Článek
Navenek Tourneo Custom působí v zásadě jako Transit Custom s prosklením v zadní části karoserie – a z části to tak i je. Hlavní rozdíl se však ukrývá uvnitř – kde má Transit Custom nákladový prostor, tam Tourneo Custom usadí 8 až 9 osob v závislosti na dané verzi.
Design
Tourneo Custom se bez ohledu na motorizaci bude dodávat ve třech verzích – Active, Sport a Titanium – a tyto verze do značné míry navazují na své předchůdce. Verze Active je doplněna o ochranné oplastování exteriéru auta, má nepatrně vyšší světlou výšku a u vozů se spalovacím motorem chrání olejovou vanu speciální kryt.
Účel verze Sport je pak víc než výmluvný a můžeme se těšit na oblíbené „rychlé pruhy“, tak jako tomu bylo doposud. V neposlední řadě bude mít zvýrazněné nárazníky a boční prahy, samosvorný diferenciál na přední nápravě by tu pak měl být už v základu, to však automobilka musí ještě potvrdit. Verze Titanium se může pochlubit 19palcovými litými koly nebo osvětlením tvořeným kompletně technologií LED Matrix.
Interiér a technologie
Uvnitř se můžeme těšit na štědrý interiér, který nabídne posezení až pro devět cestujících, respektive osm v případě elektrické verze. Sedadla lze přirozeně sklápět, posouvat pomocí kolejnic, nebo úplně vyjmout pro navýšení objemu zavazadlového prostoru. Z hlediska komfortu potěší zejména cestující na zadních sedadlech elektricky posuvné boční dveře nebo nášlapy integrované do bočních prahů.
Přední části interiéru pak dominuje 13palcový displej informačně-zábavního systému s rozhraním, Sync4. Řidič skrz dvouramenný volant kouká na kapličku digitálních přístrojů.
Po celém interiéru najdeme řadu chytrých úložných prostorů, takže Tourneo bude skvělý parťák i na dlouhých cestách, jak jsme koneckonců zvyklí. Ve středové konzole se ještě ukrývá dok pro bezdrátové nabíjení mobilního telefonu.
Z hlediska komfortní výbavy se můžeme těšit na skvělý audiosystém Bang & Olufsen se 14 reproduktory a subwooferem, na modem umožňující přístup k síti 5G, případně na volitelnou panoramatickou střechu. Díky 5G modemu je možné se k vozu připojit i na dálku nebo průběžně stahovat softwarové aktualizace, třeba pro palubní systémy nebo navigaci.
Pohon
Pro staromilce je dobrou zprávou fakt, že naftový motor EcoBlue Diesel v nabídce i nadále zůstává, a to ve třech variantách o výkonech 136, 150 nebo 170 koňských sil (potažmo 100, 110 a 125 kW). Základní převodovkou je šestistupňový manuál, volitelně lze vybrat osmistupňový automat.
K manuálu lze volitelně přiobjednat ještě samosvorný diferenciál, automat zase umožní připlatit si za pohon všech kol. Největším (doslova) tahounem je právě naftová verze s pohonem 4×4, která zvládne na kouli až 2,5 tuny.
Hodně diskutovanou motorizací je v poslední době ta elektrická – na trh se však dostane až někdy v roce 2024. O pohon se stará jediný elektromotor o výkonu 218 koní, který pohání překvapivě zadní kola, na kouli utáhne rovné dvě tuny.
Kapacita baterie bude 74 kWh, a vystačit by měla na dojezd 370 km, plné dobití má při využití střídavého proudu a palubní nabíječky proběhnout za 8 hodin, v případě dobíjení stejnosměrným proudem s výkonem 125 kW si lze polepšit o 38 km dojezdu každých 5 minut.
Nesmíme zapomenout ani na hybridní, respektive plug-in hybridní verzi, abychom byli zcela přesní – s jiným hybridem se prozatím nepočítá. Jejím základem je 2,5l atmosférický čtyřválec, spárovaný s jedním elektromotorem – jasně, tuto pohonnou jednotku už známe z SUV Kuga.
Benzinový motor dává výkon 152 koní a elektromotor 110 koní, kombinovaný výkon potom činí 225 koní. Tato síla pak na kola putuje skrz převodovku CVT s osmi virtuálními stupni, neboť právě ta si v civilních vozech nejlépe „rozumí“ s kombinovaným typem pohonu. Baterie o kapacitě 11,8 kWh umožňuje čistě elektrický dojezd až 50 km.
Naftová verze Tournea Custom začne sjíždět z linky v tureckém Ford Otosan už v první polovině příštího roku, v druhé polovině má následovat hybridní verze a někdy začátkem roku 2024 by měla přijít ta elektrická.