Hlavní obsah

Nový Amarok je dřevorubec ve smokingu. Odveze až 1,2 tuny nákladu, uvnitř nadchne komfortem

Foto: VW

Nový Amarok je tu a nabízí hned několik stupňů výbav a motorizací. Těšte se, bude i naftová V6!

Při vývoji zbrusu nového Amaroku prošel revizí doslova každý milimetr karoserie, jak říkají wolfsburgští, takže tu jde o zásadní posun v designu. Bez povšimnutí však nezůstaly ani terénní schopnosti, což je možná nejdůležitější. Pozoruhodné ale je, jak se VW podařilo toto vše zkombinovat s interiérem doslova nabitým technologiemi.

Článek

Ve Wolfsburgu rozhodně nebrali vývoj nového Amaroku na lehkou váhu. Je to koneckonců pochopitelné, neboť tento model je pro VW zcela klíčový, a to nejen v Evropě, ale i ve světě. I to je částečně důvod, proč wolfsburgští dali hlavy dohromady společně se svými kolegy z australské divize. Výroba bude probíhat v Jihoafrické republice.

Amarok vs. Ranger: Vzdálení příbuzní

Foto: VW

Nový VW Amarok a Ford Ranger sdílí celou řadu komponentů, přesto lze však jeden od druhého bezpečně rozeznat

Při prezentaci nového Amaroku se lidé z Volkswagenu o Fordu Ranger ani jednou pochopitelně nezmínili, přesto je existence této aliance patrná. Řada komponentů obou vozů je tak přirozeně totožná, jmenovitě čelní okno a jeho rám, střecha, boční i zadní okna, kliky dveří nebo ukotvení vnějších zpětných zrcátek.

Společné jsou i výztuhy, které se ukrývají pod ocelovou karoserií. Ovšem díly jako kapota, blatníky nebo vnější pláště dveří (byť to tak na pohled nevypadá) už má Amarok vlastní.

Exteriér a rozměry

Foto: VW

Nový Amarok je oproti předešlé generaci o něco větší, asi nejdůležitější je nárůst rozvoru, který se kromě místa na zadních sedadlech projeví příznivě také z hlediska terénních schopností

Nový Amarok je větší ve všech směrech, což by mělo v tomto případě přinášet téměř samé výhody – do délky narostl o bezmála 10 cm, do šířky o 3,4 cm, nová generace je dokonce i nepatrně vyšší, a to o 1 cm. Nadále platí, že Amarok utáhne až 3,5 tuny těžké „břemeno“, do nákladového prostoru mu však nyní můžete naložit až 1,2 tuny.

Patrně nejzásadnější změnou však pro většinu zákazníků bude rozvor prodloužený o 17,3 cm na konečných 3,27 metru. To znamená mimo jiné větší nájezdové úhly, což se příznivě projeví na terénních schopnostech Amaroku. Přední nájezdový úhel je 29 stupňů a zadní 21 stupňů. Přejezdové úhly jsou rovněž na 21 stupních. Brodivost se zvýšila z 50 cm na velmi slušných 80 cm.

Motory

Foto: VW

Pod klenutou kapotu Amaroku se nastěhuje hned několik motorů v různých verzích. Dobrou zprávou je, že i nadále bude k mání verze s vidlicovým šestiválcem!

Motorizace jsou patrně tím nejdůležitějším tématem, takže nebudeme zdržovat. Základem bude 2,0l turbodiesel o výkonu buďto 150 koní a 350 Nm, případně 170 koní a 405 Nm točivého momentu. První jmenovaný agregát bude v základu k mání s pětistupňovým manuálem a pohonem zadních kol, výkonnější varianta nabízí za příplatek nastavitelný pohon všech kol a šestistupňový manuál.

O stupínek výš se nachází varianta twin-turbo o výkonu 204 koní a 500 Nm, což jsou stejné parametry jako u jeho ne až tolik vzdáleného sourozence. Stejně jako v případě Fordu je dvakrát přeplňovaný motor spárován již v základu s desetistupňovým automatem. V základu je rovněž i pohon všech kol.

Roli vrcholné motorizace bude zastávat 3,0l naftový V6 o výkonu 250 koní a 600 Nm, který opět dodává Ford, v základu se navíc dodává s permanentní čtyřkolkou s redukcí. Na vybraných trzích bude k mání rovněž 2,3l přeplňovaný benzinový čtyřválec o výkonu 289 koní a 452 Nm, ne však v Evropě.

Výbavy a kola

Už základní výbava Amaroku nabídne přední světla z LED diod nebo zadní parkovací kameru, pro 17palcová litá kola, multifunkční volant nebo vyhřívaná zpětná zrcátka už je však potřeba zabrousit do vyšší specifikace Amarok Life. Další výbava Amarok Style už se chlubí 18palcovými litými koly, 12palcovým displejem infotainmentu nebo „matrixovým“ osvětlením IQ.Light.

Vrcholem pak zůstávají výbavy PanAmericana a Aventura. První jmenovaná je orientována více na terén – jezdí na 18palcových kolech a nabídne mechanickou uzávěrku diferenciálu, pochlubí se i velkým 12palcovým displejem. To verze Aventura už se chlubí kromě velkého displeje také 20palcovými koly, chromovanými doplňky exteriéru nebo koženým čalouněním interiéru.

Interiér

Foto: VW

Digitální rozhraní na palubě je de facto převzatý systém Sync 4 od Fordu, lidé od Volkswagenu však kompletně změnili grafiku tak, aby se podobala systému ze současného Golfu

Při pohledu do interiéru je pozoruhodné, jak se lidem od Volkswagenu podařilo skloubit charakter terénního vozu s komfortem a zástupem technologií na palubě – interiér se totiž vůbec na první pohled nepodobá ničemu, co bychom od auta určeného primárně do terénu čekali.

Kromě tříramenného multifunkčního volantu, který jakoby z oka vypadl tomu, který známe z Golfu, na první pohled zaujmou dva velké digitální displeje. Větší z nich, určený pro informačně-zábavní systém o úhlopříčce 12 palců (ve standardu 10 palců), na sebe strhává většinu pozornosti a kolem něj se tyčí poctivé hliníkové obložení.

Na jeho spodní hraně pak vidíme ovládání klimatizace, o pár centimetrů níže vidíme kolébkové přepínače pro výstražná světla, hlasitost rádia, případně předvolby pro hlavní menu či jízdní režimy. Před voličem automatické převodovky ještě zahlédneme porty, 12V zásuvku či dok pro bezdrátové dobíjení mobilu.

Pozornosti neujde ani 12palcový displej, prosvítající skrz volant (ve standardu je opět menší, konkrétně s úhlopříčkou 8 palců), který supluje klasickou „kapličku“ přístrojů. Za zmínku vzhledem k terénnímu charakteru auta rozhodně stojí i bytelné, avšak měkčené oplastování a fakt, že si ve Volkswagenu dali tu práci s koženým čalouněním doplněným o kontrastní prošívání, a to nejen na sedadlech, ale i na palubní desce.

Ceny a uvedení na trh

S cenami se nás výrobce rozhodl ještě nějakou dobu napínat – šušká se o tom, že Wolfsburg cenovou politiku zveřejní někdy koncem tohoto roku (očekáváme, že v listopadu), přičemž první vyrobené Amaroky druhé generace se mají dostat k zákazníkům krátce po začátku roku příštího.

Základní cena se odhaduje někde okolo 1 milionu korun, nejvyšší specifikace Aventura s šestiválcem se může vyšplhat až na 1,8 milionu korun.

Načítám