Hlavní obsah

Nová Toyota Prius přijde na jaře – bude výkonnější, o chlup menší a také elegantnější

Foto: Toyota

Toyota Prius je pionýrem hybridních automobilů a byť se jí ze začátku mnozí smáli, ukázalo se, že používá vlastně docela fungující recept – důkazem budiž fakt, že se představila její v pořadí už pátá generace. Ta v lecčem sleduje evoluční směr, v určitých ohledech však došlo i na drobnou revoluci…

Článek

Jedna z těch revolucí se kupodivu týká pohonu. I nadále sice půjde o hybrid a na velké části trhů dokonce půjde stále o ten klasický „samodobíjecí“ hybrid, na který jsme dosud byli zvyklí. Ona „revoluce“ se však týká především Evropy – u nás se totiž bude nový Prius prodávat výhradně jako plug-in hybrid.

Technika

Foto: Toyota

Základem vozu je druhá generace GA-C platformy z rodiny Toyota New Global Architecture (TNGA). Nová platforma pomohla snížit hmotnost, zatímco tuhost karoserie přitom vzrostla. Nižší těžiště pak slibuje lepší jízdní vlastnosti

Ono plug-in hybridní pohonné ústrojí se skládá z benzinového čtyřválce o výkonu 151 koní, doplněného o 163końový elektromotor, který bere „šťávu“ z 13,6kWh baterie – kombinovaný výkon hybridní soustavy je 220 koní.

V praxi to znamená jak nárůst objemu spalovacího motoru (z 1,8 litru na 2,0 litru), tak větší baterii (13,6 kWh oproti 8,8 kWh), a konečně výkonový nárůst o necelých sto koní (oproti původním 122), díky čemuž by zrychlení z klidu na stovku mělo trvat pouhých 7 sekund.

Baterie je ukryta pod zadními sedadly a automobilka slibuje zvýšení čistě elektrického dojezdu až o 50 procent – respektive 94 kilometrů oproti dříve normovaným 62 kilometrům. O dodatečný přísun energie se potom postará volitelná střecha se solárními panely.

Menší, a přesto větší

Foto: Toyota

Nová Toyota Prius je kratší o 5 centimetrů, o tu samou míru se však prodloužil rozvor

Jak víme, Prius byl vždy typický svojí klínovitou siluetou a i pátá generace vychází z tohoto základu, design však působí tak nějak vyváženějším a uhlazenějším dojmem – i nadále je však více než patrné, že design diktovala především aerodynamika za účelem maximální efektivity.

Může to být překvapující, ale došlo taky na řadu proporčních změn. Nový Prius je totiž o 2,2 cm širší, zároveň je ale o 4,6 cm nižší, celkově tedy působí přikrčenějším a sebejistějším (a tedy líbivějším, chcete-li) dojmem. Kdo by čekal, že nová generace narostla do délky, ten bude možná překvapen – ta se totiž zkrátila o 5 cm, ovšem o tu samou míru se prodloužil rozvor, z čehož bude těžit zejména vnitřní prostor.

Interiér

Když je řeč o vnitřním prostoru, přímo se nabízí pár slov o interiéru, kde zaujme na první pohled zajímavě řešená architektura palubní desky, ne tak úplně nepodobná té z crossoveru bZ4X. Toyota ji rozděluje do tří základních segmentů – konkrétně na „Řidičský modul“, „Plovoucí přístrojový panel“ a „Okolní prostředí“.

V praxi to vypadá následovně – přístrojový displej je vyvýšen a posunut vpřed, aby se nacházel přímo v zorném poli řidiče, což je velmi logický krok. Z podobného důvodu je „plovoucí“ středový panel velmi jednoduše řešen tak, aby zcela minimálně odváděl řidičovu pozornost od řízení, ovládání klimatizace a topení na něm je dotykové a velmi jednoduché.

Hlavní displej pro infotainment a další vedlejší systémy vozidla s jedním analogovým ovladačem (vpravo dole u obrazovky) je potom jakýmsi kompromisem mezi dosahem a umístěním v zorném poli řidiče, to třeba při zobrazování navigace. Úhlopříčka displeje je 7 palců (cca 18 cm).

Premiéru už má za sebou – tedy alespoň někde

Toyota Prius už si odbyla svoji premiéru jak doma v Japonsku, tak na dalším významném trhu, tedy tom severoamerickém, kde k premiéře došlo v Los Angeles. Ovšem evropská premiéra se má konat až 5. prosince. Zahájení prodeje nového Priusu se očekává na jaře roku 2023.

Načítám