Hlavní obsah

Nový Ford Tourneo Custom – nafta zůstává, 2,5l benzin pouze s hybridem, přijde však i elektomobil

Foto: Ford

Ford Tourneo Custom si ponechá typický naftový motor ve třech výkonových variantách, nechybí ani stará dobrá manuální převodovka. Hybridní verze využije pohon z Kugy, elektrická verze přijde později

Po představení Transitu Custom přichází také jeho civilní verze. Dobrou zprávou pro všechny staromilce je, že vedle plně elektrické a hybridní motorizace v nabídce zůstane i ta naftová. Zákazníci budou mít možnost ozvláštnit svoje auto dobrodružnou výbavou Active, pro sportovce bude (překvapivě) Sport a exkluzivitu bude mít na starost Titanium.

Článek

Navenek Tourneo Custom působí v zásadě jako Transit Custom s prosklením v zadní části karoserie – a z části to tak i je. Hlavní rozdíl se však ukrývá uvnitř – kde má Transit Custom nákladový prostor, tam Tourneo Custom usadí 8 až 9 osob v závislosti na dané verzi.

Design

Foto: Ford

Počítá se s verzí Active (na obrázku), Sport nebo Titanium, které mají být dostupné pro všechny motorizace. Active se chlubí líbivým a praktickým oplastováním, Titanium 19palcovými koly a u Sportu se můžeme těšit na rychlé pruhy

Tourneo Custom se bez ohledu na motorizaci bude dodávat ve třech verzích – Active, Sport a Titanium – a tyto verze do značné míry navazují na své předchůdce. Verze Active je doplněna o ochranné oplastování exteriéru auta, má nepatrně vyšší světlou výšku a u vozů se spalovacím motorem chrání olejovou vanu speciální kryt.

Účel verze Sport je pak víc než výmluvný a můžeme se těšit na oblíbené „rychlé pruhy“, tak jako tomu bylo doposud. V neposlední řadě bude mít zvýrazněné nárazníky a boční prahy, samosvorný diferenciál na přední nápravě by tu pak měl být už v základu, to však automobilka musí ještě potvrdit. Verze Titanium se může pochlubit 19palcovými litými koly nebo osvětlením tvořeným kompletně technologií LED Matrix.

Interiér a technologie

Foto: Ford

Nad vozem během jízdy bdí bezpečnostní systémy ADAS (Advance Driver Assistance Systems) včetně asistentu jízdy v pruzích nebo adaptivního tempomatu

Uvnitř se můžeme těšit na štědrý interiér, který nabídne posezení až pro devět cestujících, respektive osm v případě elektrické verze. Sedadla lze přirozeně sklápět, posouvat pomocí kolejnic, nebo úplně vyjmout pro navýšení objemu zavazadlového prostoru. Z hlediska komfortu potěší zejména cestující na zadních sedadlech elektricky posuvné boční dveře nebo nášlapy integrované do bočních prahů.

Přední části interiéru pak dominuje 13palcový displej informačně-zábavního systému s rozhraním, Sync4. Řidič skrz dvouramenný volant kouká na kapličku digitálních přístrojů.

Foto: Ford

Interiér i nadále nabízí ohromnou variabilitu, ať už jde o sklápění, posouvání nebo úplné vyjmutí jednotlivých, případně všech sedadel. Ke komfortním prvkům patří elektricky zavírané boční dveře, v prazích jsou integrované nášlapy

Po celém interiéru najdeme řadu chytrých úložných prostorů, takže Tourneo bude skvělý parťák i na dlouhých cestách, jak jsme koneckonců zvyklí. Ve středové konzole se ještě ukrývá dok pro bezdrátové nabíjení mobilního telefonu.

Z hlediska komfortní výbavy se můžeme těšit na skvělý audiosystém Bang & Olufsen se 14 reproduktory a subwooferem, na modem umožňující přístup k síti 5G, případně na volitelnou panoramatickou střechu. Díky 5G modemu je možné se k vozu připojit i na dálku nebo průběžně stahovat softwarové aktualizace, třeba pro palubní systémy nebo navigaci.

Pohon

Foto: Ford

Nový Ford Tourneo Custom ve verzi Active (na obrázku) se bude chlubit ochranným oplastováním, nebude chybět spodní kryt přední části nebo přizvednutá světlá výška

Pro staromilce je dobrou zprávou fakt, že naftový motor EcoBlue Diesel v nabídce i nadále zůstává, a to ve třech variantách o výkonech 136, 150 nebo 170 koňských sil (potažmo 100, 110 a 125 kW). Základní převodovkou je šestistupňový manuál, volitelně lze vybrat osmistupňový automat.

K manuálu lze volitelně přiobjednat ještě samosvorný diferenciál, automat zase umožní připlatit si za pohon všech kol. Největším (doslova) tahounem je právě naftová verze s pohonem 4×4, která zvládne na kouli až 2,5 tuny.

Foto: Ford

U elektrické verze (na obrázku) elektromotor o výkonu 218 koní pohání zadní kola. V porovnání s naftovou a hybridní motorizací nabídne o jedno místo pro sezení méně

Hodně diskutovanou motorizací je v poslední době ta elektrická – na trh se však dostane až někdy v roce 2024. O pohon se stará jediný elektromotor o výkonu 218 koní, který pohání překvapivě zadní kola, na kouli utáhne rovné dvě tuny.

Kapacita baterie bude 74 kWh, a vystačit by měla na dojezd 370 km, plné dobití má při využití střídavého proudu a palubní nabíječky proběhnout za 8 hodin, v případě dobíjení stejnosměrným proudem s výkonem 125 kW si lze polepšit o 38 km dojezdu každých 5 minut.

Nesmíme zapomenout ani na hybridní, respektive plug-in hybridní verzi, abychom byli zcela přesní – s jiným hybridem se prozatím nepočítá. Jejím základem je 2,5l atmosférický čtyřválec, spárovaný s jedním elektromotorem – jasně, tuto pohonnou jednotku už známe z SUV Kuga.

Benzinový motor dává výkon 152 koní a elektromotor 110 koní, kombinovaný výkon potom činí 225 koní. Tato síla pak na kola putuje skrz převodovku CVT s osmi virtuálními stupni, neboť právě ta si v civilních vozech nejlépe „rozumí“ s kombinovaným typem pohonu. Baterie o kapacitě 11,8 kWh umožňuje čistě elektrický dojezd až 50 km.

Naftová verze Tournea Custom začne sjíždět z linky v tureckém Ford Otosan už v první polovině příštího roku, v druhé polovině má následovat hybridní verze a někdy začátkem roku 2024 by měla přijít ta elektrická.

Načítám