Článek
A pokud bych měl zůstat u té upřímnosti, úplně jistý jsem si nebyl ani tehdy, když se nová Panamera ukázala naživo v Praze. Opona vyjela nahoru a za ní se objevila známá silueta, velice povědomé zadní partie a mírně odlišný předek. Panamera je pořád působivý vůz, na tom se nic nezměnilo, novinka však víc připomíná facelift než zbrusu novou generaci.
Technicky se přitom Panamera významně posunula. Třeba přední světlomety – ač se tedy tvarem nevymykají - mohou skrývat techniku HD Matrix LED s vysokým rozlišením. Každý takový světlomet pak disponuje 32 000 pixely, posvítit si umí na jednotlivé jízdní pruhy a „dohlédne“ až 600 metrů daleko.
A teď schválně. Pojďme si zase jednou zatipovat. Na kolik takové vymazlené světlomety přijdou? Tradiční prostor pro vaše odpovědi… Máte? Takže, supersvítivé světlomety HD Matrix LED stojí podle již spuštěného konfigurátoru šedesát tisíc. Také jste hádali víc? Panamera Turbo E-Hybrid je pak má v základu.
Nejzajímavější nový technický příspěvek najdeme na podvozku. Celé se to jmenuje Active Ride, takový podvozek pak pracuje s aktivními (kdo by to byl řekl…) tlumiči připojenými k elektrickému čerpadlu. Co všechno takto vybavená Panamera zvládne, nejlépe ukazuje video níže.
Tohle je samozřejmě divadélko, které zákaznická Panamera umět nebude. Respektive, jde o demo režim, takže u prodejce vám pak čtyřdvéřové Porsche hezky zatancuje, v běžném provozu si však takový režim neaktivujete. Přitom, v Pařížské jako byste našli…
No nic, co bude znamenat Active Ride v praxi? Video výše je legrační, ale vlastně velmi trefně demonstruje možnosti podvozku – každé kolo/tlumič se zvládne velmi rychle pohybovat nezávisle na ostatních, což využijete na nerovnostech, v zatáčkách, při akceleraci/deceleraci… Do zatáčky tak dobrzdíte, aniž by se ponořovala příď, zatočíte a karoserie se nenakloní, v oblouku natrefíte na výmol a kolo bleskově zareaguje, na výjezdu se čumák s plynem na podlaze nezvedne. Zní to skoro jako kouzlo, jsem hodně zvědavý, jak se bude s takto konstantně neutrálním autem odhadovat blížící se limit. Uvidíme, ale velmi bych se divil, pokud by Porsche přišlo s něčím divně řiditelným. Tahle značka umí i z SUV udělat v zásadě sporťák (doteď jsem nepochopil, jak neskutečně fungoval Cayenne GTS druhé generace), tak věřme Porsche i v tomto případě.
Při pražské premiéře jsem se samozřejmě musel posadit za volant. Prakticky v každém neSUV Porsche je tohle zážitek (v Cayennu a Macanu se přece jenom sedí výš), snad nikdo nemá tak dokonale zvládnutou ergonomii sezení jako Porsche. Tady je správně úplně všechno, každá jedna poučka je splněna do puntíku – sedí se nízko, volant je kulatý (tohle začíná být v dnešní době výjimka) a v přesném úhlu vůči tělu. Zkrátka jsem se zase jednou po nějaké době dokonale posadil. A znovu si povzdechl, proč je v tomto Porsche bohužel ojedinělé. No, když budu cynický, drtivé většině „řidičů“ je to stejně jedno, stačí se podívat cestou domů kolem sebe, jak strašlivě každý druhý „sedí“. Takoví kujóni by určitě dokázali něco vymyslet i se vzorovým posezením v Porsche, nepochybuju.
Panamera jako nejnovější model Porsche prodělala další rozšíření digitalizace, uvnitř jsem narazil na pár osiřelých tlačítek, jinak se všechno dotykuje, displejuje… Na obrazovku pod volantem si naštěstí pořád můžete nakonfigurovat pětici klasických „budíků“, ještěže tak! Svůj displej s úhlopříčkou necelých jedenáct palců však může mít už i spolujezdec, toto řešení známe z Cayennu. Taková je holt doba.
Ještě jedna věc mě zamrzela. Chápu, že klasická spínací skříňka by byla v dnešní době už nonsens, ale Porsche v posledních letech nechávalo na tradičním místě vlevo pod volantem alespoň plastový výlisek, který připomínal zasunutý klíček. Teď? Pouhé tlačítko. Naštěstí zůstalo na svém místě. A mimochodem, klíček si můžete nakonfigurovat dle svých představ. Tohle Porsche u nové Panamery hodně zdůrazňuje, výrazně rozšířené možnosti individualizace prakticky všeho.
Novou Panameru můžete už objednávat, v nabídce aktuálně najdeme dvě verze – základní Panamera dostala šestiválec s objemem 2,9 litru a výkonem 260 kW, protipólem je verze Turbo E-Hybrid se systémovým výkonem rovných 500 kW. Že jde o nefalšovaný protipól, dokazuje i cena. Panamera Turbo E-Hybrid je o víc než dva miliony dražší (připravte si minimálně 4 988 286 Kč, výchozí Panamera stojí 2 786 116 Kč, za čtyřkolku zaplatíte 2 891 386 Kč).
Takový rozptyl celkem logicky naznačuje, že se chystají další verze. V tuto chvíli jsou potvrzené dvě, které se vklíní právě mezi Panameru a Panameru Turbo E-Hybrid. A zaslechli jsme něco i o další a ještě výkonnější variantě… Těšíme se!