Článek
Na jedné straně gradující crescendo šesti válců říznuté dvěma turbodmychadly. Na druhé straně je zlověstné hučení jako u vesmírné lodi, kdyby se snad vesmírem šířil zvuk. Na jedné straně podmanivý charakter, na druhé dechberoucí efektivita. Pocity proti rozumu. Spalovací motor bude vyhrazen verzím Modena a Trofeo, baterie budou uvádět do pohybu nově představenou verzi Folgore.
Povedený design a drtivé výkony
Základem pohonu Maserati GranTurismo Folgore je mamutí baterie o kapacitě 92,5 kWh, která dodává energii hned třem elektromotorům o celkovém výkonu 760 koní a 1 350 Nm. Tato brutální síla vystřelí více než dvoutunové auto na stovku za 2,6 sekundy a na dvě stě za 8,8 sekundy. Po připojení ke stejnosměrnému proudu jej lze dobíjet výkonem až 300 kW.
Jednoho by napadlo, že by si tyto verze mohly navzájem přebírat zákazníky, avšak staromilců, kteří se prostě řídí srdcem, je na světě pořád hodně. Stejně tak zájemce o moderní technologie snadno přesvědčí výkony elektrické verze – konkrétně 762 koní a 1 350 Nm točivého momentu. Takže všichni budou spokojeni.
Více novinek od značky Maserati:
Síla elektrické verze putuje na všechna čtyři kola, avšak v případě nutnosti lze poslat 100 % výkonu na zadek. Verze Folgore nabízí maximální rychlost 320 km/h. Silnější spalovací verze Trofeo má stejnou maximálku, ve sprintu z nuly na sto však potřebuje 3,5 sekundy. U civilnější verze Modena pak výrobce uvádí 3,9 sekundy a 300 km/h.
Pro připomenutí dává GranTurismo 500 koní a 600 Nm ve verzi Modena a 550 koní a 650 Nm ve verzi Trofeo. 3,0l dvakrát přeplňovaný vidlicový šestiválec sílu v každém případě posílá na všechna čtyři kola (byť s preferencí zadní nápravy) a při nízkém vytížení se spustí systém deaktivace válců pro úsporu paliva.
Nefér výhoda?
Byť každá verze nového Maserati GranTurismo obouvá 20palcová kola vpředu a 21palcová vzadu, má elektromobil jednu výhodu – jeho karoserie má o 7 procent nižší aerodynamický odpor, čemuž částečně napomáhá i design kol speciálně navržených pro Folgore.
Jinak by se dalo říct, že je vzhled všech verzí téměř totožný – snad jen odtrhová hrana na víku kufru je u verze Trofeo oproti zbylým dvěma nepatrně výraznější.
Maserati GranTurismo jezdí na modulární platformě, neboť se počítalo s tím, že by měla umět pojmout jak elektrické, tak spalovací ústrojí při potřebě minimálních zásahů do konstrukce vozu. Spalovací verze je přirozeně o něco lehčí než ta elektrická – 1 895 kg v případě verze Modena a Trofeo, 2 260 kg váží elektrické Folgore.
Zajímavé však je, že elektrická verze má díky většímu množství váhy soustředěnému ve středu vozu o chlup lepší rozložení hmotnosti – konkrétně 52:48 ve prospěch předku u spalovací verze a 50:50 v případě té elektrické.
Už v první polovině roku 2023
Zbrusu nové GranTurismo má přijít na trh už v první polovině roku 2023, přičemž prodej odstartují verze Modena a Trofeo. Očekává se, že čerstvě představená verze Folgore bude následovat nedlouho po nich, výrobce však zatím neuvedl přesné datum.
Více o sportovních modelech Maserati:
Cenovou politiku zatím lidé z Modeny nezveřejnili, stejně tak prozatím tají finální podobu interiéru. Kdo se těší na otevřenou verzi GranCabrio, ten si musí ještě chvíli počkat, a to přibližně do léta příštího roku.