Článek
SUV-crossover GLC je jedním z nejprodávanějších modelů značky Mercedes-Benz. Jak trochu napovídá i samotné označení, nový typ GLC mechanicky vychází z relativně nedávno představené nové Třídy C. Díky tomu na své rivaly, předně Audi Q5 a BMW X3, vyrukuje s celou škálou technologií a vymožeností.
Jemné povrchové změny
Mercedes udělal dobře, že po vizuální stránce provedl na třídě GLC jen poměrně drobné změny – nový model tak vypadá svěže, ale přesto tak nějak povědomě. Maska chladiče je o něco větší, přední svítilny jsou ostřeji řezané a nového designu se dočkaly chladicí otvory v předním nárazníku.
Větší (téměř) ve všech směrech
Nová generace GLC vypadá opticky delší, širší a nižší – a částečně tomu tak opravdu je. Nové GLC na délku vyrostlo o 6 cm na 4,71 metru, nepatrně se prodloužil také rozvor, a to o 15 mm na výsledných 2,88 m. Vůz je však o chlup nižší, konkrétně o circa 4 mm. Zachována tak zůstala vlastně jen šířka, která bez zpětných zrcátek činí 1,89 m – rozchod kol je přitom kupodivu širší o 6 mm vpředu a o 2 mm vzadu.
Z větších rozměrů nové třídy GLC profituje mimo jiné kufr, který narostl o nějakých 70 litrů, a to na celkových 600 litrů (u plug-in hybridní verze pouze na 463 litrů). Další změny už by člověk musel hledat lupou, příjemnou novinkou je však fakt, že i přesto se podařilo inženýrům zase kousek snížit aerodynamický odpor z hodnoty 0,31 na 0,29.
Na palubě jako v první třídě
Dominantou interiéru je pochopitelně středový displej infotainmentu o úhlopříčce 12 palců ve stylu tabletu, který plynule navazuje na středový tunel, což je poměrně šikovné řešení. Zpoza tříramenného volantu potom vidíme prosvítat další digitální displej o úhlopříčce 12,3 palce, který tu supluje kapličku hlavních přístrojů.
Zpod pianově černé středové konzoly se postupně zvedá šedé obložení s vertikálním šrafováním, to se potom rozpíná po obou stranách palubní desky – stejné schéma se týká i ostatních variant obložení. Dveřní panely pak zdobí tmavé obložení, které je obklopeno koženým čalouněním. Prostor na palubě se potom opět liší jen minimálně.
Technologie
Říkali jste si, že se v tom Stuttgartu zase až tak nepředvedli a že se téměř nic nezměnilo? Může to tak působit, ale jak kdysi napsal Exupéry, to, co je důležité, je očím neviditelné. Ty nejpodstatnější rozdíly jsou totiž v použitých technologiích.
Výše zmíněné displeje s velkou úhlopříčkou jsou od nynějška ve standardu, každé GLC od nynějška rovněž dostává vyhřívaná sedadla, Android Auto i Apple CarPlay, bezdrátové dobíjení mobilního telefonu, a dokonce i ukládání „profilů“ s uloženým nastavením pod otisk prstu.
Kdo by však rád napěchoval svoje GLC více technologiemi, není problém. K volitelným technickým vymoženostem na palubě patří třeba vícebarevný průhledový displej s vysokým kontrastem, který je jednak skvěle čitelný, ale zároveň zobrazuje důležité informace přímo do zorného pole řidiče – v závislosti na jízdním režimu to může být světová strana, vertikální i horizontální náklon vozu nebo třeba rychlost, zařazený rychlostní stupeň, dojezd a podobně.
Novinkou je potom vynález, kterému lidé od Mercedesu říkají „transparentní kapota“. Tento systém umožňuje řidiči vidět, co se děje těsně před autem a v okolí předních kol, tedy prostor, který běžně schovává kapota potažmo příď vozu. Vše promítá na hlavní středový displej.
Vynález bude mít nejlepší využití hlavně v terénu, dal by se však jistě využít při parkování v blízkosti vysokých obrubníků. Je však dobré vědět, že funkce transparentní kapoty je nedílnou součástí nástavby – „Sady pro parkování s kamerou 360°“.
