Článek
Konec tajností! Při našich nedávných prvních jízdách s prototypy Volkswagenu ID.7 jsme vám řadu věcí museli tajit, nyní však automobilka uvolnila stavidla informacím o svém nejnovějším elektromobilu, aerodynamickém modelu ID.7, který přímo nahrazuje Arteon a do budoucna také Passat.
Uhlazený zvenku
Design uhlazeného sedanu (vlastně liftbacku) odpovídá tváři rodiny ID, jeho tvary pak diktovala primárně aerodynamika – díky tomu se může pochlubit součinitelem odporu pouhých 0,23 (kombinovaným s malou čelní plochou), což s celkovou efektivitou udělá zázraky. Navíc díky tomu stylem připomíná čtyřdveřové kupé.
Na délku měří skoro pět metrů a rozvor činí téměř tři metry, takže nabízí vnitřní prostor pro posádku skoro jako ve Phaetonu, dostatek pohodlí tak bude mít i dospělák usazený na zadních sedadlech. K tomu si připočtěte 532 litrů pro zavazadla (prostor snadno přístupný výklopnými pátými dveřmi), který můžete rozšířit sklopením zadních sedadel až na více než 1600 litrů.
ID.7 | Arteon | |
---|---|---|
Délka | 4 961 mm | 4 862 mm |
Šířka | 1 862 mm | 1 871 mm |
Výška | 1 538 mm | 1 450 mm |
Rozvor | 2 966 mm | 2 837 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 532 l | 563 l |
Uhlazený uvnitř
Interiér je pojatý v duchu minimalistické architektury, tlačítek je po kabině rozesetých naprosté minimum. Miniaturní informační displej před řidičem může působit nedostatečně, právě proto je však standardně doplněn velkým a barevným průhledovým displejem přímo v zorném poli, který poskytuje ty nejdůležitější informace a s navigací pomáhá prostřednictvím rozšířené reality.
Veškeré funkce jsou pak soustředěny na plochu 15palcového dotykové infotainmentu na středu palubní desky. Na něm běží výrazně vylepšený systém, který má řešit chyby svých nepřehledných předchůdců – kromě přehlednějšího zobrazení a intuitivnějšího ovládání (včetně hlasového asistenta) má pevnou horní a spodní lištu usnadňující přístup k oblíbeným funkcím (nahoře) a ovládání klimatizace (dole). O snaze poučit se z předchozích přehmatů hovoří také osvětlená ovládací lišta pod spodní hranou infotainmentu, změnit hlasitost nebo nastavení teploty tak konečně zvládnete i za tmy.
Mezi dalšími highlighty interiéru ID.7 jmenujme ještě chytrou klimatizaci s výdechy ovládanými elektromechanicky (směr proudění vzduchu se tak nastavuje automaticky nebo manuálně v infotainmentu), ambientní osvětlení s 30 volitelnými barvami, pohodlné sedačky s vyhříváním/odvětráváním, masáží (nejen pro páteř a bedra, ale i pro oblast pánve) a certifikací AGR (pro zdravá záda), hifi Harman Kardon s 16kanálovým zvukem a výkonem 700 W nebo panoramatické střešní okno, které se na povel tlačítka umí zprůhlednit, nebo naopak zatmavit.
700 km na jedno nabití
Základem ID.7 je osvědčená „elektrická“ platforma MEB, ale již vylepšená mnoha inovacemi. Tou hlavní je nový elektromotor – stejný jako ten předchozí, ale výrazně efektivnější a podstatně výkonnější. Místo dřívějších 204 koní a 350 Nm nyní produkuje 286 koní a 545 Nm, které roztáčejí zadní kola přes jednostupňovou převodovku. Časem dorazí ještě výkonnější verze s pohonem všech čtyř kol.
Další inovací je baterie s vyšší kapacitou poskytující delší dojezd – základní verze Pro disponuje baterií o využitelné kapacitě 77 kWh (s nabíjecím výkonem až 170 kW), což jí umožňuje dojezd až 615 km, vyšší úroveň Pro S, která dorazí na trh později, nabídne větší bateriový balík s kapacitou 86 kWh (vyšší je i nabíjecí výkon 200 kW) znamenající dojezd až 700 km!
Asistovaná jízda
Za volantem prototypů ID.7 jsme si ověřili, že půjde o svezení velmi klidné, komfortní a tiché. Abyste si pohodu na palubě vychutnali ještě lépe, budete mít na povel celou řadu jízdních asistentů, které vám budou krýt záda a usnadňovat řízení. ID.7 vybavený adaptivním tempomatem a udržováním jízdy v pruhu vám umožní relaxovat při dálkových cestách po dálnici, teď navíc bude umět také automaticky změnit jízdní pruh. K přesnému vedení auta navíc využívá tzv. „swarm data“, tedy (anonymní) data o průjezdu ostatních aut VW daným úsekem – obejde se tak i bez jasně viditelného podélného značení (pruhů na vozovce), vystačí si totiž i s obrubníky nebo hranou vozovky.
Zlepšení se dočkal i parkovací asistent, kromě podélného a příčného parkování (a zároveň také bezpečného vyjetí z těchto parkovacích míst) umožňuje i uložení manévrovacích pohybů (na vzdálenosti až 50 metrů) na vybrané parkovací místo, případně ho dokonce můžete zaparkovat na dálku prostřednictvím mobilní aplikace (dokáže vyparkovat uloženými manévry na dráze až 25 m).
Narozen v Německu
Volkswagen ID.7 tak bude více než důstojnou náhradou Arteonu – podobně pohledný, ještě prostornější a našlapaný tou nejmodernější technikou. Pozici vlajkové lodi značky VW podtrhuje jeho pokrokovost daná také inovovaným elektrickým pohonem se zvýšenou efektivitou, která mu umožňuje najet na jedno nabití podobnou vzdálenost jako jeho sourozencům se spalovacím motorem. Bude mu to všechno stačit, aby porazil silnou konkurenci od Tesly a Hyundai…?
To uvidíme již brzy, produkce v německém Emdenu začne v druhé polovině roku 2023, první vozy by k zákazníkům měly dorazit ještě letos na podzim. Českou cenu ještě neznáme, ale neoficiálně se hovoří o startovací částce kolem 1,5 milionu korun. Na další detaily si ještě budeme muset počkat…