Hlavní obsah

Nové škodovky dostaly speciální designový prvek. Jmenuje se Crystallinium, je unikátní, a i proto byl problém s homologací

Foto: Škoda Auto

Nové generace Superbu a Kodiaqu se chlubí zajímavým designovým prvkem, který mladoboleslavská automobilka pojmenovala Crystallinium. Víte, o co jde?

Článek

Tuto novinku najdeme v předních LED Matrix světlometech. A zjednodušeně řečeno se jedná o drobný modrý světelný prvek, který má zvýrazňovat kontury modulů a dodat jim unikátní barevnou atmosféru. Crystallinium samozřejmě navazuje na krystalický design patřící k vozům Škoda už několik let. Podle designérů značky čerstvý prvek rozvíjí myšlenku práce se sklem do nové podoby.

„Hledali jsme cestu, jak do vzhledu světel u nových modelů vnést další přidanou hodnotu. A kolega Martin Paclt přišel s myšlenkou využití barvy. Ta se používá i ve sklářství, kterým je náš krystalický design inspirován,“ říká Petr Nevřela, specialista oddělení Škoda Design na design světlometů.

Barva má podle automobilky za úkol vnést do světlometů nový efekt, vytvořit moment překvapení ve chvíli, kdy se světla rozsvítí. Cesta k jejímu uplatnění ale prý nebyla jednoduchá.

„Homologace zakazuje, aby směrem vpřed svítila jakákoli jiná barva než ta, kterou pravidla specifikují,“ popisuje Petr Nevřela základní úskalí. Proto se další barvy ve světlech aut nevyskytují. Takže pokud chtěli designéři barevný prvek ve světlometech využít, museli nejen najít cestu, jak splnit podmínky homologace, ale zároveň celý prvek kompletně vyvinout - naprosto od začátku.

Složitá cesta k modrému detailu

„V oddělení technického vývoje máme skvělou skupinu odborníků na optické simulace i další disciplíny, takže jsme ve spolupráci s nimi prvek ladili směrem k homologaci,“ usmívá se Nevřela. Za design na návrhu pracoval pro každý model vždy jeden designér, v technickém vývoji se úkolu najít vhodné řešení zhostil celý tým lidí s různými specializacemi.

Cestou, jak splnit nároky homologace, bylo správné tvarování těchto prvků, které našly místo na bočních stranách obou LED modulů. „Zároveň jsme hledali z řady důvodů cestu, jak tento prvek prosvětlit světlem, které už se ve světlometu vyskytuje. Mít separátní zdroj by totiž nejen navýšilo náklady, ale mohlo by to způsobit potíže i z hlediska zástavby do celého světlometu,“ vysvětluje Nevřela.

Škoda upozorňuje, že při návrhu světlometů jde vždy o milimetry v každém směru - designéři se snaží docílit nízkého a protaženého vzhledu světlometu, světelné prvky chtějí umístit co nejvíc k vnějšku vozu. Pak totiž světla auto opticky rozšiřují, a vůz tak získává správné proporce. Každá drobnost navíc, která je z konstrukčního hlediska potřeba, může kýženou rovnováhu narušit.

Konstruktérům a designérům se nakonec podařilo najít cestu, jak z vnitřní komory modulu, která bývá jinak všude po stranách pečlivě zapouzdřená, aby světlo směřovalo jen tam, kam má, nějaké ty paprsky světla pro Crystallinium získat. „Vlastně jsme tam cíleně udělali přesnou mezeru pro řízenou distribuci světla,“ říká Nevřela.

O to, aby celý světlomet splnil nároky homologace a nesvítil vpřed barvou, která není povolená, se pak postaralo tvarování prvku. „Sklon čelních fazet chrání potřebnou měřenou oblast,“ vysvětluje Nevřela. Prosvětlený prvek Crystallinium je z polykarbonátu, který umožňuje dosáhnout požadovaného transparentního zabarvení s velkou přesností a ostrostí hran. „Je to krystalický design v té nejlepší podobě,“ tvrdí Nevřela.

Pak už bylo jen potřeba vybrat vhodnou barvu. „Značka Škoda je dlouhodobě spojena se zelenými odstíny, my jsme se tím ale nenechali svazovat. Ačkoli zelená nevypadala špatně, hledali jsme barvu, která bude nejlépe ladit s co nejširší paletou barev karoserie auta. I proto nakonec padla volba na chladný modrý odstín,“ popisuje Nevřela cestu k výsledné podobě prvku.

A mimochodem, nové řešení by mělo najít využití i v dalších budoucích modelech značky Škoda.

Načítám