Článek
Prvotní Chrysler Airflow se ve třicátých letech minulého století stal prvním americkým produkčním full-size vozem s aerodynamickými tvary a spolu s československou Tatrou ukázal světu, jakým směrem se bude ubírat navrhování automobilů v následujících desetiletích. V dnešních dnech se slavné jméno z minulosti vrací a předznamenává osud prémiové americké značky skupiny Stellantis, která svůj první elektromobil představí v roce 2025 a do roku 2028 přejde na čistě elektrický pohon.
Prvním krokem k elektrifikaci všech budoucích Chryslerů je robustní elektrická platforma, přičemž základem konceptu Chrysler Airflow je od Stellantisu převzatá nová bateriemi specifická architektura STLA, přezdívaná „Stella“. Američané to sice oficiálně nepotvrdili, ale s největší pravděpodobností je technickým základem Airflow platforma STLA Medium pro vozy a crossovery střední velikosti s očekávaným dojezdem 563 až 643 kilometrů.
Chrysler Airflow se pohybuje díky pohonu všech kol s dvojicí 150kilowattových (204 koní) elektrických modulů EDM, spojujících elektromotor, převodovku a měnič do jednoho balíčku. Systémový výkon elektromotoru se nejspíše pohybuje okolo 300 kW (400 koní), přičemž Chrysler dodává, že platforma přijímá i silnější pohonné jednotky, čímž nejspíše naznačuje budoucí debut výkonnější varianty SRT.
Okolo konceptu Airflow zatím částečně kolují jen spekulace, protože automobilka některé zásadní informace stále tají – nezveřejnila ani podrobnosti o akumulátorech nebo nabíjení. Stellantis však při svém „elektrickém dnu“ loni v červenci oznámil, že všechny budoucí elektrické moduly budou kompatibilní s minimálně 400 V a vlajkový EDM má 800voltovou architekturu. Je tak možné, že koncept Airflow, jako nositel plánů elektrifikace Chrysleru, využívá vrcholnou technologii.
Poprvé se koncept elektrického Chrysleru Airflow ukázal jako studie na červencové konferenci Stellantisu a nejnovější verze vypadá téměř identicky – vyznačuje se uhlazenou karoserií s aerodynamickou siluetou, svažující se linií střechy a 22palcovými koly. Příď nese osvětlené logo Chrysler, spojující tenkou mřížku s LED světlomety, vzadu jsou křišťálová světla, decentní spoiler a difuzor.
Čtyřmístný interiér svou prostorností těží z výhod moderních elektromobilů s bateriemi v podlaze a světlé čalounění spolu s panoramatickou střechou vytvářejí vzdušný dojem. Ambientní osvětlení svítí z viditelných linií i skrze perforace a je přizpůsobitelné podle preferencí cestujících. Sedadla jsou potažena měkkou přírodně barvenou kůží a látkové čalounění či koberce jsou z recyklovaných materiálů.
Předválečný Chrysler Airflow byl průkopníkem aerodynamiky, novodobý Chrysler Airflow vyniká v aspektech konektivity, umělé inteligence a autonomního řízení. Jednou z nejdůležitějších technologií vozu je totiž elektronická a softwarová architektura STLA Brain, jež je kompatibilní s aktualizacemi prostřednictvím bezdrátové technologie „Over the Air“.
Všem cestujícím je k dispozici přístup k technologiím skrze STLA SmartCockpit, zahrnující tři obrazovky na palubní desce a další dvě obrazovky na zadních sedadlech. Každá obrazovka nabízí vlastní individualizaci a je vybavena integrovanou kamerou, která umožňuje pasažérům účastnit se videokonferencí i na cestách. Systém navíc integruje aplikace založené na umělé inteligenci – navigaci, hlasovou asistenci, elektronické obchodování e-commerce nebo platební služby.
Chrysler popisuje chytrou technologii interiéru jako rozšíření digitálního, pracovního i domácího prostředí, v němž je vše synchronizované, aby vytvářelo individualizovaný zážitek pro každého cestujícího. K tomu dodává, že koncept je vybaven systémem STLA AutoDrive, se kterým je schopen autonomního řízení úrovně 3 s možností budoucího rozšíření. Stellantis spolupracuje na vývoji autonomních technologií s BMW.
Elektrický Chrysler Airflow ukazuje budoucí směřování značky se zaměřením na dynamický design, pokročilé technologie a bezproblémovou konektivitu. Z konceptu Airflow se pravděpodobně stane onen první elektromobil uvedený na trh v roce 2025, který bude soupeřit s Fordem Mustang Mach-E, Cadillacem Lyriq a BMW iX.