Článek
Značka Mercedes představila na právě probíhajícím mnichovském autosalonu dvě zajímavé novinky. Koncept příštího CLA přiváží technologie pokrokovější, než má vlajkové EQS, zato luxusní dobrodruh třídy E All-Terrain stále nezanevřel na šestiválce.
Vize nového CLA se superpočítačem
Příjezd nové generace Mercedesu CLA je naplánován na jaro roku 2025, čerstvě odhalený koncept však není žádnou přehnaně futuristickou vizí, většinu zmiňovaných technologií můžeme očekávat v sériové výrobě.
A že si jich Němci připravili pěknou řádku. Není se co divit, CLA má v budoucnu navázat na několik povedených kompaktních modelů značky. Ostatně poskytne základ vícero karosářským provedením, čtyřdveřovou variantu se splývavou zádí doplní ještě shooting brake a dvě různá SUV. Platforma vozu pracuje s 800V palubní sítí, díky níž auto za pouhých patnáct minut dobijete na 400 kilometrů jízdy. Přislíben je pak celkový dojezd 750 km, kterému pomáhá aerodynamická karoserie a nízká spotřeba 12 kWh/100 km.
Zbrusu nový technický základ modelu se jmenuje MMA a primárně je stavěn pro elektrický pohon. Možná vás ale překvapí, že na spalovací motory se nezanevřelo. Mercedes jej totiž nabídne také s benzinovým čtyřválcem, který však nepochází ze současné produkce, ale je pro nové modely vyvíjen v kooperaci s čínským Geely.
Přepracovaná kabina dostává displej přes celou přístrojovou desku. Multimediální prostředí je ostatně středobodem celého auta, má vlastní operační systém a výkonný superpočítač pracující s umělou inteligencí. Mercedes ale zatím nezmiňuje, jaké přelomové inovace takové řešení nabídne. Hovoří se o aktualizacích vzduchem či upozornění na děti na zadních sedačkách. To ale není nic, co by dnes neuměla konkurence.
Éčko do nepohody
Pokud vám elektrické směřování automobilového průmyslu není úplně po chuti a raději byste se odjeli schovat někam na kraj světa, máme řešení. Je jím nový Mercedes-Benz třídy E All-Terrain, tedy dobrodružnější varianta v outdoorovém střihu.
Novinka se vyznačuje zvýšenou světlou výškou, plastovými kryty kolem karoserie a pohonem všech kol ve standardní výbavě. Nepřiplácí se ani za vzduchové odpružení, při jízdě v terénu může pomoci takzvaná průhledná kapota – díky systému 360stupňových kamer vidíte na displeji přímo před vozidlo – nebo jízdní režim vhodný pro jízdu na nezpevněném povrchu. Prakticky smýšlející zákazníky pak potěší prostorný zavazadelník s objemem 615 až 1 830 litrů.
Motorizace nabízí třída E All-Terrain tři: naftový dvoulitr s výkonem 145 kW, benzinový šestiválec o síle 280 kW, a dokonce i plug-in hybridní pohon do zásuvky, kde prvně zmíněnému turbodieselu pomáhá ještě 95kW elektromotor. Dle tabulek má vůz v závislosti na zvolené výbavě zvládnout ujet na elektřinu 85 až 102 kilometrů.
Všechny funkce vozu se pochopitelně ovládají prostřednictvím nejnovější generace multimediálního systému MBUX, který úzce spolupracuje s rozšířenými asistenčními systémy vozu. Vedle tradičního vedení v jízdním pruhu či hlídání slepého úhlu teď umí automaticky zastavit a znovu se rozjet nejen na dálnici, ale i ve městě či venkovských cestách. První zákazníci se na novinku mohou těšit v úvodním čtvrtletí příštího roku.