Článek
SUV jsou nedílnou součástí postupné plné elektrifikace automobilky Mercedes-Benz, a tak asi nikoho nepřekvapí, že po představení typu EQS, EQS SUV a EQE přichází EQE SUV. Jejich společné designové rysy jsou vlastně docela příhodné a EQE SUV dokonce vychází ze stejné platformy EVA2 jako jeho tři zmínění soukmenovci.
Design
Vpředu vidíme masku poměrně typickou pro dnešní elektrické Mercedesy, standardně dodávanou v lesklé černé, ve středu se tyčí trojcípá hvězda. Je tu ještě možnost masku posetou několika desítkami malých stříbrných (jak jinak než trojcípých) hvězdiček, byť za příplatek.
Průduchy na bocích spodní části předního nárazníku jsou částečně falešné – otvory jako takové jsou zaslepené, ovšem mezi nimi a hranou nárazníku vzduch opravdu proudí a je to zejména pro lepší obtékání vzduchu okolo přídě.
Více o značce Mercedes-EQ:
Při pohledu zboku pak nepochybně zaujmou 22palcová lesklá černá kola se stříbrnými límci s designem inspirovaným proudovými motory, který je kupodivu funkční – důvodem je opět aerodynamika. Tato kola jsou dle očekávání příplatková – v základu má EQE SUV devatenáctky. Dalším zajímavým prvkem jsou masivní boční prahy (překvapivě opět funkční) a lomená linie táhnoucí se od předních blatníků přes dveře až k zadním světlům.
Vzadu potom vidíme střešní spoiler navazující na černou střechu (která auto opticky snižuje a ubírá hmotnost v horní části vozu), pod zadním oknem je široký pás LED svítilen jako u EQS SUV, víko kufru se zadním nárazníkem jsou v jedné linii, čímž záď vozu působí svalnatějším dojmem. Ve spodní části nárazníku vidíme chromované oblouky ohraničující koncovky „výfuků“.
Interiér
Pohled do interiéru Mercedesu EQE SUV působí velmi povědomě, skoro jako kdyby z oka vypadl tomu v EQS SUV – a opravdu tomu tak je. Lidé od Mercedesu bez mučení přiznávají, že celý kokpit je převzatý z EQS SUV, ale je na tom vlastně něco špatně?
V základu můžeme počítat jak s přístrojovým displejem o úhlopříčce 12,3 palce, tak tím informačně-zábavním o úhlopříčce 12,8 palce. Kdo si připlatí za takzvanou hyperobrazovku, ten dostane větší středový displej o úhlopříčce 17,7 palce plus do třetice jeden 12,3palcový před spolujezdcem.
Poslední jmenovaný displej pak může zobrazovat… no, vlastně cokoliv, co si zákazník nastaví podle svého gusta – oblíbenou scenérii či fotografii domácích mazlíčků a rodiny – pokud se displej zrovna nepoužívá.
Středový panel se chlubí krásným dřevěným obložením, sedadla jsou kožená s diamantovým prošíváním, v nabídce jsou však i jiné materiály čalounění. Horní část palubní desky a část dveřních výplní zdobí materiál připomínající Alcantaru, kterému v Mercedesu říkají Neotex.
Prostor
Přestože má EQE SUV v porovnání se sedanem EQE nepatrně kratší rozvor (3,03 metru), na zadních sedadlech je ale stále spousta místa. Prostor nad hlavou neubírá dokonce ani obří panoramatická střecha a výška podlahy vzhledem k sedadlům je velmi slušná navzdory faktu, že se pod ní ukrývají doslova metráky baterií.
Zavazadelník v základním rozvržení nabízí objem 520 litrů, který v tomto segmentu patří spíš k průměru – avšak Mercedes je jedno z poslední aut, která si člověk kupuje kvůli velikosti kufru. V napřímené (čti méně pohodlné) pozici zadních sedadel tato hodnota stoupne na 580 litrů. Po úplném sklopení zadních sedadel dostáváme celkový objem 1 675 litrů (větší EQS SUV pro srovnání nabídne až 2 020 litrů).
Technika a dobíjení
Bateriová soustava o kapacitě 90,6 kWh má dle slov automobilky stačit na normovaný dojezd nějakých 550 kilometrů. Pro srovnání s EQE sedan je to o trochu méně, tam se udává dojezd cca 660 km – na vině je částečně vyšší hmotnost EQE SUV a větší čelní plocha (a tedy vyšší odpor vzduchu) daná většími rozměry.
S dobíjením je to tak, že z klasické 240V zásuvky bychom EQE SUV dobili z 10 na 100 % kapacity za nějakých 9,5 hodiny. Zajímavější už je dobíjení stejnosměrným proudem při výkonu 170 kW, což v praxi znamená dobití z 10 na 80% kapacitu za půl hodiny. Zajímavá je funkce, kdy verze s pohonem všech kol 4matic při nízkém zatížení přední nápravu odpojí, a zvýšit tak dojezd – podle automobilky až o 5 %.
Výkony a motorizace
Výkonově začneme u výchozí motorizace. EQE SUV ve verzi 350+ s jedním elektromotorem na zadní nápravě dává sílu 292 koní a 565 Nm točivého momentu. Zrychlení 0–100 km/h činí rovných 7 sekund a maximálka je 210 km/h.
U dvoumotorové verze 350 4Matic s pohonem všech kol je výkon stejný, točivý moment však vzrostl na 765 Nm. Zrychlení 0–100 km/h trvá 6,5 sekundy, maximální rychlost je také stejná.
Verze 500 4matic slibuje výkon 408 koní a 858 Nm. Zrychlení z klidu na stovku trvá 5 sekund, maximální rychlost zůstává.
Vrcholná verze od AMG
Největším lákadlem prvního elektrického SUV od divize AMG bude patrně výkon – konkrétně drtivých 687 koní a 1 000 Nm u varianty Performance, díky čemuž umí tento drobek vystřelit z klidu na stovku za 3,5 sekundy. Výchozí verze dává stále úctyhodný výkon 620 koní a 900 Nm. Maximální rychlost je 210, resp. 240 km/h v případě verze Performance.
Verzi AMG poznáme agresivněji tvarovaných nárazníků a prahů, lemy jsou v barvě vozu. Pyšní se také 22palcovými koly, která jsou exkluzivní pro verzi AMG. V základu jsou potom 21palcová kola. Vzadu už vidíme typické označení AMG na jedné straně víka kufru a označení samotné motorizace „EQE 53“ na straně druhé.
Více o divizi AMG:
V interiéru zaujme karbonový volant s černým čalouněním, nelze přehlédnout ani sportovní sedadla s označením AMG na opěradlech a vygravírovaným logem divize z Affalterbachu na hlavových opěrkách, kolem dokola pak vidíme kombinaci černého a šedého čalounění doplněného o karbonové dekory.
V palubním rozhraní lze volit mezi jízdními režimy, kde ten okruhový nabízí například stopky nebo měřič přetížení. Pro tyto účely také automobilka nabízí (za příplatek, jak jinak) masivní karbon-keramické brzdy.
Konkurence roste
Hodí se připomenout, že nový Mercedes-Benz EQE SUV půjde proti konkurenci typu BMW iX M60, Audi e-tron S nebo proti takové Tesle Model Y. Ceny nového EQE SUV zatím zveřejněny nebyly, v zahraničních médiích se však často skloňuje částka v přepočtu 1,8 milionu za základní EQE SUV, verze AMG by měla začínat někde okolo 3 milionů korun.