Článek
Mnichovská sportovní divize BMW M v loňském roce oslavila významné 50. výročí a při velkolepých oslavách odhalovala spoustu žhavých novinek. Jedním z nových fascinujících rychlých strojů byl i nejmodernější pokračovatel legendárních bavoráků s ikonickou koncovkou CSL, zkracující magické pojmenování Coupe Sport Leichtbau, jako nejostřejší řidičský bavorák dneška. A hned začátkem letoška na extrémní kupé M4 CSL navazuje praktičtější sedan M3 CS s vyšším výkonem a karbonovou dietou.
Dokonce i modelové označení CS (Clubsport) má v bohaté historii sportovních bavoráků významné postavení a v moderní éře jsme se s ním naposledy setkali u minulých generací modelů M3 a M4. Tehdy ještě výhradně s puristickým pohonem zadních kol. Novinka však pochopitelně zakládá na nejnovějším modelu se sportovní čtyřkolkou M xDrive s volitelným pohonem zadních kol. Díky tomu si nezapomenutelnou řidičskou zábavu užijete také s novou M3 CS.
Nejdůležitější novinkou speciální „M-trojky“ je zvýšení výkonu přeplňovaného benzinového třílitrového řadového šestiválce S58 na 550 koní (405 kW). Klíčem pro získání dalších 40 koní bylo zvýšení maximálního plnicího tlaku dvou jednokomorových turbodmychadel z 1,7 na 2,1 baru spolu se specifickou úpravou řídicí jednotky. Nejvyšší točivý moment se přitom stále shoduje se standardní specifikací Competition a dosahuje 650 Nm.
Vývojová divize BMW spolu s novou M3 CS odhaluje i zajímavosti o vylepšeném motoru s celou řadou technologií vycházejících ze závodních jednotek. Konstrukce šestiválce s uzavřeným blokem dává motoru extrémně vysokou pevnost, stěny válců zakládají na nástřiku oceli pro snížení třecích ztrát i hmotnosti a lehký kovaný hřídel díky nízké setrvačnosti pomáhá vysokootáčkovému charakteru. Pro vnitřní kanály hlavy řadového šestiválce se pak využívá technologie 3D tisku. S běžnými metodami odlévání kovů by totiž nebylo možné dosáhnout optimálních vedení chladicí kapaliny.
Nejnovější rychlý bavorák s novou silou prošel i decentní karbonovou dietou. Novinka je o 34 kilogramů lehčí než výchozí sedan M3 Competition. Uhlíkový kompozit CFRP nově najdeme na kapotě, předním splitteru, sacím potrubí, vnějších zrcátkách a zadním spoileru i difuzoru. Z lehoučkého karbonu je už tradičně i střecha, snižující těžiště vozu, dvojice předních skořepinových sedadel sedadel, pádla automatické převodovky pod volantem nebo interiérové dekory. K odlehčení vozu pak přispěl i koncový výfukový tlumič z titanu.
Efektivní přenos vyššího výkonu na asfalt silnic i závodních okruhů má na starost osmistupňová automatická převodovka M Steptronic od ZF ve spojení s pohonem všech kol M xDrive s nastavitelným režimem „zadokolky“ a aktivním M diferenciálem. Novinka zrychlí z 0 na 100 km/h za pouhých 3,4 sekundy a se standardně instalovaným paketem M Driver's má elektronicky omezenou maximální rychlost 302 km/h. S nižší hmotností a silnějším šestiválcem má nová M3 CS unikátní nastavení podvozku i standardně dodávané okruhové pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 2.
A jakou cenu zájemci o nejnovější exkluzivní „M-trojku“ zaplatí? Oficiální českou cenu zatím neznáme, ale ve Spojených státech amerických se už prodává se základní cenou od 2,6 milionu korun. Mnichovská továrna k tomu dodává, že sériovou výrobu zahájí letos v březnu a vyrobí blíže nespecifikovanou omezenou sérii vozů.