Článek
Morgan Super 3. Tak od nynějška zní jméno nástupce starého dobrého Morganu 3-Wheeler, tříkolky skromné, co se týče výkonu, ale velmi štědré, co se týká nevšedních jízdních zážitků a návratu ke kořenům mobility.
Kromě nového jména tu jde na první pohled hlavně o designový posun – starý 3-Wheeler byl inspirován zejména meziválečným obdobím, typ Super 3 se dle automobilky sídlící v britském Malvernu orientuje více na období rozvoje proudových motorů – tedy circa konec padesátých a začátek šedesátých let minulého století.
Na změny došlo i pod kapotou – ale žádný strach, zatím nezapalujte pochodně, starému dobrému Morganu zůstal spalovací motor. Vidlicový dvouválec z motocyklu, který poháněl starý 3-Wheeler, pochopitelně nemohl pokračovat, neboť by neprošel emisemi. Morgan se tak rozhodl obrátit na automobilku Ford, která poskytla přeplňovaný tříválec o výkonu 118 koní a 150 Nm.
Jasně, na dnešní dobu to není hodnota, ze které bychom se posadili na zadek, jenže na hmotnost pouhých 635 kg je to víc než dostatečná porce. U Morganu navíc nejde o rychlost jako takovou, ale o jakýsi pocit z rychlosti vzhledem k absenci elektroniky a jakékoliv izolace od okolního prostředí, hluku a dalších vjemů. Jak napsal náš kolega Krab: „Stovka vám v něm připadá jako dvě stě.“
Další posun slavná tříkolka zaznamenává po stránce konstrukce. Starý 3-Wheeler jezdil na trubkovém prostorovém rámu, tady už je poctivý monokok, což má přispět zejména k lepší torzní tuhosti. Nový Morgan Super 3 potom bude jezdit na zakázkových pneumatikách Avon, navržených přesně pro něj.
Kompletně nové je rovněž zavěšení, které bylo uzpůsobeno pro lepší obratnost v reálném světě, třeba u oblíbeného supermarketu. Dále se bral ohled na lepší obtékání vzduchu v oblasti těchto odhalených komponentů tak, aby si vzduch lépe „našel cestu“ k bočně umístěným chladičům. Klíčové komponenty jako tlumiče a pružiny jsou potom umístěny uvnitř karoserie, což snižuje neodpruženou hmotnost, a pomáhá tak jízdním vlastnostem.
V interiéru najdeme příjemně jednoduchou přístrojovou desku, která se opět v řadě ohledů inspiruje zlatým věkem motorismu. V Morganu mysleli také na ergonomii, a tak je volant podélně i výškově nastavitelný, automobilka tvrdí, že lze do určité míry upravit dokonce i polohu ukotvení pedálů, takže ideální pozici by měl najít opravdu každý.
Počítalo se i s přírodními vlivy a povětrnostními podmínkami. Proto ke svému Morganu dostanete speciální clonu pro ochranu kokpitu před deštěm, ovšem na skládací střechu zapomeňte – jakmile vás déšť „chytne“ za jízdy, jste mu vydáni na pospas, ovládací prvky a dokonce i USB zásuvky jsou tomu naštěstí uzpůsoben.
Povětrnostním podmínkám je pochopitelně uzpůsobeno také čalounění. Tady si lze vybrat z vinylu, voděodolné kůže, sedlové kůže nebo speciální technické tkaniny, která je odolná nejen vůči vodě, ale také vůči UV záření.
V Morganu brali v potaz, že jejich zákazníci nebudou chtít s typem Super 3 jen „okolo komína“, jak se říká, a tak mysleli i na úložné prostory. Jeden je v zadním „kufru“ a druhý pod sedadly, další zavazadla se za příplatek dají upevnit na konstrukci na víku zadního kufru nebo na popruhy na bocích vozu.
Celkově Morgan nabízí velkou míru individualizace, takže je čistě na preferencích zákazníka, jaké zvolí čalounění, jednobarevný či dvoubarevný lak, barvu kol, držáky nápojů a mobilních telefonů a tak podobně. Dokonce si lze vybrat z více druhů čelního „okna“ v závislosti na tom, jak moc si přejete být ošleháni svěžím větrem nebo poletujícím hmyzem. Ostatně svůj vlastní Super 3 si můžete nezávazně naspecifikovat přímo na stránkách společnosti Morgan Motor v jejich konfigurátoru.
To nejlepší nakonec, což je pochopitelně cena. Ta začíná na částce 41 995 liber, což je „na naše“ skoro přesně jeden a čtvrt milionu. Pravda, za hračku na léto je to poměrně dost peněz. Ale na oplátku tahle „hračka“ umí nabídnout jízdní zážitek, který se – zejména v dnešní době – hned tak něčemu nepodobá. Pořád ještě chcete ten sporťák?