Článek
Pro řadu příznivců Fordu Mondeo to bude velké zklamání, ale je to tak – jeho nová generace, alespoň v té podobě, jak vůz známe, se pro Evropu nechystá. V Číně se přitom zbrusu nová generace představila na akci China Design Center v Šanghaji, pro evropské zákazníky z toho ale nevyplývá de facto nic. Oblíbenému modelu zůstala i karoserie klasického sedanu, narostla však o 63 mm do délky a 23 mm do šířky.
Je to ještě o to zvláštnější, když vezmeme v potaz, že Mondeo bylo ve výrobě celých třicet let, neboť v roce 1992 nahradilo svého předchůdce, typ Sierra. Avšak teď, i přesto, že se Mondeo značně podílelo na cestě automobilky z bryndy, už pro něj není místo, neboť na starém kontinentu o vozy karoserie sedan dlouhodobě klesá zájem. Například jeho hlavní konkurent, VW Passat, je rovněž „propuštěn ze služby“, zůstane už pouze jako kombi. Na rozdíl od Passatu ovšem už v Evropě žádné Mondeo k mání nebude.
Nová generace bude o chlup větší než ta minulá, změny v designu však mají být výrazné, a to jak zvenku, tak zevnitř. U vzhledu by měl být patrný vliv aktuálního designového jazyka Fordu jménem „Progressive Energy“. To, jak je pro Ford Čína důležitý trh, dokazuje také to, že nové Mondeo bylo v zemi nejen navrženo, ale bude se tam i vyrábět. Aktuální Mondeo se přestalo vyrábět dokonce i na domácím trhu v USA, kde ho známé pod jménem Fusion, a sice už v roce 2020.
Dle současných módních trendů je dominantou přední části mohutná maska chladiče s nízkými a širokými světlomety, při pohledu z boku zaujmou výrazné blatníky, které autu dávají svalnatější postoj. Silueta pak i přes svažující se záď připomíná klasický sedan, dle fotografií není zadní okno součástí víka kufru. Záď je potom částečně evolucí předchozí generace, zadní svítilny jsou však spojeny pruhem LED diod, což auto opticky rozšiřuje.
Koho by zajímal pohon, tak se předpokládá, že vůz bude pohánět 2,0l čtyřválec EcoBoost o výkonu 245 koní, který bude přenášet svou sílu na přední kola pomocí osmistupňové automatické převodovky.
Nabízí se tedy otázka – čím Ford hodlá Mondeo nahradit? Vodítkem by mohl být rovněž v Číně představený crossover Evos, jehož silueta se sice podobá typu Mach-E, dle automobilky s ním však má pramálo společného, neboť Mach-E byl od začátku vyvíjen jako elektromobil, kdežto Evos bude pohánět spalovací motor.
Velice zajímavý je u modelu Evos interiér. Zde upoutá pozornost hned na první pohled široký displej, který sjednocuje přístrojový štít a displej zábavně-informačního systému v jednolitou obrazovku o šířce 1,1 metru. Interiér nového Mondea zatím Ford neodhalil, je ale docela dobře možné, že by si od Evosu mohl onen široký displej „vypůjčit“ – a kdoví, posléze možná i ostatní modely.
Hned pod hlavním displejem se nachází nízké a široké výdechy ventilace, což je opět poměrně běžné designové řešení dnešní doby. Volant dostal kompletně nový design a středový tunel byl značně zjednodušen – kromě několika málo přepínačů a uzavíratelných úložných prostorů jej narušuje jen otočný volič převodovky.