Článek
SUV-crossover GLC je jedním z nejprodávanějších modelů značky Mercedes-Benz. Jak trochu napovídá i samotné označení, nový typ GLC mechanicky vychází z relativně nedávno představené nové Třídy C. Díky tomu na své rivaly, předně Audi Q5 a BMW X3, vyrukuje s celou škálou technologií a vymožeností.
Jemné povrchové změny
Mercedes udělal dobře, že po vizuální stránce provedl na třídě GLC jen poměrně drobné změny – nový model tak vypadá svěže, ale přesto tak nějak povědomě. Maska chladiče je o něco větší, přední svítilny jsou ostřeji řezané a nového designu se dočkaly chladicí otvory v předním nárazníku.
Větší (téměř) ve všech směrech

I rozměrové změny Mercedesu GLC jsou nepatrné – prodloužil se rozvor i délka samotná, výška se naopak snížila a šířka zůstala zachována. Rozchod kol je však kupodivu širší
Nová generace GLC vypadá opticky delší, širší a nižší – a částečně tomu tak opravdu je. Nové GLC na délku vyrostlo o 6 cm na 4,71 metru, nepatrně se prodloužil také rozvor, a to o 15 mm na výsledných 2,88 m. Vůz je však o chlup nižší, konkrétně o circa 4 mm. Zachována tak zůstala vlastně jen šířka, která bez zpětných zrcátek činí 1,89 m – rozchod kol je přitom kupodivu širší o 6 mm vpředu a o 2 mm vzadu.
Z větších rozměrů nové třídy GLC profituje mimo jiné kufr, který narostl o nějakých 70 litrů, a to na celkových 600 litrů (u plug-in hybridní verze pouze na 463 litrů). Další změny už by člověk musel hledat lupou, příjemnou novinkou je však fakt, že i přesto se podařilo inženýrům zase kousek snížit aerodynamický odpor z hodnoty 0,31 na 0,29.
Na palubě jako v první třídě

Na palubě hrají prim dva velké digitální displeje o úhlopříčce 12, respektive 12,3 palce. Dotykový systém infotainmentu se elegantně zvedá ze středové konzoly směrem ke třem kruhovým výdechům ventilace
Dominantou interiéru je pochopitelně středový displej infotainmentu o úhlopříčce 12 palců ve stylu tabletu, který plynule navazuje na středový tunel, což je poměrně šikovné řešení. Zpoza tříramenného volantu potom vidíme prosvítat další digitální displej o úhlopříčce 12,3 palce, který tu supluje kapličku hlavních přístrojů.
Zpod pianově černé středové konzoly se postupně zvedá šedé obložení s vertikálním šrafováním, to se potom rozpíná po obou stranách palubní desky – stejné schéma se týká i ostatních variant obložení. Dveřní panely pak zdobí tmavé obložení, které je obklopeno koženým čalouněním. Prostor na palubě se potom opět liší jen minimálně.
Technologie

Zajímavostí je průhledový displej, který je díky vysokému kontrastu dobře čitelný. Zobrazuje celou řadu důležitých jízdních informací, ať už jedete terénem, nebo po silnici
Říkali jste si, že se v tom Stuttgartu zase až tak nepředvedli a že se téměř nic nezměnilo? Může to tak působit, ale jak kdysi napsal Exupéry, to, co je důležité, je očím neviditelné. Ty nejpodstatnější rozdíly jsou totiž v použitých technologiích.
Výše zmíněné displeje s velkou úhlopříčkou jsou od nynějška ve standardu, každé GLC od nynějška rovněž dostává vyhřívaná sedadla, Android Auto i Apple CarPlay, bezdrátové dobíjení mobilního telefonu, a dokonce i ukládání „profilů“ s uloženým nastavením pod otisk prstu.
Kdo by však rád napěchoval svoje GLC více technologiemi, není problém. K volitelným technickým vymoženostem na palubě patří třeba vícebarevný průhledový displej s vysokým kontrastem, který je jednak skvěle čitelný, ale zároveň zobrazuje důležité informace přímo do zorného pole řidiče – v závislosti na jízdním režimu to může být světová strana, vertikální i horizontální náklon vozu nebo třeba rychlost, zařazený rychlostní stupeň, dojezd a podobně.
Novinkou je potom vynález, kterému lidé od Mercedesu říkají „transparentní kapota“. Tento systém umožňuje řidiči vidět, co se děje těsně před autem a v okolí předních kol, tedy prostor, který běžně schovává kapota potažmo příď vozu. Vše promítá na hlavní středový displej.
Vynález bude mít nejlepší využití hlavně v terénu, dal by se však jistě využít při parkování v blízkosti vysokých obrubníků. Je však dobré vědět, že funkce transparentní kapoty je nedílnou součástí nástavby – „Sady pro parkování s kamerou 360°“.
Vzhledem k (oprávněné) oblíbenosti autokamer se automobilka rozhodla zákazníkům nabídnout svoji vlastní kameru, která nahrává veškeré dění před vozidlem.
Motorizace