Vzhledem k (oprávněné) oblíbenosti autokamer se automobilka rozhodla zákazníkům nabídnout svoji vlastní kameru, která nahrává veškeré dění před vozidlem.
Motorizace
Výchozí motorizací bude GLC 200 4MATIC s 2,0l přeplňovaným čtyřválcem o výkonu 204 koní a 320 Nm točivého momentu. Standardem je tu devítistupňový automat, a jak napovídá název motorizace, tak i pohon všech kol.
O stupínek výš je pak motorizace GLC 300 4MATIC. Jde prakticky o tentýž motor, tedy 2,0l přeplňovaný čtyřválec, zde však naladěný na výkon 258 koní a 400 Nm. Výrobce u obou motorizací udává stejnou spotřebu. Naftové motorizace jsou na výběr dvě – jedna klasická a jedna hybridní. Jejich kompletní výčet si račte prohlédnout v posuvné tabulce:
Motorizace pro nový Mercedes-Benz GLC
GLC 200 4Matic | GLC 300 4Matic | GLC 300 e 4Matic | GLC 400 e 4MATIC | GLC 220 d 4MATIC | GLC 300 de 4MATIC | |
---|---|---|---|---|---|---|
Motor | 2,0l přeplňovaný čtyřválec | 2,0l přeplňovaný čtyřválec | 2,0l přeplňovaný čtyřválec + hybrid | 2,0l přeplňovaný čtyřválec + hybrid | 2,0l přeplňovaný čtyřválec, diesel | 2,0l přeplňovaný čtyřválec, diesel + hybrid |
Náhon | 4x4 | 4x4 | 4x4 | 4x4 | 4x4 | 4x4 |
Výkon | 204 koní | 258 koní | 313 koní | 381 koní | 197 koní | 335 koní |
Točivý moment | 320 Nm | 400 Nm | 550 Nm | 650 Nm | 440 Nm | 750 Nm |
Zrychlení 0–100 km/h | 7,8 s | 6,2 s | 6,7 s | 5,6 s | 8 s | 6,4 s |
Maximální rychlost | 221 km/h | 240 km/h | 218 km/h | 237 km/h | 219 km/h | 217 km/h |
Udávaná potřeba dle WLTP | 8,2–7,3 l/ 100 km | 8,2–7,3 l/ 100 km | 0,8–0,6 l/ 100 km | 0,8–0,6 l/ 100 km | 5,9-5,2 l/ 100 km | 0,7-0,5 l/ 100 km |
Elektrický dojezd | – | – | 104–120 km | 104–120 km | - | 102-117 km |
Vrcholem nabídky je prozatím GLC 400 e 4MATIC, zde spalovacímu motoru sekunduje plug-in hybridní systém o kombinovaném výkonu 381 koní a 650 Nm, který umožňuje i čistě elektrickou jízdu. Časem se jistě můžeme těšit i na verzi AMG GLC 43 poháněnou silnější verzí 2,0l čtyřválce o výkonu 408 koní, který známe z modernizovaného typu C43 AMG.
Logičtější stupně výbavy
Lidé od Mercedesu si tak dali tu práci a „roztřídili“ výbavové stupně i jednotlivé položky tak, aby na sebe obecně lépe navazovaly. Jinými slovy – příplatkové položky, které v minulosti zákazníci často volili společně, jsou nyní součástí společných „balíčků“ pro větší logiku a vlastně i přehlednost.
Tak například Paket parkování teď zahrnuje jak parkovací asistent, tak zpětnou kameru s možností 360stupňového „rozhledu“. Z jízdních asistentů potom budeme mít například adaptivní tempomat, aktivní řízení a rozpoznávání dopravních značek v rámci jednoho balíčku.
Ceny zatím v nedohlednu
Automobilka zatím zůstává na oficiální ceny nové generace typu GLC skoupá, je však vysoká pravděpodobnost, že typ GLC podraží. Třída GLC v současnosti začíná na částce 1 116 830 Kč, hybridní verze začíná na částce 1 474 990 korun. Německý motoristický server Auto Bild však odhaduje, že ceny stoupnou řádově o 4–5 tisíc eur, tedy circa o nějakých 100–120 tisíc korun.