Hlavní obsah

Nový dělník od Fordu: Courier odveze dvě europalety a nabídne vychytávky, které nemá ani Škodovka

Foto: Ford

Ofenziva modrého oválu na poli nových modelů pokračuje a tentokrát míří do segmentu nejmenších praktiků. Užitkový Ford Transit Courier se pyšní svěžím designem, třemi druhy pohonů a praktickými prvky, na které nemá ani Simply Clever Škodovka. Navíc se nám zde pomalu rýsuje nástupce končící Fiesty a Focusu…

Článek

Kdeže jsme ten design už viděli? No jasně, převlečený Volkswagen Caddy alias Ford Tourneo Connect! V případě nového Courieru vás však můžeme ubezpečit, že jde o 100% Ford bez příspěvku wolfsburgského koncernu.

Foto: Ford

E-Transit Courier má plnou masku s diamantovým motivem.

Trvalo to sice roky, ale výrobcům konečně došlo, že i užitková auta mají být pěkná. Modrý ovál se proto nebál zariskovat a v rámci designu přídě vsadil na tvarovaná hlavní světla, jejichž vertikální linie srovnal s čelní maskou. Ta je mj. buď plná, nebo mřížkovaná, a to v závislosti na pohonu.

Zbytek karoserie už plně odpovídá užitkovým požadavkům, proto se nemůžete divit hranaté stavbě, vertikálním zadním světlům a děleným dveřím. Zkrátka nic praktičtějšího, než je krabice, lidstvo zatím nevynalezlo.

Foto: Ford

Výrobce myslel i na firmy, které se chtějí odlišit, proto do nabídky lakování přidal kaktusově šedou barvu i světle červenou a tmavě zelenou metalízu.

A když jsme u toho nákladového prostoru, ten oproti minulé generaci Courieru narostl do délky, výšky, šířky i celkového objemu na 2,9 m3 (+25 %). Nechybí ani stropní kolejnice či průvlaková přepážka se sklopným sedadlem spolujezdce, díky čemuž vzadu odvezete kromě dvou europalet až 2661 mm dlouhý předmět. V případě elektrické varianty má řidič k dispozici ještě 44litrový přední kufr (frunk) ideální na uložení nabíjecích kabelů.

Foto: Ford

Do nákladového prostoru vmáčknete rovnou dvě europalety.

Neméně podstatné jsou rovněž hmotnosti. Zatímco plně elektrický Ford E-Transit Courier uveze náklad o hmotnosti až 700 kg a utáhne přívěs vážící 750 kg, spalovací varianty v základu nabídnou užitečné zatížení až 678 kg, volitelně navýšitelné na 845 kg. Tažná síla modelů s benzinovým motorem je 1000 kg, diesely pak zvládnou ještě o 100 kg více.

Pro přepravu pěti osob a nákladu nebude chybět provedení kombi vybavené druhou řadou sedadel (lavice) a sklopnou přepážkou, díky níž budete moci auto proměňovat z dodávky na rodinné MPV.

Foto: Ford

Díky průvlaku do auta naložíte předmět dlouhý až 2,6 metru, například žebřík.

Elektrická nadřazenost

Interiéry spalovacího a elektrického Courieru se budou lišit, v zásadě ve prospěch bateriového modelu. Ten nabídne především palubní desku s konfigurovatelnými úložnými prostory, skládací rovnou plochu s osvětlením pro práci na notebooku, praktický volant takřka hranatých tvarů, řadicí páku na sloupku volantu, elektronickou parkovací brzdu, 12palcový přístrojový štít doplněný 12palcovým dotykovým infotainmentem s permanentním online připojením k ekosystému Ford Pro, aktualizací softwaru šířenou vzduchem (OTA) a pokročilou navigací s cloudovou databází nabíjecích stanic.

Foto: Ford

E-Transit Courier dostane o něco modernější interiér.

Modely vybavené spalovacími motory dostanou menší hlavní displeje, jednodušší palubní desku, standardní multifukční volant, klasickou řadicí páku, mechanickou parkovací brzdu a několik fyzických ovladačů navíc.

Důvodem rozdílnosti je užití různých platforem. Zatímco elektrický E-Transit Courier stojí na základech pro čisté elektromobily, Transit Courier převzal základní konstrukční bázi od osobní Pumy.

Vozy se dále pochlubí celou řadou asistenčních systémů zahrnujících např. (adaptivní) tempomat, automatická dálková světla, protikolizní ochranu, čtení značek, upozornění na jízdu v protisměru a další známé technologie.

Foto: Ford

Kabina spalovacího Transitu Courier se na snímcích jeví skromněji.

Automobilka myslela také na zabezpečení nákladu, proto se spojila s firmou TVL Security, která se zabývá zabezpečováním dodávek. Funkce alarmu, prostorových senzorů nebo dvojitého zamykání půjde rozšířit o bezpečnostní zámky, automatické zamykání nákladového prostoru, vnitřní hákové zámky či tvrzené vnější zámky.

Diesel i benzin nejsou passé

Největší pozornost výrobce věnuje elektrickému provedení, které má pod kapotou elektromotor o výkonu 100 kW (136 k) a jehož dojezd na jedno nabití zatím nebyl zveřejněn. Víme ovšem, že pomalé nabíjení AC 11 kW z 10 % do 100 % zabere 5,7 hodiny, zatímco na rychlé DC nabíječce 100 kW strávíte při čerpání energie z 10 % na 80 % méně než 35 minut. Pokud spěcháte, stačí na rychlonabíjecí stanici DC 100 kW vyčkat 10 minut, abyste mohli ujet dalších až 87 kilometrů. A co maximální rychlost? V Česku dostačujících 145 km/h.

Foto: Ford

Nabíjecí výkony E-Transitu Courier nejsou oslnivé, nicméně pořád jde o užitkáč, kde se předpokládá jiný styl užívání než u osobního vozu.

Jestli nejste fandové elektropohonu, můžete sáhnout po litrovém tříválcovém turbobenzinu o výkonu 100 nebo 125 koní, případně turbodieselu o objemu 1,5 litru, jehož výkon dosahuje 100 koňských sil. Standardní převodovkou bude šestirychlostní manuál, nicméně nejsilnější benzin půjde spárovat i s dvouspojkovým sedmirychlostním automatem.

Foto: Ford

Výrobce nezanevřel ani na spalovací motory včetně dieselů, což určitá klientela rozhodně uvítá.

Zcela nový Courier si už za pár dní odbyde svoji veřejnou premiéru na veletrhu užitkových vozidel v britském Birminghamu. Samotný vůz půjde objednat od léta 2023 nejprve s řadou benzinových a naftových motorů, které o rok později doplní plně elektrické provedení. Vedle karosářských variant van a kombi se bude nabízet též atraktivní soft-roadové provedení Active zdobené ochrannými plasty.

Kromě užitkových modelů se pravděpodobně dočkáme i lákavé osobní varianty Tourneo Courier, která má potenciál nahradit končící Fiestu, potažmo Focus. Přece jen s délkou 4,4 metru, pěti místy k sezení a doufejme rozumnou cenou může jít o právoplatný bestseller mezi lidmi toužícími po praktickém mini-MPV se spalovacím motorem.

Nový Courier se ve všech provedeních bude rodit v rumunském závodu Ford Otosan v Craiově, který se v průběhu tří let dočká značné modernizace s investicí 490 milionů eur. Další informace bude automobilka uvolňovat postupně, nicméně už teď je jasné, že první vozy k nám reálně dorazí na přelomu tohoto roku.

Načítám