hodinami, která si však jako jediná metropole zlepšila meziroční rozdíl o jedno procento.
Města s nejhorší dopravní situací na světě
Globální pořadí | Město | Ztracené hodiny | Meziroční změna oproti roku 2021 | Průměrná rychlost pohybu (km/h) |
---|---|---|---|---|
1. | Londýn | 156 | +5 % | 16 |
2. | Chicago | 155 | +49 % | 17,7 |
3. | Paříž | 138 | -1 % | 17,7 |
4. | Boston | 134 | +72 % | 17,7 |
5. | New York | 117 | +15 % | 17,7 |
6. | Bogota | 122 | +30 % | 17,7 |
7. | Toronto | 118 | +59 % | 16 |
8. | Philadelphia | 114 | +27 % | 17,7 |
9. | Miami | 105 | +59 % | 24,1 |
10. | Palermo | 121 | +11 % | 14,5 |
A co u nás?
A jak na tom bylo Česko? Sice se nám zdá, že provoz v Praze až neuvěřitelně houstne, podle průzkumů organizace INRIX byla Praha na celkovém 85. místě s meziročním nárůstem pouhá čtyři procenta. V roce 2022 jsme stáním v pražských kolonách ztratili 53 hodin života a průměrná rychlost byla 27,4 kilometru za hodinu. Jak na tom bylo prvních deset českých měst se můžete podívat v následující tabulce. Pořád si myslíte, že silniční provoz v Česku je až extrémní?
Globální pořadí | Město | Ztracené hodiny | Meziroční změna oproti roku 2021 | Průměrná rychlost pohybu (km/h) |
---|---|---|---|---|
85. | Praha | 53 | +4 % | 27,4 |
257. | Brno | 32 | 0 % | 30,5 |
282. | České Budějovice | 35 | -17 % | 27,4 |
300. | Pardubice | 34 | -34 % | 25,7 |
370. | Olomouc | 29 | -7 % | 32,1 |
405. | Hradec Králové | 28 | -48 % | 30,5 |
574. | Ostrava | 18 | +6 % | 38,6 |
694. | Liberec | 14 | +11 % | 45 |
733. | Ústí nad Labem | 13 | -45 % | 32,1 |
856. | Karlovy Vary | 8 | -48 % | 32,1 |
Jak sami vidíte, i ta nejucpanější česká velkoměsta se stále umisťují v temných hlubinách světových statistik, takže vlastně pořád není tak zle.