Hlavní obsah

Nový Mustang ještě silnější: Ford prozradil výkonové parametry svého V8 Coyote

Foto: Ford

Ať žije „atmosféra“, ať žije vnitřní spalování – 4. generace motoru Coyote v novém Fordu Mustang nabídne výkon až 507 koní!

Ford Mustang je ikona a také jeden z mála tradičních sporťáků, které od svých začátků v 60. letech minulého století přežily až do dnešních dní. Zároveň jde také o jednu z posledních bašt velkoobjemových atmosférických motorů a automobilka nedávno představila parametry motoru Coyote.

Článek

Je hlučný, je žíznivý, je neekologický a není ani příliš efektivní. Velkoobjemový atmosférický osmiválec je dnes stále vzácnějším úkazem – je tedy příhodné, že jedním z posledních vozů, které tento archaický leč nesmírně charakterní způsob pohonu stále nabízí, je právě Ford Mustang.

Foto: Ford

Ford Mustang je jeden z posledních tradičních sporťáků, který z 60. let přežil až do dnešních dní

Mustang už má oficiální premiéru za sebou, automobilový svět však netrpělivě vyhlížel parametry nové generace legendárního sporťáku, přičemž Ford dodržel slib a 5,0l atmosférický osmiválec v nabídce zůstává. Ba co víc, je dokonce o něco výkonnější než jeho předchůdce!

Motor bude i nadále náležet verzi Mustang GT, došlo však na několik drobných mezigeneračních úprav – od nynějška tu najdeme dvojité sací potrubí, dvojitou škrticí klapku a došlo i na vylepšení olejové vany.

Přejděme ale konečně k parametrům nové generace agregátu Coyote – výkon v případě americké verze činí 487 koní, točivý moment je 562 Nm. S příplatkovým sportovním výfukem opatřeným aktivní klapkou však tato hodnota může ještě nepatrně stoupnout na 493 koní a 566 Nm točivého momentu.

Výkonový nárůst možná bude nevelký, očekávejme však, že na zvukovém zážitku se to podepíše markantně. Sluší se však zmínit, že parametry evropské verze se kvůli přísnějším emisním nařízením u nás budou mírně lišit, hodnoty výkonu tedy pravděpodobně budou nižší, řádově o takových 10–20 koní.

Vrcholnou verzí však (alespoň prozatím) bude Dark Horse. Ta vychází ze stejného základu jako GT, ovšem s přispěním technologických mágů z oddělení Ford Performance – nejzásadněji se jejich přispění podepsalo především na motoru.

Foto: Ford

V nabídce i nadále zůstává šestistupňový manuál, automat bude za příplatek

Motor ve verzi Dark Horse se může pochlubit kovanými ojnicemi nebo speciálně vyváženou klikovou hřídelí, což má dle Fordu pomoci lepší odolnosti při vyšším zatížení motoru, jelikož se tu počítá i s okruhovým využitím. To je také jeden z důvodů, proč lidé od Fordu použili ještě odolnější vačkové hřídele, čehož vedlejším efektem je také širší rozsah otáček motoru, tedy až 7 500.

Výsledkem je výkon celých 507 koní a 566 Nm točivého momentu. Charakterově nejbližší variantou k novému modelu Dark Horse je patrně verze Mach 1, která na novinku ztrácí nějakých 30 koní a cca 11 Nm „krouťáku“.

Sluší se však připomenout, že startovní motorizací i nadále zůstává 2,3l foukaný čtyřválec EcoBoost. zajímavé je, že i když zůstal zdvihový objem zachován, jde podle Fordu o kompletně nový motor.

Ten má oproti předchůdci nepatrně jiný poměr vrtání a zdvihu, dostal také nový systém přímého vstřikování či variabilní časování vačky. Pro vyšší účinnost prošel vylepšením i systém recirkulace výfukových plynů, turbodmychadlo dostalo technologii „twin scroll“, tedy se zdvojeným kanálem turbíny – turbodmychadlo pak v praxi má podobný účinek jako turbodmychadla dvě při zachování jednodušší konstrukce.

Dobrou zprávou je, že v nabídce i nadále zůstává starý dobrý šestistupňový manuál, který je doplněn o funkci automatických meziplynů, u verze Dark Horse dokonce navíc o chladič převodového oleje. V nabídce však za příplatek zůstává i 10stupňový automat. Máme se na co těšit? Podle Fordu ano – dle slov automobilky jde o nejlepší 5,0l V8, který kdy vyrobili.

Načítám