Článek
Odcházející model 3008 druhé generace byl pro Peugeot obrovským hitem. Po trochu nanicovatém zakladateli rodu (z roku 2007), který se nemohl rozhodnout, jestli bude spíš MPV, nebo SUV, přišlo (v roce 2016) jasně definované SUV doslova překypující stylem. Není tedy divu, že si ho za sedm let pořídilo přes 1 320 000 zákazníků ve 130 zemích. Právě se představující třetí generace tak má na co navazovat a hned na první pohled je jasné, že se této výzvy rozhodně nebojí.
Design
Jen si ho prohlédněte – je to fešák, co? Místo krabicovitého tvaru vsadili tentokrát designéři Peugeotu na obliny a elegantnější styl fastbacku (SUV kupé). Víc ale zaujme příď s netradiční širokou maskou ohraničenou svislými LED pruhy (stylizovanými lvími drápy) a tenkými hlavními světlomety (s technikou Pixel LED) až nad ní.
Velkým tématem – jako u každého nového auta – byla efektivní aerodynamika, proto jsou celkové tvary mírně ohlazené, pomáhají i kola s aerodynamickými kryty (o rozměru 19“ nebo 20“). Výsledkem je na SUV velmi slušný koeficient odporu Cx 0,28.
Nová 3008 oproti předchůdci také zase o něco povyrostla, aby posádce nabídla více vnitřního prostoru, pořád však působí docela kompaktně.
Nová 3008 | Končící 3008 | Rozdíl | |
---|---|---|---|
Délka | 454 cm | 445 cm | +9 cm |
Šířka | 189 cm | 184 cm | +5 cm |
Výška | 164 cm | 162 cm | +2 cm |
Rozvor | 273 mm | 268 cm | +5 cm |
Objem kufru | 520 l | 520 l | x |
Interiér
Stylové pojetí exteriéru se projevuje i v interiéru, který přináší evoluci typického i-Cockpitu. Nyní ho přezdívají „panoramatický“, protože zvýšený displej přístrojového štítu se spojil s dotykovým displejem infotainmentu a společně tvoří digitální zakřivenou širokoúhlou plochu o úhlopříčce 21 palců. Úplně si nejsme jistí, jak pohodlně na ni řidič nebo spolujezdec za jízdy dosáhnou, ale to se nechme překvapit.
Ergonomii ovládání by měla trochu ulehčovat konfigurovatelná digitální tlačítka i-Toggles umístěná na středové konzole, na volantu pak klasická tlačítka udělala prostor haptickým ploškám. Na středovém tunelu díky přesunutí voliče automatické převodovky na palubní desku zbývá dost místa pro odkládací plochy na telefon (včetně plochy pro indukční nabíjení o výkonu 15 W) a další drobnosti a dvojitý držák na nápoje (3008 nabízí 17 různých úložných přihrádek o celkovém objemu přibližně 34 litrů).
Přední sedadla mají certifikaci AGR (poskytují tedy takové pohodlí a oporu, aby vás nebolela záda) a kromě vyhřívání mohou být (u nejvyšší řady GT) i odvětrávaná a vybavená masážní funkcí a také mohou být vybavena adaptivními bočními opěrkami (elektricky se nafukují nebo vyfukují, aby poskytly nejlepší oporu). Palubní deska a výplně dveří jsou čalouněny látkou, k dispozici bude prémiové hi-fi Focal s výkonem 690 W a 10 reproduktory, o čistotu prostředí v kabině se bude starat systém ASQ monitorující kvalitu vzduchu a příjemnou náladu dotváří propracované ambientní osvětlení.
Pohon
Zcela nová platforma STLA umožňuje kromě spalovacích motorů integrovat elektrifikaci různé úrovně – od klasického hybridu nabíjeného jízdou (HEV) přes plug-in hybrid nabíjený ze zásuvky (PHEV) až po čistý elektromobil. K pohonným ústrojím se spalovákem (mild-hybridy, hybridy a plug-in hybridy) automobilka zatím žádné detaily neuvolnila, ale o elektrické verzi víme již prakticky vše.
V nabídce budou hned tři verze: Základní jednomotorová s výkonem 210 koní a dojezdem 525 km (baterie 73 kWh), dvoumotorová s týmž dojezdem (a stejnou baterií), výkonem 320 koní a pohonem všech čtyř kol a jednomotorová varianta s prodlouženým dojezdem až 700 km (baterie 98 kWh) a výkonem 230 koní. Rychlonabíjení bude možné výkonem až 160 kW (z 20 na 80 % se pak nabije za 20 minut, resp. méně než 30 minut u verze s prodlouženým dojezdem), AC nabíječka bude mít v základu výkon 11 kW, za příplatek však až 22 kW.
Elektrický Peugeot 3008 bude umožňovat měnit rekuperaci ve třech stupních a bude podporovat funkce Plug&Charge (auto připojíte k nabíječce a žádné čipy a podobné způsoby autentizace už neřešíte), V2L (trakční baterie bude umět zásobovat energií další elektrické spotřebiče, v tomto případě výkonem až 3 kW a proudem 16 A) a V1G (tzv. chytré nabíjení, tedy přizpůsobení odběru časovým intervalům nižších tarifů).
Peugeot 3008 má tak ty nejlepší předpoklady k úspěchu. O dalších detailech (ostatní motorizace, ceník atd.) vás budeme informovat hned, jak budou k dispozici, zatím je na to relativně dost času. Nový model montovaný ve francouzském Sochaux totiž dorazí na trh až v únoru 2024.