Článek
A je tady! Na letošním Detroitském autosalonu se v dnešních brzkých ranních hodinách oficiálně představil jeden z nejočekávanějších amerických bouráků posledních měsíců. Americký Ford ve zářivém světle reflektorů odhalil novou sedmou generaci legendárního Fordu Mustang, který se nepřetržitě vyrábí už 58 let a i s dnešním světovým elektrifikačním trendem si zachovává poctivou osmiválcovou strojovnu.
Nejnovější Ford Mustang je interně známý jako S650, a přestože o něm automobilka uvádí, že je zcela nový, už na první pohled je rozsáhlou evolucí předchůdce. Technicky zakládá na vylepšené architektuře šasi a podvozku odcházející generace, a dokonce má i stejný rozvor náprav. Velkou podobnost přitom můžete vidět i vy, když se podíváte na nejnovější „kobylku“ na oficiálních fotkách.
Elegantnější designová evoluce ve spojení s nejmodernějším interiérem
Nový Ford Mustang se inspiruje pradědečky z let 1964 až 1970 a je designovou evolucí odcházející šesté generace. Má svalnatější postoj a je designově čistější, elegantnější, modernější a vzdává se některých charakteristických retro prvků. Chybí mu ikonické prolisy na dveřích, inspirované nejslavnějším Mustangem ze šedesátých let, ale zachovává si slavná zadní světla. Už tradičně se pak bude prodávat jako fastback a kabriolet.
Výraznější okem viditelná mezigenerační vylepšení jsou v interiéru. Nejnovější Mustang se představuje se zcela novou architekturou spojující 12,4" digitální přístrojový štít s přizpůsobitelným vzhledem s 13,2" dotykovou obrazovku nejnovějšího infotainmentu SYNC 4 s hlasovým asistentem Amazon Alexa. I tady Ford nechává retro minulostí a snaží se přiblížit nejmodernějším technologiím.
Nejnovější multimédia disponují až neuvěřitelnou grafikou, protože Ford využil počítačovým hráčům známou technologii Unreal Engine pro renderování kvalitního 3D modelu Mustangu na obrazovce konfigurace vozu v reálném čase. Ford přitom radikálně zmenšil počet fyzických tlačítek, rozloučil se s ikonickými přepínači inspirovanými letectvím a většinu ovladačů přesunul na dotykovou obrazovku.
Nejmodernější výbavou jsou i nový volant s dole lehce zploštělým věncem, volitelná bezdrátová nabíječka mobilních telefonů nebo sada bezpečnostních asistentů, včetně adaptivního tempomatu, rozpoznávání dopravních značek a dalších pomocníků. V nejnovějším Mustangu jsou dokonce i USB porty nad vaší hlavou, kam můžete připojit kameru pro natáčení každodenního provozu nebo vašich výletů na závodní okruhy.
Srdce V8 žije dál a bude silnější než kdy dřív
A teď to nejdůležitější. Nejnovější Ford Mustang si zachovává legendární motor V8! Vrcholná specifikace GT se chlubí novou evolucí fantastického šťavnatého atmosférického pětilitrového osmiválce Coyote, podle automobilky silnějšího než kdy dřív. Ford však zatím nezveřejnil oficiální parametry a dodává, že k silnějšímu srdci mu pomohlo i inovativní sání se dvěma sacími kanály a dvěma škrticími klapkami.
Ford Mustang Dark Horse
Na detroitském autosalonu se nejnovější Ford Mustang představil také v zatím nejostřejší verzi Dark Horse. Vychází z příplatkového balíčku Performance pro osmiválcovou variantu GT a nejnáročnějším zákazníkům nabídne vyšší rychlost, preciznější ovladatelnost, lepší agilitu i vyšší odolnost a životnost na závodních tratích. Ford slibuje sílu až 500 koní, přičemž klíčovými prvky Mustangu Dark Horse jsou přídavný chladič motorového oleje, chladič převodového oleje pro automatickou převodovku (verze bude k dispozici i s manuálem), odlehčený chladič s větším odvodem tepla a výkonnějšími ventilátory chlazení a chladič diferenciálu. Spolu s tím nabídne i agresivnější designové doplňky a specifický chladný modrý odstín laku jménem Ember.
Modernizovaný osmiválec s vylepšeným hardwarem, softwarem i naladěním bude v Evropě jedinou oficiálně prodávanou motorizací. I v Česku se bude plnotučný Mustang prodávat se šestistupňovou manuální nebo desetistupňovou automatickou převodovkou. Na domácím americkém trhu pak bude základní jednotkou slabší přeplňovaný čtyřválec 2,3 EcoBoost s příznivější spotřebou benzinu a výhradně desetistupňovým automatem.
Spolu s přepracovanými spalovacími jednotkami se Ford zaměřil také na vývoj nových technologií pro pobavení pravověrných nadšenců. Jednou z nejzábavnějších bude možnost dálkového nastartování motoru a zvyšování otáček pomocí ovladače na klíči. I jako stojící vedle zaparkovaného Mustangu tak budete moci dát okolnímu světu ochutnat kouzlo osmiválce.
Řidičsky praktičtější novinkou je nová elektronická ruční brzda pro snazší driftování, kterou Ford vyvinul se slavným americkým drifterem a známým fanouškem mustangů Vaughnem Gittinem, Jr. Vypadá jako tradiční mechanická ruční brzda, ale i začínajícím drifterům pomůže k profesionálnějšímu ovládání vozu. Automobilka však zatím nezveřejnila přesnější informace, jak to funguje.
Ford současně zapracoval na naladění novém podvozku a řízení, přičemž v nabídce pro nejnovější Mustang nechybí ani volitelný balíček Performance. Ten kombinuje přední rozpěru tlumičů se samosvorným diferenciálem Torsen, výkonnějšími brzdami Brembo s kotouči o průměru 390 mm vpředu a 355 mm vzadu, širšími zadními pneumatikami a dále připlatitelným adaptivním podvozkem MagneRide, sedadly Recaro a aktivním výfukem.
Nejnovější Ford Mustang je oslavou osmiválcových spalovacích motorů, protože přichází v časech, kdy konkurenční americké značky Chevrolet a Dodge mluví o budoucnosti s čistě elektrickými sportovními auty. Oficiální technické parametry i české ceny Ford zveřejní v následujících měsících. Zahájení výroby žhavé novinky je naplánováno na červen příštího roku a první auta u nás budou očekávána koncem léta.