Hlavní obsah

Nejmenší BMW přijíždí v nové generaci. Po 20 letech přišlo o typický prvek, bez kterého jsme si bavoráky dřív nedokázali ani představit

Foto: BMW

Bavorský kompakt platí dlouhé roky za vstupní bránu do světa mnichovské značky. V tomto duchu chce pokračovat i nová generace, která přijíždí s přepracovaným vzhledem a paletou moderních technologií. Pořád umí diesel, ale manuál už nenabídne.

Článek

Když včera začaly po sociálních sítích kolovat úniky nového BMW řady 1, bylo jasné, že oficiální premiéra je jen otázkou času. Mnichovští nakonec kompletní dávku fotek a informací vypustili dnes. Co jsme se dozvěděli? Třeba to, že nová „jednička“ není faceliftem, ale rovnou novou generací.

Ono to ale s tím označením zas tak jednoduché není. Současná řada 1 je na trhu od roku 2019, smysl by tedy dával spíše facelift. Navíc je vůz posazen na stále stejných technických základech – architektuře UKL2 – a revoluční rošády se nedějí ani pod kapotou. BMW přesto hovoří o nové generaci a my se hádat nebudeme.

Naopak designové inovace, ty už jsou poměrně rozsáhlé. Vzhled vozu je moderní, ale dost uhlazený, velikost ledvinek je na novodobé poměry značky vlastně velmi střízlivá. Novinka svítí LED diodami ve všech výbavových stupních, za příplatek můžete mít technologii Matrix LED.

Foto: BMW

Malé BMW je pro značku důležitým modelem. Od roku 2004 si jej objednaly přes tři miliony zákazníků.

Styl kabiny vychází z ostatních novodobých „bavoráků“. Pracoviště řidiče se skládá ze dvou obrazovek opticky spojených v jeden celek. Pro vybrané funkce pořád zůstávají klasická tlačítka na volantu nebo středové konzole, drtivou většinu funkcí však ovládáte dotykem na středový displej. Škoda, že i tady se BMW rozloučilo s otočným ovladačem iDrive, který je všeobecně považován za velmi šikovný doplněk dotykového ovládání.

A nebyla by to kompaktní prémiovka, kdyby nenabízela nepřeberné množství výbavy. V závislosti na zvolené verzi můžete mít bezdrátové zrcadlení chytrého telefonu, head-up displej nebo prémiové audio Harman Kardon. BMW se také postupně zbavuje pravé kůže, základní sedačky jsou látkové, sportovní mají speciální tkaninu, ty nejvyšší pak kůži v umělém provedení.

Foto: BMW

Vrcholové M135 poznáte podle specifických sportovních prvků, ale třeba i díky sníženému adaptivnímu podvozku a mechanickému samosvoru. Za příplatek dále dostanete 19″ kovaná kola, posílené brzdy nebo ještě sofistikovanější podvozek.

Motorové varianty jsou dnes v nabídce čtyři – pod číslem 120 se ukrývá 156koňová tříválcová patnáctistovka, jejíž mild-hybridní technologie přináší navíc dalších 20 koní. Hodnoty se však prostě nesčítají, výsledkem je tedy systémový výkon 170 koňských sil. To zážehový dvoulitr M135 už je bez elektrifikované výpomoci a dostává rovných 300 koní, 400 newtonmetrů a jako jediný i pohon všech kol. Stovka? Za 4,9 sekundy. Maximální rychlost dosahuje 250 km/h.

Nezapomnělo se ani na diesel. Verze 118d a 120d mají dvoulitr s výkonem 150 koní. V té první bez elektrické výpomoci, ve druhé včetně, což znamená celkový výkon 163 koní. Vyjma nejsilnějšího benziňáku jsou všechna provedení předokolkami, veškeré motorizace se pojí se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Manuál z nabídky řady 1 mizí poprvé po dvaceti letech.

Nové BMW řady 1 přijede na český trh na podzim letošního roku, u prvních zákazníků by se tedy mohlo objevit ještě před jeho koncem. Do té doby se jistě dozvíme i informace o posledním dílu celé skládačky – českých cenách.

Související témata:
Načítám