Článek
Čeká segment vozů MPV zánik, nebo naopak renesance? Těžko říct – své velkoprostorové modely přestávají vyrábět Citroën, Volkswagen a třeba takový Ford pro změnu přestává vyrábět skoro úplně všechno. Ze všech stran slýcháme, že dny „em-pé-véček“ jsou sečteny a že budoucností jsou vozy SUV – nebo ne? Klasická MPV totiž podle nás mají své místo na trhu – a patrně s námi souhlasí i čínská automobilka Zeekr.
Její nejnovější výtvor, typ 009, na první pohled zaujme extravagantním vzhledem. Přídi dominuje mohutná mřížka chladiče – přestože se za ní žádný nenachází – osazená více než 154 nastavitelnými LED diodami. A byť to tak na první pohled nevypadá, je Zeekr navzdory tomu struhadlu na sýr v přední části překvapivě aerodynamický – výrobce udává koeficient odporu vzduchu 0,27.
Zeekr 009 je už od pohledu pořádný kus auta – koneckonců má na délku 5,2 metru, široký je 2 metry a na výšku má 1,86 metru. Díky rozvoru o délce 3,2 metru bez problému pojme šest cestujících v konfiguraci 2+2+2, je tu však možnost zvolit i takzvanou „executive“ verzi s pouhými dvěma řadami sedadel.
Svoji velikost auto potvrzuje i hmotností 2,8 tuny, takže je ve svém segmentu s přehledem nejtěžší. Důvod je pro to velmi prostý – vůz totiž v podlaze coby elektromobil ukrývá doslova metráky baterií. Svoji hmotnost však umí skvěle maskovat – dva motory, po jednom na každé nápravě, totiž na všechna čtyři kola posílají celkem 536 koní, takže tento drobek zrychlí na stovku alespoň dle údajů výrobce za velmi slušných 4,5 sekundy.
Typ 009 jezdí na platformě SEA (Sustainable Experience Architecture), kterou sdílí s ne až tak vzdálenými bratranci typu Smart #1, Polestar 4 nebo Lotus Eletre. Bateriová soustava o slušné kapacitě 140 kWh by měla dle slov výrobce stačit na dojezd až 820 kilometrů, nechme se však překvapit, jaká bude realita.
Kontrastem k výstřednímu exteriéru je překvapivě konzervativní interiér, který ukrývá spoustu zajímavých vychytávek. Jmenovitě tu máme ve stropě ukotvené obrazovky o úhlopříčce 15,6 palce, každé ze šesti (respektive čtyř) sedadel s pamětí se umí nastavit na základě rozpoznání hlasu, sedadla potažená kůží Nappa jsou navíc masážní.
Další vychytávky asi nejsou nezbytně nutné, ale leckomu se mohou hodit – třeba těm, kdo hledají pojízdnou kancelář. Kdo by si chtěl připadat opravdu jako v privátním letadle, ten si může objednat interkom pro ničím nerušenou konferenci s obchodními partnery – v nabídce čtyřsedadlové verze totiž nechybí ani překvapivě velký stůl o ploše přes 5 metrů čtverečních.
Milovníci domácích mazlíčků uvítají u šestisedadlové varianty možnost sklopení poslední řady sedadel nejen ve směru jízdy, ale i proti směru, čímž vznikne improvizovaný pelíšek pro čtyřnohé přátele.
Výrobce prohlašuje, že má jít o nejbezpečnější velkoprostorový vůz na světě díky armádě „strážných andělů“. Kromě zhruba tří desítek asistenčních systémů jsou tu k dispozici ultrasonické radary na krátkou vzdálenost a jeden klasický vlnový pro překážky v delší vzdálenosti od vozidla. A jakoby toho nebylo málo, dohlíží na okolí auta ještě celkem 11 různých kamer o rozlišení 2 až 8 megapixelů snímající kompletní okolí auta.
Že to zní až moc dobře na to, aby to byla pravda? Také bychom řekli. Až přijdou první nezávislé testy, třeba budeme překvapeni. Doma v Číně jde typ 009 do prodeje už příští rok, další trhy by měly v závislosti na poptávce následovat.