Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Možná se ptáte, proč čínské automobilky představují tolik nových modelů, jimž nadělují různé funkce či prvky, nad kterými občas stojí i samotný rozum? Důvod je prostý. Automobilky této velelidnaté země čelí stovkám přímých konkurentů, takže jejich produkty musí být něčím výjimečné, aby zaujaly.
Příkladem toho, jak se to má dělat, budiž kompaktní sedan Xpeng Mona 03 s délkou takřka 4,8 metru, který je výrobcem označen jako nejaerodynamičtější sedan na světě, protože jeho koeficient aerodynamického odporu Cx činí jen 0,194, což je méně, než nabídnou daleko dražší a větší sedany.
Čínský sedan BYD YangWang U6 totiž dosahuje hodnoty Cx 0,195 (čím menší, tím lepší), luxusní Lucid Air koeficientu Cx 0,197, Mercedes-Benz EQS se pyšní hodnotou Cx 0,20, zatímco Nio ET7 dosahuje Cx 0,208, stejně jako Tesla Model S Plaid.
Výrobce uvedl, že aerodynamickému rekordu napomáhají konstrukční řešení ve formě aktivních mřížek ve spodní části nárazníku, speciálně tvarované zádi s usměrňovači vzduchu, kola s nízkým odporem a další aerodynamické prvky.
Automobilka tvrdí, že aerodynamická efektivita přidává vozu až 60 km dojezdu navíc, přičemž celkový dojezd by měl přesahovat 500 km na jedno nabití. Kapacita trakčního akumulátoru není zatím známá, ovšem ví se, že využívá chemického složení lithium-železo-fosfát a pochází od čínského megalomana BYD.
Plně elektrický vůz bude podle dostupných informací nabízen jen s jedním elektromotorem naladěným na výkon 190 nebo 218 koní.
Nový model Mona 03 vyvinutý po odkoupení pokročilých automobilových technologií v roce 2023 od společnosti DiDi má být na domácím trhu dokonce poměrně levný. Zprávy hovoří o částce 150 000 čínských jüanů, což je v přepočtu necelý půlmilion korun. I kdyby vůz v Evropě (zatím nejsou zprávy o příchodu) stál dvojnásobek, stejně by to bylo na dnešní dobu terno.