Hlavní obsah

Nový Ford Bronco Raptor – Pouštní válečník

Foto: Ford

Ford se nijak netají tím, že Bronco Raptor prošlo testováním v náročných podmínkách – kromě silnějšího motoru, upraveného podvozku a větších kol tak nabízí i robustnější konstrukci

Oblíbený a ikonický Ford Bronco se dočkal své nejsilnější sériově vyráběné verze – Bronco Raptor má širší postoj, silnější motor a ještě robustnější konstrukci než kdy dřív. Ford se dušuje, že se s ním při jeho testování opravdu nemazlili a že jeho vývoj byl přímo ovlivněn terénními pouštními závody. Máme se na co těšit!

Článek

Nejsilnější produkční Bronco na světě. S tímto přídomkem automobilka Ford představila nejnovější Bronco Raptor – tedy alespoň do doby, než úpravci jako třeba Hennessey nepřijdou se svojí divočejší alternativou. Podobně jako u typu F-150 Raptor se ani Bronco Raptor nebude omezovat jen na rychlost a výkon – jak vzhled, tak i konstrukce jsou inspirovány pouštními závody, konkrétně seriálem Ultra4-Racing, který je považován za jeden z nejnáročnějších jednodenních terénních závodů.

Foto: Ford

Velkou inspirací při výrobě Fordu Bronco Raptor byla údajně pouštní soutěž Ultra4-Racing – dle mnohých jde o nejnáročnější jednodenní závod na světě

Bronco Raptor je sice o chlup menší a hlavně kratší než jeho bratr F-150, soutěží ale ve stejné váhové kategorii – pohotovostní hmotnost je 2 600 kg. Na délku má Bronco 4,6 metru, výška je u verze Raptor nepatrně zvýšená na 198 cm, šířka verze je pak 221 cm, vůz je tedy o celých 25 cm širší než standardní Bronco.

Pohon zajišťuje přeplňovaný V6 EcoBoost, v tomto případě v 3,0l verzi o výkonu 412 koní, motor jako takový je potom dimenzován i do velmi náročných podmínek, třeba rozpálených pouští, kde se ostatně zrodil. Síla putuje na všechna čtyři kola skrz 10stupňový automat, samotný systém pohonu všech kol má potom hned 7 různých režimů pro jízdu v jakýchkoliv podmínkách. Zajímavé je, že technici upřednostnili odolnější litinový blok motoru oproti lehčí hliníkové alternativě.

Terénní potenciál vozu zdůrazňují 17palcová litá kola, obutá do masivních terénních pneumatik BFGoodrich o průměru 37 palců – dle automobilky jde o největší pneumatiky standardně dodávané na sériovém voze kategorie SUV, alespoň tedy v USA.

Foto: Ford

Rozchod verze Raptor (vpravo) byl rozšířen o 22 cm na celých 187 cm. Bronco Raptor se dočkalo i vyšší světlé výšky, a to o 12 cm

Schopnější auto v terénu logicky nedělají jen větší kola a silnější motor, řady změn tak doznal i podvozek – pružiny mají zvýšený zdvih na 33 cm vpředu, resp. 35,5 cm vzadu, rozchod byl potom rozšířen o téměř 22 cm na celých 187 cm, světlá výška je oproti standardnímu Broncu vyšší o 12 cm. Tlumiče od firmy Fox, speciálně navržené pro typ Bronco, monitorují polohu každého kola až stokrát za vteřinu, a průběžně se tak přizpůsobují terénu.

K nějakým těm změnám však nutně muselo dojít i na karoserii, a to nejen povrchově, ale i konstrukčně. Spodní část vozu střeží před nástrahami terénu zakrytování vedoucí od oblasti pod motorem přes převodovku až po hnací hřídel, pro jistotu však novinka dostala také větší a odolnější poloosy.

Foto: Ford

Ve Fordu počítali s tím, že s Broncem Raptor se nebude zacházet v rukavičkách – motor tedy má starý dobrý litinový blok namísto lehčího hliníkového, hnací poloosy jsou zesílené a ochranné kryty podvozku chrání motor, převodovku i kardan

Díky vyztužení samotného šasi a výztuhám v B-sloupcích a C-sloupcích se pak podařilo zvýšit torzní tuhost o celých 50 %. Díky odolnější karoserii a silnějšímu motoru se z Bronca stal také lepší pracant – na „kouli“ teď utáhne 2 041 kg, což je o 454 kilogramů více než v případě standardní verze.

Mírných úprav doznala také výbava. Kromě oranžových akcentů interiéru v barvě „Code Orange“, která je rovněž jednou z deseti volitelných barev exteriéru, tu najdeme sportovní volant se silnějším věncem nebo nová sedadla „Black Onyx“, ačkoliv lze zvolit i základní vinylová. Kdo by však chtěl, na přání jsou k dispozici rovněž sportovní sedadla od divize Ford Performance s výrazným bočním vedením.

Jinak se výbava od výchozího Bronca zásadně neliší, ačkoliv 12palcový displej informačně-zábavního systému je nyní ve standardu – ten umí v reálném čase promítat obraz z jedné z několika kamer umístěných na autě, které pokrývají 360stupňový záběr okolo celého auta. Kdo by chtěl, může si připlatit ještě za tzv. „lux package“, jehož součástí je výkonná audiosoustava Bang & Olufsen a adaptivní tempomat.

Ještě než lidově řečeno „rozbijete prasátko“, chvíli vydržte – Ford oficiálně otevře objednávkové knihy až letos v březnu. Je však pravda, že automobilka už pár předběžných rezervací přijala. Jelikož je Ford Bronco Raptor žhavá novinka, tak prozatím neznáme ceny, je však dobré vědět, že automobilka bude na vůz poskytovat záruku 58 tisíc kilometrů nebo 3 roky.

Načítám