Mercedes-Benz GLC zpočátku nabídne několik motorizací
Výchozí motorizací bude GLC 200 4MATIC s 2,0l přeplňovaným čtyřválcem o výkonu 204 koní a 320 Nm točivého momentu. Standardem je tu devítistupňový automat, a jak napovídá název motorizace, tak i pohon všech kol.
O stupínek výš je pak motorizace GLC 300 4MATIC. Jde prakticky o tentýž motor, tedy 2,0l přeplňovaný čtyřválec, zde však naladěný na výkon 258 koní a 400 Nm. Výrobce u obou motorizací udává stejnou spotřebu. Naftové motorizace jsou na výběr dvě – jedna klasická a jedna hybridní. Jejich kompletní výčet si račte prohlédnout v posuvné tabulce:
Motorizace pro nový Mercedes-Benz GLC
GLC 200 4Matic | GLC 300 4Matic | GLC 300 e 4Matic | GLC 400 e 4MATIC | GLC 220 d 4MATIC | GLC 300 de 4MATIC | |
---|---|---|---|---|---|---|
Motor | 2,0l přeplňovaný čtyřválec | 2,0l přeplňovaný čtyřválec | 2,0l přeplňovaný čtyřválec + hybrid | 2,0l přeplňovaný čtyřválec + hybrid | 2,0l přeplňovaný čtyřválec, diesel | 2,0l přeplňovaný čtyřválec, diesel + hybrid |
Náhon | 4x4 | 4x4 | 4x4 | 4x4 | 4x4 | 4x4 |
Výkon | 204 koní | 258 koní | 313 koní | 381 koní | 197 koní | 335 koní |
Točivý moment | 320 Nm | 400 Nm | 550 Nm | 650 Nm | 440 Nm | 750 Nm |
Zrychlení 0–100 km/h | 7,8 s | 6,2 s | 6,7 s | 5,6 s | 8 s | 6,4 s |
Maximální rychlost | 221 km/h | 240 km/h | 218 km/h | 237 km/h | 219 km/h | 217 km/h |
Udávaná potřeba dle WLTP | 8,2–7,3 l/ 100 km | 8,2–7,3 l/ 100 km | 0,8–0,6 l/ 100 km | 0,8–0,6 l/ 100 km | 5,9-5,2 l/ 100 km | 0,7-0,5 l/ 100 km |
Elektrický dojezd | – | – | 104–120 km | 104–120 km | - | 102-117 km |
Vrcholem nabídky je prozatím GLC 400 e 4MATIC, zde spalovacímu motoru sekunduje plug-in hybridní systém o kombinovaném výkonu 381 koní a 650 Nm, který umožňuje i čistě elektrickou jízdu. Časem se jistě můžeme těšit i na verzi AMG GLC 43 poháněnou silnější verzí 2,0l čtyřválce o výkonu 408 koní, který známe z modernizovaného typu C43 AMG.
Logičtější stupně výbavy
Lidé od Mercedesu si tak dali tu práci a „roztřídili“ výbavové stupně i jednotlivé položky tak, aby na sebe obecně lépe navazovaly. Jinými slovy – příplatkové položky, které v minulosti zákazníci často volili společně, jsou nyní součástí společných „balíčků“ pro větší logiku a vlastně i přehlednost.
Tak například Paket parkování teď zahrnuje jak parkovací asistent, tak zpětnou kameru s možností 360stupňového „rozhledu“. Z jízdních asistentů potom budeme mít například adaptivní tempomat, aktivní řízení a rozpoznávání dopravních značek v rámci jednoho balíčku.
Ceny zatím v nedohlednu
Automobilka zatím zůstává na oficiální ceny nové generace typu GLC skoupá, je však vysoká pravděpodobnost, že typ GLC podraží. Třída GLC v současnosti začíná na částce 1 116 830 Kč, hybridní verze začíná na částce 1 474 990 korun. Německý motoristický server Auto Bild však odhaduje, že ceny stoupnou řádově o 4–5 tisíc eur, tedy circa o nějakých 100–120 tisíc korun.