Článek
Starý známý se vrací už ve svojí třetí generaci a nabízí slušnou paletu motorizací, spoustu prostoru a v závislosti na dané verzi také skvělou variabilitu interiéru. Nový přírůstek do pracovní divize Fiat Professional se přidá do vozového parku po bok typu Scudo, potažmo jeho osobní verze Ulysse, a samozřejmě velkého bratra jménem Ducato.
Motorizace
Roli výchozí motorizace zastává 1,5l naftový čtyřválec o výkonu 102 koní s klasickou manuální převodovkou, jeho silnější verze pak nabízí výkon 131 koní, zde je také možnost připlatit si za 8stupňový měničový automat. Alternativou k naftě je dále benzinová přeplňovaná dvanáctistovka o výkonu 110 koní, která je spárována výhradně s manuální převodovkou.
Novinkou v nabídce je elektrické e-Doblo s jedním elektromotorem na přední nápravě, který roztáčí kola silou 136 koní. Podle cyklu WLTP umožňuje dojezd až 280 km a díky 100kW rychlonabíjení lze získat 80 % kapacity baterií během půl hodiny. Maximální rychlost je tu elektronicky omezena na 130 km/h.
Praktičnost
Z pohledu praktičnosti je důležité, že nové Doblo bude k dispozici ve dvou různých délkách a v celkem třech variantách. Konkrétně užitkové Doblo Van, resp. Doblo Crew Cab s prodlouženým rozvorem, a konečně čistě osobní verze s přídomkem Combi.
Užitkové Doblo disponuje řadou chytrých řešení k maximálnímu využití vnitřního prostoru. Funkce Magic Cargo umožní zvětšit nákladový prostor dle potřeby o půl metru krychlového, lze potom naložit předměty o délce až 3,4 metru. Pokud by i to bylo málo, dá se přizvednout sedák sedadla spolujezdce a v mžiku je k dispozici další užitečný prostor.
Elektrické Doblo k tomu navíc umí přihodit ještě zásuvku Magic Plug, kde lze napájet elektrické nářadí jako například vrtačku.
Tato „magie“ přirozeně nekončí ani u osobního Dobla. Příkladem budiž třeba Magic Window – tedy otevírání okna pátých dveří nezávisle na otevření dveří, částečně prosklená střecha potom dostala název Magic Top. Vhod přijde i zadní parkovací kamera se zorným úhlem 180 stupňů, tato funkce nese název „Magic View“.
A co náklad?
Elektrické e-Doblo uveze dost slušných 800 kg nákladu, v osobní verzi 750 kg. Na Doblo se spalovacím motorem to však nestačí – tomu můžete naložit až 1 000 kg nákladu. Co do objemu se tu bavíme o kapacitě až 4,4 metru krychlového s prodlouženým rozvorem a balíčkem Magic Cargo – což je o chlup méně, než kolik dovolilo Doblo ve verzi XL minulé generace.
Vizuální stránka věci
Italská verze koncernového velkoprostorového univerzálu se bude od svých sourozenců nejvíce lišit v přední části, konkrétně designem přední masky s chromovými doplňky a přirozeně znakem automobilky. Jinak je tu poměrně patrná spřízněnost s Citroënem Berlingo, typicky designem světel nebo předního nárazníku.
V ostatních ohledech se nové Doblo od svých koncernových sourozenců prakticky neliší, snad jen s výjimkou modré barvy Mediterraneo a designu 16palcových litých kol.
Podobné to je i v interiéru, kde kromě jiného volantu a řadicí páky téměř není šance rozeznat vůz od francouzského dvojčete. Už v základu se tu nachází 8palcový dotykový displej, volitelný je potom průhledový head-up displej nebo výše zmíněná digitální verze vnitřního zpětného zrcátka.
Na ceny si musíme počkat…
Nová generace tradičního pracanta od Fiatu bude sjíždět z linky v závodě koncernu Stellantis ve španělském městě Vigo. Automobilka prozatím neprozradila přesné ceny žádné z verzí.