Článek
Automobilka Hyundai se netají tím, že jedním z hlavních pilířů její filozofie je inovace. To se podepisuje na vývoji všech modelů a zbrusu nový crossover Kona není výjimkou. Bude totiž znovu k dispozici hned se třemi motorizacemi, ale tentokrát hrála netypicky prim ta elektrická.
Základem konstrukce druhé Kony se totiž stala elektrická varianta. Vedle ní pak bude v nabídce jak čistě spalovací verze, tak i hybridní přinášející chytrý kompromis obou pohonů. Čtvrtým do party bude sportovně laděná Kona N-Line.
Kona zůstává i nadále zaměřena primárně na městský provoz, přesto tu vidíme dost patrné znaky segmentu SUV, a to bez ohledu na zvolenou verzi. Mezigeneračně vyrostla do délky o 150 mm na výsledných 4 355 mm, samotný rozvor se prodloužil o 60 mm – tyto změny uvítají zejména cestující na zadních sedadlech, kde v předchozí generaci nebylo místa nazbyt. V neposlední řadě Kona vyrostla také do šířky, a to o 25 mm.
Zajímavé je, že inženýři Hyundai zvolili poměrně nekonvenční přístup, skoro opačný oproti standardu – nejprve vyvíjeli elektrickou Konu a až poté se přešlo na spalovací, potažmo hybridní verze. To by mělo přinést maximum výhod elektrické varianty (třeba dlouhý rozvor a prostorný interiér) i pro konvenčnější verze, místo aby omezení konstrukce se spalovacím motorem svazovalo také elektrickou variantu.
Inovativnost novinka nepopře už na první pohled díky odvážnějšímu pojetí designu. „Svým unikátním designem vylepšená Kona sebevědomě vyjadřuje dynamický charakter,“ řekl SangYup Lee, výkonný viceprezident a vedoucí designérského centra Hyundai. „Nová Kona se vyvinula ve všech směrech, je rozmanitá a podporuje jakýkoliv životní styl.“
Osobitá příď je z hlediska designu řešena velmi jednoduše a „čistě“. Čisté plochy pak protíná vodorovný LED pás denního svícení přes celou šířku, který vůz opticky rozšiřuje. Elektrická verze přitom využívá technologii parametrických pixelů.
Dynamický design vozu je umocněn výrazně tvarovanými lemy podběhů, ty pak plynule navazují na horizontální svítilny jak vpředu, tak i vzadu. Tato kontura podtrhuje dynamický design vozu a obepíná v podstatě celou karoserii vozu. Robustní stavbu nové Kony zvýrazňují mimo jiné výrazné prolisy na bocích.
Design jednotlivých verzí se odlišuje v několika ohledech. Elektrická verze se například vyznačuje pixelovými grafickými detaily na mřížce pro přívod vzduchu a na zadním nárazníku, pixely jsou inspirována i 19palcová litá kola.
Pro verze s čistě spalovacím nebo hybridním pohonem je charakteristický robustní design předního nárazníku se spodním ochranným krytem a černé lemy podběhů kol. Sportovně střižená verze N-Line se kromě střechy a vnějších zrcátek v kontrastní černé vyznačuje také spoilerem s motivem křídla a o něco agresivnějším designem přídě, dvojitou koncovkou výfuku a osobitým designem litých kol.
Interiér nabízí díky větším rozměrům nové Kony větší životní prostor ve všech směrech pro celou posádku, Hyundai slibuje také větší kufr – žádný konkrétní údaj však v tuto chvíli nezveřejnil.
Palubní desce dominuje digitální panel (přesněji jde o dva 12palcové displeje) spojující přístrojový štít a dotykový infotainment, který umožnil odstranění spousty přepínačů a tlačítek zabírajících prostor. Zdá se však, že alespoň klimatizace si ponechala samostatný ovládací panel. Z prostorových důvodů se také volič převodovky přestěhoval ze středové konzoly pod volant (uvidíme, co to znamená pro Konu se spalovacím motorem a manuálním řazením, jestli bude vůbec v nabídce).
Závěrem se sluší zmínit, že výroba elektrické Kony bude nadále probíhat v Nošovicích na Frýdecko-Místecku. To je však prozatím ohledně nového Hyundai Kona vše, co víme – na další informace se podle automobilky můžeme těšit v nadcházejících měsících.